سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

رضا شیوا - تعیین دستورالعمل و ضوابط قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار کالاهای انحصاری مانند خودرو ازجمله وظایف ذاتی شورای رقابت است.

بر اين اساس پس از ابلاغ ضوابط تعيين قيمت خودروهاي داخلي در ارديبهشت‌ماه امسال، شوراي رقابت با دعوت از مديران خودروساز به بررسي وضعيت بازار خودرو در شش‌ماهه نخست امسال پرداخت. براساس نتايج بررسي شوراي رقابت، 2خودروي پژوپارس و تندر90 ايران‌خودرو درگير افزايش قيمت و حاشيه بازار شده بود كه شوراي رقابت با اخطاري شديد، از ايران‌خودرو خواست تا هرچه سريع‌تر مشكل حاشيه بازار اين خودروها را رفع كند.

گرچه خودروسازان با استناد به آمار و نمودارها تأكيد داشتند كه ميزان توليد و عرضه خودروهاي مذكور طي شش‌ماهه نخست امسال افزايش داشته اما خروج تدريجي بازار خودرو از ركود و افزايش تقاضا موجب شكل‌گيري حاشيه بازار اين خودروها شده است. همچنين طي 3‌ماه گذشته، برخي خودروهاي مونتاژي تازه‌وارد مانند ساندرو استپ وي يا برليانس دچار بازارهاي حاشيه‌اي شد كه شوراي رقابت با دريافت شكايت‌هايي از مشتريان اين خودروها مبني بر عرضه چندنرخي و تفاوت چند ميليون توماني قيمت‌ آن در بازار آزاد، ساماندهي بازار اين خودروها را در دستور كار قرار داد؛

گرچه اينگونه خودروهاي مونتاژي جديد داراي قيمت بيش از 50ميليون تومان، بازاري نسبتا رقابتي داشته و مشمول ضوابط قيمت‌گذاري شوراي رقابت نيست اما اين شكايت‌ها موجب شد تا شوراي رقابت فكري به حال حاشيه بازار اينگونه خودروها كند.
بر اين اساس مقرر شد تا در نخستين گام، شركت‌هاي عرضه‌كننده خودروهاي مذكور حداقل طي دوره يك‌ساله، ارائه اين خودروها را با كارت ملي در دستور كار قرار دهند و از عرضه بيش از يك خودرو به هر مشتري خودداري كنند.

واقعيت آن است كه عرضه‌كنندگان اينگونه خودروها قادر به پيش‌بيني ميزان تقاضاي بازار براي خودروهاي جديد مانند ساندروي استپ وي نيستند و به همين دليل همه سهميه پيش‌بيني شده براي فروش نقدي و پيش‌فروش اين خودرو ظرف مدت چند ساعت به فروش رسيد.

اشتباه ديگر عرضه‌كنندگان اين خودرو آن بود كه محدوديتي براي عرضه بيش از يك دستگاه به هر مشتري بر مبناي مشخصات خريدار، درنظر گرفته نشده و به همين دليل برخي دلال‌ها و واسطه‌ها براي كسب سود بيشتر چند خودرو خريداري كرده و به شكل‌گيري تفاوت قيمت حدود 8ميليون توماني آن در حاشيه بازار دامن زدند.

با اين شرايط خودروسازان ملزم شده‌اند تا هر چه سريع‌تر طرحي را براي شورا ارائه و اعلام كنند كه چگونه مي‌توانند از شكل‌گيري بازارهاي حاشيه‌اي براي اينگونه خودروها جلوگيري كنند. شوراي رقابت منتظر طرح عرضه‌كنندگان اينگونه خودروها براي رفع معضل افزايش قيمت‌ها در حاشيه بازار آزاد و عرضه چندنرخي است تا برخوردي مناسب با اينگونه تخلفات داشته باشد.

کد خبر 358373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha