انتشار جزئیات تازه درباره پرونده فساد مالی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او را به خط پایان حضور در صحنه سیاسی نزدیک‌تر کرده است.

نتانیاهو

روزنامه دست چپي هاآرتص كه در صف مخالفان نتانياهو قرار دارد در گزارشي خبر داد كه فايلي صوتي در دست دارد كه نشان مي‌دهد او در جلسه‌اي با يكي از تجار معروف اسرائيلي، زد و بند مالي و سياسي كرده است. ساعاتي بعد، نتانياهو در جلسه فراكسيون حزب راست‌گراي ليكود در پارلمان، مخالفانش را سرزنش كرد و به تمسخر گرفت اما هاآرتص هويت طرف مقابل نتانياهو در اين جلسه را فاش كرد.

طبق گزارش هاآرتص، بنيامين نتانياهو در جلسه‌اي با «آرنون موزس»، تاجر معروف اسرائيلي و صاحب روزنامه «يديعوت آحارونوت»، به او پيشنهاد داده در قبال پوشش خبري مثبت از نتانياهو، روزنامه رقيب يديعوت يعني روزنامه «اسرائيل هايوم» را با محدوديت انتشار مواجه كند. اتهام وارد شده به نتانياهو به فهرست بلندبالاي اتهام‌هاي او مبني بر دريافت و پرداخت رشوه و همچنين زد و بندهاي مالي ديگر اضافه مي‌شود؛ موضوعي كه او را قدم به قدم به بركناري نزديك كرده است.

هفته گذشته، پليس اسرائيل اعلام كرد مداركي در دست دارد كه نشان مي‌دهد نتانياهو «صدها هزار» شكل (واحد پولي اسرائيل) رشوه دريافت كرده است. همين موضوع باعث شد دوشنبه هفته قبل، مأموران پليس با حضور در خانه نتانياهو، چند ساعت او را مورد بازجويي قرار دهند. به گفته مقام‌هاي دادستاني اسرائيل، نتانياهو در اين جلسه پس از اطلاع از حجم مدارك موجود عليه‌ خودش «شوكه» شده است. بازجويي از نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به دستور دادستان كل انجام مي‌شود كه پرونده كيفري عليه نتانياهو را به‌طور رسمي به جريان انداخته و مسئوليت آن‌را خود به‌دست گرفته است.

طبق گزارش ديروز هاآرتص، صداي نتانياهو توسط موزس ضبط شده و در اختيار دادستاني قرار گرفته است. نتانياهو در اين جلسه همچنين از موزس مي‌خواهد گزارشي كه يديعوت آحارونوت عليه پسرش «يائير» آماده كرده منتشر نشود. نتانياهو و موزس 7سال پيش هم چنين زد و بندي با هم داشته‌اند. در آن زمان نتانياهو براي انتخابات آماده مي‌شد و از موزس خواسته بود در روزنامه يديعوت آحارونوت عليه او مطلبي منتشر نكند. اين روزنامه در آن سال با مشكلات شديد مالي روبه‌رو بود، دليلش هم انتشار اسرائيل هايوم از سال 2007بود. اسرائيل هايوم پرتيراژترين روزنامه در سرزمين‌هاي اشغالي است و متعلق به سرمايه‌دار صهيونيست آمريكايي، شلدون آدلسون، از دوستان نزديك نتانياهوست.

نتانياهو ديروز ضمن رد اتهامات دادستاني، خطاب به هم حزبي‌هايش گفت: «به شما اطمينان مي‌دهم هيچ‌چيزي پيدا نمي‌كنند، چون چيزي وجود ندارد.» او فضاي منفي عليه خودش را ساخته و پرداخته رسانه‌ها و مخالفانش دانست، احتمال بركناري‌اش از قدرت را رد كرد و خطاب به گروه‌هاي اپوزيسيون گفت: «دولت من تنها از طريق صندوق رأي جايگزين مي‌شود.»

نتانياهو 67ساله اكنون چهارمين دوره نخست‌وزيري‌اش را مي‌گذراند. او و همسرش سارا نتانياهو چندين بار در گذشته بر سر مسائل مالي مورد تحقيق قرار گرفته‌اند، اما اين نخستين‌بار است كه رسما مورد پيگرد قانوني قرار مي‌گيرند. نتانياهو نخستين نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيست كه در مظان اتهامات مالي قرار مي‌گيرد. ايهود اولمرت، نخست‌وزير پيشين اسرائيل، هم‌اكنون دوران حبس ۱۸ماهه خود را به جرم فساد مالي پشت سر مي‌گذارد. با مدارك منتشر شده اخير و تحقيقات گسترده دادستاني عليه نتانياهو، او تنها چند قدم تا بركناري از قدرت و حتي زندان فاصله دارد.

  • حمله به سربازان اسرائيلي

ظهر ديروز يك فلسطيني با كاميون به سربازان اسرائيلي كه در ايستگاه اتوبوسي در منطقه جبل‌‌المكبر در قدس اشغالي تجمع كرده بودند حمله كرد و دست‌كم 4نفر از آنها را كشت. به گزارش شبكه فلسطين اليوم، اين فلسطيني يكي از اسراي آزادشده از زندان‌هاي رژيم صهيونيستي به نام فادي القنبر بوده است. منابع اسرائيلي مي‌گويند 20سرباز اسرائيلي ديگر نيز در اين حادثه زخمي شده‌اند كه حال چند تن از آنها وخيم گزارش شده است. انتظار مي‌رود شمار كشته‌شدگان افزايش پيدا كند. شبكه فلسطيني الاقصي خبر داد كه فادي القنبر از سوي نيروهاي اسرائيلي هدف قرار گرفته و جان داده است.

کد خبر 358173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha