دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشنامه اقتباسی «سه خواهر و دیگران» و نمایشنامه تألیفی «اسب‌ها، سال ۵۹ هجری شمسی» برگزیده جایزه استادمحمد شدند.

نمایش

به گزارش ایسنا، مراسم دومین جایزه «محمود استادمحمد» در تئاتر شهر برگزار شد.

در این مراسم پرستو گلستانی، میکائیل شهرستانی، احترام برومند، احمد مسجدجامعی، علی مرادخانی، اسماعیل خلج، اصغر همت، فریده فرجام، مسعود جعفری جوزانی، شهرام اقبال زاده، بهزاد صدیقی، محمدرضا اصلانی، فرهاد توحیدی و ... حضور داشتند.

در ابتدای مراسم جواد عاطفه، عضو هیأت مدیره و سخنگوی بنیاد محمود استادمحمد اظهار کرد: بنیاد استادمحمد با هدف فراخوانی برای خوانده شدن استادمحمد و علاقه‌مند کردن جوانان به آثار نمایشنامه ایجاد شد. مسعود جعفری جوزانی، پرستو گلستانی، مانا استادمحمد، مدیا کاشی‌گر و من عضو هیأت مدیره و موسس این بنیاد هستیم.

او در ادامه گفت: در بنیاد استادمحمد قراردادی را با نشر «چشمه» برای انتشار تمام آثار استادمحمد بستیم و اولین کتاب از مجموعه آثار نمایشی استادمحمد که شامل نمایشنامه‌های «آسید کاظم» و «تیغ و ترنا» بود، منتشر شد.

وی درباره دو دوره برگزاری یادمان استادمحمد تصریح کرد: ما دو دوره یادمان برای استاد محمد برگزار کردیم و در دور دوم آن فراخوانی را برای جوانان دادیم و از آن‌ها درخواست کردیم که نمایشنامه‌های استاد محمد را بخوانند و بعد از این کار اثرات آن‌ را دیدیم.

عاطفه درباره اعضای هیات امنای این بنیاد توضیح داد: فاطمه معتمدآریا، آهو خردمند، شهرام ناظری، قطب‌الدین صادقی و مسعود جعفری جوزانی، مدیا کاشی‌گر و مریم زندی جزو هیات امنای بنیاد استادمحمد هستند.

او درباره داورهای دومین جایزه استادمحمد گفت: فرهاد توحیدی، مجید قیصری، رویا نونهالی، اصغر همت و محمد یاراحمدی داورهای این دوره از جایزه استادمحمد بودند.

این عضو هیأت مدیره این بنیاد خبری را به نقل از شهرام کرمی، کارگردان داد که شهرداری یکی از سالن‌های تازه تاسیس خود را به نام استادمحمد کرده است.

او با اشاره به نداشتن دخل و تصرف بنیاد استاد محمد در آرای داوران گفت: ما برای انتخاب آثار برگزیده، شایستگی آن‌ها در نظر گرفتیم.

سعید طباطبایی دبیر جایزه نیز گفت: جوایز ادبی نقش بسیاری برای اشاعه و گسترش ادب ایران دارند و این جوایز باعث افزایش مطالعه می‌شود و گامی برای آزادی بیان نیز هست. ما همواره در جوایز ادبی بخش خصوص با چالش‌های فراوانی روبرو بوده‌ایم و بسیاری از این جوایز به تعطیلی کشیده شده‌اند و امیدواریم چنین اتفاقی برای جایزه استادمحمد نیفتد.

او با اشاره به آثار ارسال شده گفت: ۱۱۵ اثر به دور دوم داوری راه پیدا کردند که ۹۰ اثر تألیفی و ۲۵ اثر اقتباسی بود.

در ادامه مراسم، بهزاد صدیقی، نمایشنامه‌نویس و منتقد تئاتر درباره فریده فرجام، نخستین زن نمایشنامه‌نویس ایرانی به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: نمایشنامه‌نویسان نسل سوم، آثار فریده فرجام را مطالعه کرده‌اند. آثار او در ادبیات نمایشی بسیار ماندگار هستند و امیدوار هستم برای اجرای نمایشنامه‌های او موقعیتی در کشور ایران فراهم شود. تا به امروز تعدادی از نمایشنامه‌های فریده فرجام منتشر شده است. او از ۱۵ سالگی شروع به نمایشنامه‌نویسی کرده است و آثار به نامی مانند تاج ماه، عروس، هوای مقوایی و سیندخت را در زمره کارهای خود دارد، اغلب کارهای فریده فرجام رئالیسم اجتماعی است.

شهرام اقبال‌زاده، مترجم و منتقد ادبیات کودکان و نوجوانان با اشاره به جایگاه فریده فرجام گفت: او در اغلب کارهایش نخستین بود؛ یعنی آغازگر اغلب فعالیت‌ها بود. او در سطح جهان جریان‌ساز و دوران‌ساز بوده است.

اقبال‌زاده با اشاره به استادمحمد نیز گفت: سرطانی که به جان استادمحمد افتاد، او را کشت و به خاطر نرسیدن دارو این اتفاق برای او افتاد اما چه میزان به اهل فرهنگ در ایران توجه می‌شود و چه کسی استاد محمد را دیده بود.

او در ادامه گفت: گفتمان داستان کودک در ایران را فریده فرجام آغاز کرد و پیام فریده فرجام این بود که اقوام‌های مختلف را بپذیریم.

در ادامه مراسم، احترام برومند و نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کودک برای تقدیر از فریده فرجام به روز صحنه رفتند و از وی تقدیر به عمل آوردند و لوح تقدیری با نوشته استادمحمد را به او اعطا کردند.

در ادامه نیز احمد مسجدجامعی و علی مرادخانی،‌ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مانا استادمحمد به روی صحنه رفتند و به تقدیر از هنرمندانی که نمایشنامه‌های استاد محمد را در دوره یادمان بنیاد او خوانده بودند، پرداختند.

از هنرمندانی مانند پرستو گلستانی، شهرام‌ گیل‌آبادی، میکائیل شهرستانی، سارا داروفروش، احسان فلاحت‌پیشه، روزبه حسینی، غزل معصومی، ملیکا رضی، مهین فاطمی، سعید دولتی، مرتضی برزگر، سامان ارسطو، بهارک توسلی، کامبیز بنان و مرتضی حقیقت بیان در بخش نمایشنامه خوانی دوره یادمان تقدیر شد.

فرهاد توحیدی و مسعود جعفری جوزانی نیز برای اعطا جوایز بخش اقتباسی روی صحنه رفتند و به نامزدهای دریافت جایزه بخش اقتباسی لوح تقدیری تقدیم کردند.

نامزدهای این بخش شامل نمایشنامه «بازی‌نامه حکایت مرده بی‌صاحب» اثر محمد حسین ناصربخت و «جنایات و مکافات» اثر ایمان افشاریان بودند و نشان استادمحمد در بخش اقتباسی نمایشنامه به «سه خواهر و دیگران» نوشته حمید امجد اعطا شد.

در ادامه مراسم نیز تئاتر «دیوان تئاترال» به کارگردانی روزبه حسینی اجرا شد.

در پایان مراسم نیز اصغر همت و اسماعیل خلج به روی صحنه رفتند و جوایز بخش نمایشنامه تألیفی را به نامزدهای نشان استادمحمد اعطا کردند.

آثار «تهران زیر بال فرشتگان» اثر نادر برهانی‌ مرند و «سقراط» اثر حمید رضا نعیمی لوح تقدیر دریافت کردند و برگزیده نهایی برای نشان محمود استادمحمد، نمایشنامه «اسب، سال ۵۹ هجری شمسی» اثر محمد رحمانیان بود.

کد خبر 358131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha