همشهری آنلاین: در شرایط فعلی دیگر برای پاک شدن هوا کاری از دست جریانات جوی برنمی‌آید و برای این شهرهای بزرگ و صنعتی باید پاپی آلاینده‌هایی چون کارخانه‌ها و خودروها شد.

آلودگی هوا

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به‌محض اینکه هوا از تب و تاب و باد و باران افتاد، دود و آلودگی روانه کلانشهرها شد. هوای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، اراک و مشهد دیروز (شنبه 19 دي) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت، اما از قبل پیش‌بینی شد که به‌دلیل پایداری هوا، این وضع دیری نمی‌پاید و یکشنبه و دوشنبه هوا در این شهرها برای تمامی گروه‌ها ناسالم خواهد بود.

به گزارش شهروند، شاخص کیفیت هوای تهران هم صبح دیروز، با ٣٧ واحد افزایش نسبت به جمعه، هنوز با آستانه اضطرار فاصله داشت. این شاخص روی عدد ١٣٠ قرار گرفته بود و اگرچه هنوز با آستانه اضطرار فاصله داشت، اما نبود جریانات ناپایدار هوا باعث شد عصر دیروز کمیته اضطرار هم تشکیل شود. تعطیلی امروز مدارس، ممنوعیت فروش آرم ترافیک و گسترش محدوده طرح ترافیک شهر تهران به زوج و فرد در امروز و فردا از مصوبات این جلسه بود.

تحلیل داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه) جوی نسبتا پایدار بر بیشتر نقاط کشور حاکم خواهد بود؛ شرایطی که به افزایش آلاینده‌های جوی دامن می‌زند و هوای شهرهای بزرگ و صنعتی را دودآلود خواهد کرد. براساس هشدار و اطلاعیه آخر سازمان هواشناسی و گفته کارشناسان، در این شرایط دیگر برای پاک شدن هوا کاری از دست جریانات جوی برنمی‌آید و برای این شهرهای بزرگ و صنعتی باید پا پی آلاینده‌هایی چون کارخانه‌ها و خودروها شد.

پایتخت که در هفته گذشته چهار روز در وضع سالم، دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای تمامی افراد داشت، صبح دیروز درحالی بار دیگر آلوده شد و دید افقی را کاهش داد که در هفته گذشته چهار روز هوا تمیز بود؛ چنان‌که روز جمعه هوای تهران سالم بود و متوسط شاخص کیفیت عدد ٩٣ را نشان می‌داد و ٨ صبح دیروز ناگهان این شاخص روی ١٢٨ ایستاد.

حاکم شدن افزايش دما بر شهر‌ها و كاهش سرعت باد، این‌طور که کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقدند، باعث شده آلاینده‌های جوی خارج شده از موتور خودروهای كاربراتوری، فرسوده، كاميون‌ها و موتورسيكلت‌ها هوا را آلوده کنند. اوضاع آلودگی در تهران دیروز به‌حدی بود که ۵ منطقه پایتخت در وضع قرمز قرار گرفت و این شرایط با افزایش دما شدیدتر خواهد شد. با این حال گفته شده که براساس پیش‌بینی‌ها، از بعد از ظهر فردا وزش باد به تدریج آلودگی را کمتر خواهد کرد.

  • دیگر از هوا انتظار نداریم

امیرحسین نقشینه، کارشناس هواشناسی در گفت‌وگو با شهروند وضع آلودگی هوا را چنین توصیف می‌کند: «پایداری و سکون نسبی هوا ادامه دارد و دیگر نمی‌توان انتظار داشت که آلودگی هوا را دور کند. فعلا ما هستیم که باید با کاهش تردد خودروها و انتشار آلاینده‌ها در سطح شهر به سالم شدن هوا کمک کنیم. وقتی کار از کار گذشته، تنها می‌توان توصیه کرد که گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر جامعه حتی‌المقدور در شهر تردد نکنند، اما اطلاعیه آخر سازمان می‌گوید امروز و فردا هوا نه فقط برای گروه‌های حساس که برای همه ناسالم است.»

کد خبر 358115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha