اسدالله افلاکی: معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه هدفگذاری دولت برای تأمین آب دریاچه ارومیه، در سال۱۴۰۲ (طی برنامه ده‌ساله احیا)، ۱۴میلیارد مترمکعب است، افزود: با ورود این حجم آب، تراز آب دریاچه به ۱۲۷۴.۱متر از سطح دریا می‌رسد که حداقل تراز اکولوژیک یا آستانه تراز اکولوژیک است و با رسیدن به این تراز، میزان شوری آب هم به ۲۵۰گرم در لیتر کاهش می‌یابد.

به گفته وي، تراز آب درياچه اروميه هم‌اكنون 1270.5متر از سطح درياست و بر اين اساس ارتفاع آب درياچه 4متر پايين‌تر از حداقل تراز اكولوژيك است.

دكتر مسعود باقرزاده‌كريمي در گفت‌وگو با همشهري مساحت آبي درياچه اروميه را حدود 180هزار هكتار اعلام كرد و گفت: درياچه اروميه هم‌اكنون، 2ميليارد مترمكعب آب دارد و آنچه نگران‌كننده است، همين حجم ناچيز آب است؛ زيرا در سال‌هاي پرآبي حجم آب درياچه 32ميليارد مترمكعب بود.

اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست ميزان شوري آب درياچه را 400 گرم در ليتر عنوان كرد و يادآور شد: آرتيما (ميگوي شور) زماني مي‌تواند زنده بماند كه ميزان شوري آب بين 150 تا 180گرم باشد و اين آبزي، حداكثر در آبي كه ميزان شوري آن 250گرم باشد، مي‌تواند دوام بياورد.

  • تداوم روند احيا، نيازمند اعتبار است

دكتر رحمان وهاب‌زاده، مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان آذربايجان غربي در گفت‌وگو با همشهري از مهار كانون‌هاي ريزگرد در حوضه آبخيز درياچه اروميه خبر داد و گفت: منابع طبيعي فعاليت مهار كانون‌هاي ريزگرد وتثبيت شن‌هاي روان را در عرصه‌اي به وسعت 200هزار هكتار در 5 منطقه واقع در شهرستان‌هاي مياندوآب، اروميه و سلماس آغاز كرد و با مشاركت جوامع محلي اين كانون‌ها مهار شد.

اين مسئول محلي با اعلام اينكه تاكنون 14ميليارد و 300ميليون تومان براي اجراي طرح‌هاي احيا در حوزه منابع طبيعي به اداره كل منابع طبيعي آذربايجان غربي اختصاص يافته است، خاطرنشان كرد: تداوم روند احيا نيازمند اعتبار است و انتظار مي‌رود اعتبارات تخصيص‌يافته بموقع تأمين شود تا خللي در روند احيا ايجاد نشود.

وهاب‌زاده افزود: براساس ارزشيابي ستاد احياي درياچه اروميه، سازمان جنگل‌ها و به تبع آن ادارات كل منابع طبيعي آذربايجان غربي و شرقي به تمام تعهداتي كه براي اين سازمان در سال94 و 95 به‌منظور احياي درياچه در نظر گرفته شده بود، عمل كردند. وي درباره چگونگي مهار كانون‌هاي ريزگرد هم گفت: مهار كانون‌هاي بحراني ريزگرد با 3عمليات مديريت چرا، قرق مطلق و اقدامات بيولوژيكي و تثبيت بيولوژيكي صورت گرفت و طي آن در بخش اقدامات بيولوژيكي از بادشكن‌هاي زنده مانند نهال‌كاري و بوته‌كاري براي مهار ريزگردها استفاده شد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي، تصريح كرد: ذخيره‌هاي قابل‌توجهي از پوشش گياهي شامل «شور گزها» در سال‌هاي گذشته در منطقه ايجاد شده بود كه متأسفانه براثر بي‌توجهي و نبود كنترل و نظارت تخريب شدند و اكنون منابع طبيعي درصدد اصلاح شورگزهاست؛ زيرا شورگزها به‌عنوان بادشكن زنده در مهار ريزگردها بسيار كارساز هستند.

وهاب‌زاده در ادامه گفت كه يكي از سياست‌هاي سازمان جنگل‌ها و مراتع، همزمان با اقدامات اجرايي مهار كانون‌هاي ريزگرد در منطقه، ايجاد معيشت جايگزين براي مردم بومي و توانمند كردن جوامع محلي است تا از اين طريق فشار ناشي از دام و فعاليت‌هاي انساني بر مراتع حوضه آبخيز درياچه كاسته شود. وي تصريح كرد: دستيابي به اين هدف در گرو مشاركت و همدلي مردم و جوامع محلي است و خوشبختانه در اين زمينه مردم به خوبي همكاري كردند.

کد خبر 358048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha