همشهری آنلاین: رئیس مجلس سنای پاکستان روز سه شنبه از دولت این کشور خواست توضیح دهد که آیا انتصاب ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده سابق ارتش این کشور به فرماندهی ائتلاف نظامی ۳۹ کشور تحت رهبری عربستان، با هماهنگی دولت انجام شده است یا نه.

 پارلمان پاکستان از دولت درباره انتصاب ژنرال شریف به فرماندهی ائتلاف نظامی سعودی توضیح خواست

به گزارش ایرنا، رضا ربانی همچنین با یادآوری قطعنامه مصوب مجالس سنا و ملی پاکستان در ماه آوریل سال 2015 مبنی بر اینکه پاکستان نباید به ائتلاف هایی نظیر ائتلاف علیه یمن ملحق شود، از وزارت امور خارجه پاکستان خواسته تا درباره این انتصاب و تاثیر آن بر سیاست خارجی پاکستان توضیح دهد.

گزارش رسانه های پاکستان و نیز گفته های وزیر دفاع این کشور حاکی است سفر جاری ژنرال راحیل شریف فرمانده سابق ارتش پاکستان به عربستان که با استقبال ویژه ریاض از وی همراه بوده است، با هدف انتصاب وی به عنوان فرمانده ائتلاف نظامی خودساخته عربستان متشکل از 39 کشور انجام شده و وی در این سفر، عملا پیشنهاد ریاض برای فرماندهی این ائتلاف که ریاض از آن به عنوان 'ائتلاف مبارزه با تروریسم' نام می برد، پذیرفته است.

این موضوع با انتقادهای فراوانی در داخل پاکستان مواجه شده و بسیاری از رسانه ها، تحلیل گران و حتی مسئولان عالی رتبه از جمله رئیس مجلس سنا، آن را مورد انتقاد قرارداده و خواستار شفافیت موضوع شده اند.

به عقیده این سیاستمداران و تحلیل گران، چراغی که به خانه رواست، برای مسجد حرام است. آنان می گویند چرا باید افسر عالی رتبه ارتش پاکستان با تجارب و توانمندی های فراوان، بعد از بازنشسته شدن و بدون هماهنگی هایی که می بایست مجلس و نمایندگان مردم نیز از آن باخبر باشند، به یک کشور دیگر رفته و به یک ائتلاف جنجالی ملحق شود.

رضا ربانی رئیس مجلس سنای پاکستان دیروز در جلسه علنی نمایندگان این با طرح این پرسش که ژنرال راحیل شریف فرمانده بازنشسته ارتش چگونه و با چه نوع هماهنگی هایی به فرماندهی ائتلاف نظامی عربستان انتصاب شده در حالی یک افسر ارتش بعد از بازنشستگی تا دو سال حق بر عهده گرفتن مسئولیت رسمی دولتی و نظامی را ندارد ولو با اختیارات ویژه ای که از سوی دولت به محول شده باشد.

وی خطاب به خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان که البته در جلسه حضور نداشت گفت که وی با حضور در جلسه آتی، درباره موضع دولت برای چراغ سبز نشان دادن به انتصاب راحیل شریف توضیح دهد.

برخی از سیاستمداران از جمله نمایندگان مجلس ملی و سناتورهای وابسته به احزاب برجسته پاکستان نیز در واکنش به حضور راحیل شریف در فرماندهی ائتلاف خودساخته عربستان گفتند که در چنین اوضاعی که زمزمه های زیادی مبنی بر جنجالی بودن این ائتلاف وجود دارد، قرار گرفتن ژنرال ارشد ارتش پاکستان در منصب فرماندهی چنین ائتلافی به صلاح این کشور نیست.

آنان در گفت وگو با شبکه های خبری پاکستان گفتند که این کشور خود با معضل تروریسم مواجه است و نیروهای مسلح آن برای از بین بردن تروریست ها دسته و پنجه نرم می کند بنابراین در چنین اوضاعی نباید کشور خود را تنها گذاشت و به سراغ ماموریت های خارج از کشور رفت.

اسحاق دار وزیر دارایی پاکستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد: ما امیدواریم فرمانده سابق ارتش قبل از پذیرفتن منصب فرماندهی ائتلاف نظامی عربستان به شرایط قانون اساسی و حقوقی پاکستان به صورت کامل عمل کند. این سخنان وزیر دارایی پاکستان حاکی از آن است که دولت پاکستان هنوز به صراحت درباره فرماندهی ژنرال راحیل شریف بر ائتلاف سعودی اعلام موضع نکرده است.

کد خبر 358340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha