مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: حدود ۶‌ماه قبل بود که معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با استناد به گزارش‌ شورای‌عالی HSE اعلام کرد که ایمنی پارک‌ها و زمین‌های بازی کودکان مطلوب نیست.

در نتايج اعلام شده به خطرات زيست‌محيطي، ايمني و بهداشتي در محوطه بوستان‌ها و همچنين ميزان خطرپذيري وسايل بازي كودكان در پارك‌ها اشاره و تأكيد بر رفع اين مشكلات شد. شهرداري تهران نيز طي طرحي از ابتداي مرداد شناسايي و رفع نقاط و موارد خطرزا و ناايمن در بوستان‌ها و معابر شهري را در دستور كار قرار داد. در راستاي اجراي طرح فوريت نگهداشت شهر تاكنون تمامي بوستان‌هاي محلي، ‌منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي شهر تهران مورد بررسي و بازبيني قرار گرفته‌ و موارد مغاير با ايمني آنها در حوزه‌هاي مختلف شناسايي شده است. سازمان آتش‌نشاني و شوراي HSE شركت شهرسالم شهرداري نيز در اين طرح در كنار سازمان پارك‌ها و معاونت خدمات شهري قرار گرفتند تا براساس استانداردهاي ايمني در حوزه‌هاي مختلف بوستان‌ها را بررسي كنند. همزمان با آغاز اين بررسي‌ها، پيام‌هاي شهروندان با سامانه 137نيز به‌طور دقيق پايش و بررسي شد تا پيام‌هاي مربوط به ايمني بوستان‌ها سريع‌تر پيگيري شود.

  • شناسايي موارد ناايمن

به گفته اصغر عطايي، مديركل اداره خدمات شهري شهرداري اين طرح تلاش كرده تا ايمني بوستان‌ها را استاندارد كند و اكنون بعد از شناسايي موارد ناايمن در حوزه‌هاي مختلف، عمليات رفع و همچنين ارتقاي ايمني آنها در حال اجراست كه احتمالا تا پايان سال ادامه خواهد داشت. هرچند وي در گفت‌وگو با همشهري تأكيد كرد بررسي ايمني و رفع نواقص تجهيزات و تاسيسات بوستان‌ها اقدامي هميشگي است و تيم‌هاي كارشناسي شهرداري به‌طور دائم آن را پايش خواهند كرد.

علي‌محمد مختاري، مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران نيز بارها بر اين موضوع تأكيد داشته كه ايمني بوستان‌ها و تجهيزات پاركي به‌ويژه زمين بازي كودكان به‌صورت دوره‌اي مورد بازبيني و بررسي قرار مي‌گيرد. با وجود اين اما بي‌توجهي برخي پيمانكاران چه در اجرا و چه در رفع نواقص و مشكلات و عدم‌پيگيري موارد ناايمن و خطرزا مي‌تواند منجر به بروز اتفاقات ناگواري شود. شهرداري با اجراي طرح نگهداشت شهر در حال ارتقاي ايمني بوستان‌هاست تا سال آينده و با آغاز نيمه گرم سال كه تعداد مشتريان پارك‌ها و البته كودكان مشتاق زمين‌هاي بازي افزايش مي‌يابد احتمال بروز مخاطرات به كمترين ميزان برسد، اين از مهم‌ترين قدم‌هاي تبديل بوستان‌ها به دوستدار كودك است.

رفع نقص تاسيسات بوستان‌ها، بازسازي تمامي مبلمان شهري شامل نيمكت‌ها، مخازن زباله، آلاچيق، آبخوري‌ها و...، بررسي سرويس‌هاي بهداشتي، استانداردسازي ورودي بوستان‌ها، بررسي دريچه‌هاي موجود در محوطه پارك‌ها، بررسي آبنماي بوستان‌ها از نظر سيستم برق و عمق آبنما و...، تأمين روشنايي و رفع تمامي نقاط تاريك، بازسازي كف‌پوش مسير پياده روي و بررسي تجهيزات ورزشي و زمين‌هاي بازي كودكان و... ازجمله بخش‌هايي است كه در اين طرح مورد توجه قرار گرفته است. سازمان آتش‌نشاني نيز حدود 1300مورد غيراستاندارد و نا‌ايمن را در بخش‌هاي مختلف بوستان‌هاي تهران شناسايي كرده كه اكنون در مرحله رفع نقص قرار دارد و بخش قابل توجهي از اين موارد مرتفع شده است. به گفته مديركل اداره خدمات شهري شهرداري موارد غيراستاندارد و ناايمن در بوستان‌هاي تمامي مناطق وجود داشته و تفاوت قابل توجهي در اين خصوص ديده نشده است.

  • بررسي دقيق زمين‌ و تجهيزات بازي كودكان

يكي از بخش‌هاي پر‌مخاطب و اصلي بوستان‌ها زمين بازي كودكان است كه به‌دليل مخاطبان كوچكش، احتمال بروز و ميزان خطر افزايش مي‌يابد. فارغ از طرح فوريت نگهداشت شهر و رفع موارد نا‌ايمن، تجهيزات پارك‌ها و وسايل بازي به‌صورت دوره‌اي توسط سازمان پارك‌ها، مناطق شهرداري، شركت شهر سالم و البته سازمان استاندارد بررسي مي‌شود. سازمان آتش‌نشاني نيز سال گذشته پايش دقيق و مينياتوري وضعيت زمين‌هاي بازي و استانداردهاي مورد نظر در بوستان‌ها را اجرا كرد كه به گفته محمود قديري، معاون پيشگيري سازمان وضعيت ايمني بوستان‌هاي پايتخت با وضعيت مطلوب فاصله دارد و بايد براي رسيدن به اين نقطه تلاش مضاعفي كرد كه هم‌اكنون در حال انجام است.

کد خبر 358192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha