عباس ثابتی‌راد: ‌سیاست‌های تشویقی جدید به‌عنوان گامی نو برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در پایتخت به اجرا گذاشته شده‌است.

تهران

ارائه انشعاب رايگان آب و فاضلاب، حذف تمام عوارض شهرداري و ارائه تسهيلات قرض‌الحسنه براي نوسازي بافت فرسوده ازجمله اين سياست‌هاست.مديرعامل سازمان نوسازي بافت فرسوده شهر تهران از ارائه بيش از 5 هزار و 312 انشعاب رايگان آب و فاضلاب در بافت‌هاي فرسوده شهري در پايتخت خبر داد‌ و گفت: دولت و مديريت شهري به اين نتيجه رسيده‌اند كه نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناپايدار يكي از مهم‌ترين و اولويت‌دارترين موضوعات در مديريت كلانشهر تهران است كه همياري و كمك تمام دستگاه‌هاي اجرايي و هم‌افزايي توان مديريتي براي حل آن امري ضروري است. عبادالله فتح‌اللهي در اين‌باره گفت:

بعد از اولويت حفظ جان ساكنان بافت‌هاي فرسوده كه از طريق مقاوم‌سازي‌ پلاك‌هاي فرسوده اتفاق مي‌افتد، تأمين خدمات و زيرساخت جزء اصلي‌ترين اولويت‌ها در محله‌هاي هدف محسوب مي‌شود و اين نياز به‌صورت جدي در شهر تهران در ابعاد مختلف ايجاد فضاي سبز، آتش‌نشاني، آب، برق، گاز، فضاهاي فرهنگي، آموزش و پرورش، فضاهاي تفريحي و غيره نمايان مي‌شود؛ به همين دليل اولويت اول فعاليت‌هاي ستاد بازآفريني كلانشهر تهران و به تبع آن ستادهاي بازآفريني در مناطق، ارتقاي كيفيت زندگي ‌مبتني بر ارتقاي سرانه‌هاي خدماتي در بافت‌هاي فرسوده خواهد بود.

  • تلاش براي يك هدف؛ نوسازي

به‌گفته دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران هدف همه نهادها كمك به ساكنان بافت‌هاي فرسوده است نه كمك به شهرداري يا ساير دستگاه‌هاي اجرايي؛ هدف اين است كه از تمام ظرفيت‌ها و امكانات دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول و ذي‌مدخل در نوسازي در راستاي ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان و تأمين زيرساخت‌ها و سرانه‌هاي خدماتي در بافت‌هاي فرسوده استفاده شود. فتح‌اللهي با بيان اينكه بسته تشويقي نوسازي بافت‌هاي فرسوده مبتني بر حمايت‌هاي شهردار تهران در رايگان شدن هزينه‌هاي آب، برق، گاز،‌ تعديل هزينه‌هاي نظام مهندسي، تعديل يارانه وام و... در حال اجراست، گفت:

اميدوار هستيم فضاي مثبت ايجاد شده در بين اداره‌هاي كل نيز تسري پيدا كند و رؤساي دستگاه‌هاي اجرايي با توجه به حجم گسترده برنامه‌هاي تدوين‌شده نوسازي، حمايت‌ها و كمك‌هاي لازم را در برآورد هزينه‌هاي نوسازي در بودجه سال96 دستگاه‌هاي اجرايي دريغ نكنند، چرا كه قانونگذار دولت و شهرداري را به‌صورت توأمان مورد سؤال قرار خواهد داد و ضروري است تمامي دستگاه‌هاي ذي‌مدخل در دايره تصميم‌گيري حضور فعال داشته باشند.

  • تهاتر براي سرعت بيشتر در نوسازي

مديريت شهري تهران براي سرعت بخشيدن در فرايند نوسازي بافت‌هاي فرسوده، توافقي با سازمان‌هاي خدمات‌رسان مانند ادارات كل آب و برق و گاز كرده است كه در قالب تهاتر بابت هزينه حفاري‌هاي اين دستگاه‌ها در شهر تهران مبلغي دريافت نكند در عوض اين دستگاه‌هاي خدمات‌رسان، هزينه ناشي از انشعاب در محدوده بافت فرسوده را از ساكنان اين بافت‌ها دريافت نكنند. فتح‌اللهي در اين‌باره گفت كه براساس مصوبه ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران، دستگاه‌هاي اجرايي خدمات‌رسان مانند اداره‌هاي آب و فاضلاب، برق و گاز براي اينكه بتوانند همه خدمات و توان خود را در بافت‌هاي فرسوده متمركز كنند،

هزينه‌اي بابت تمام حفاري‌ها‌ در كل شهر تهران به شهرداري پرداخت نخواهند كرد و مالكان بافت‌هاي فرسوده به‌صورت رايگان از اين خدمات بهره‌مند مي‌شوند. دبير ستاد بازآفريني پايدار كلانشهر تهران‌ در اين رابطه توضيح داد: تهاتر هزينه انشعابات محصور به بافت‌هاي فرسوده نيست و چنانچه دستگاه‌هاي اجرايي خارج از محدوده بافت نيز اقدام به حفاري كنند در سيستم اتوماسيون شهرداري تهران ثبت مي‌شود و در عملكرد نوسازي بافت‌هاي فرسوده ذخيره خواهد شد.

  • برنامه ششم هم به كمك آمد

اعمال سياست‌هاي تشويقي از سوي دولت براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده در برنامه ششم توسعه كشور نيز مورد توجه قرار گرفته است، به‌گونه‌اي كه مجلس شوراي اسلامي در بررسي برنامه ششم توسعه بندهايي را براي تسهيل نوسازي در بافت‌هاي فرسوده به تصويب رسانده‌است. هفته گذشته مجلس شوراي اسلامي به هنگام بررسي لايحه برنامه ششم توسعه كشور بندهاي الف، ب و ج ماده76 را به تصويب رساند؛ بندهايي كه دولت را مكلف مي‌كند تا نوسازي بافت‌هاي فرسوده در كشور را سرعت بخشد.

در واقع ماده76 برنامه ششم توسعه كشور با هدف اجرايي شدن نوسازي 10درصد سالانه بافت‌هاي فرسوده كشور به تصويب مجلس رسيده‌است. قانوني كه از سال 85 اگرچه وجود داشت، اما با بي‌توجهي دولت هيچ‌گاه به اجرا درنيامد و گستره بافت‌هاي فرسوده كشور نه‌تنها كاهش نيافت بلكه نيازمند طرح‌هاي بازنگري شد و با افزايش روبه‌رو شد.

  • تهران همچنان الگو

يك دهه فعاليت نوسازي در شهر تهران و اجراي طرح‌هاي مختلف و در نهايت طرح تسهيلات تشويقي جديد و رشد قابل توجه نوسازي بافت‌هاي فرسوده در تهران، الگويي مناسب براي نوسازي بافت فرسوده در كشور قلمداد شده‌است. تجربه موفق تهران هم اينك پيش روي مديريت‌شهري كشور است و ستاد ملي باز‌آفريني با الگوي به اجرا درآمده‌اي روبه‌روست.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به جلسه مشترك اين سازمان با اعضاي هيأت رئيسه فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي و تأكيد نمايندگان بر ضرورت الگوسازي و تبادل و انتقال تجربيات نوسازي پايتخت به ساير شهرهاي كشور گفت: آماده ارائه الگوي نوسازي بافت فرسوده تهران به ساير شهرهاي كشور هستيم. عبادالله فتح‌اللهي با اشاره به رضايت هيأت رئيسه فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي از اقدامات شهرداري تهران براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده گفت:

هم‌اكنون بسته‌هاي تشويقي تدوين شده براي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران با استقبال بسيار خوب شهروندان همراه بوده و عاملي براي سرعت‌بخشي به روند نوسازي در اين شهر شده است. وي با اعلام اينكه بسته‌هاي تشويقي ارائه شده از سوي سازمان نوسازي شهر تهران محرك توسعه و نوسازي بافت‌هاي فرسوده است، افزود: معتقديم اگر الگوي به‌كار گرفته شده در پايتخت براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده ساير شهرهاي كشور نيز تعميم داده شود، شاهد نوسازي بيش از پيش بافت‌هاي فرسوده سراسر كشور خواهيم بود.

  • جايگاه بافت‌هاي فرسوده در كشور

بيش از 77هزار هكتار از مساحت شهرهاي كشور را بافت‌هاي فرسوده شهري تشكيل مي‌دهد؛ مناطقي كه جمعيتي بالغ بر 20ميليون نفر يعني بيش از 20درصد جمعيت كشور را در خود جاي داده‌اند. اگرچه براساس قانون كه در سال85 به تصويب رسيد، دولت مي‌بايست سالانه رقمي بالغ بر 10هزار ميليارد ريال براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده اختصاص دهد،

اما اين قانون چندان مورد توجه قرار نگرفته‌است. با آغاز به‌كار دولت يازدهم و شكل‌گيري ستاد ملي بازآفريني، خوني تازه در رگ فرسوده‌ بافت‌هايي دميده شد كه نياز به نوسازي آن بيش از هرچيز الزامي به‌نظر مي‌رسيد. اما يك‌دهه تلاش براي نوسازي بافت فرسوده در كشور متوسط نوسازي كمتر از 8درصد را به همراه داشت؛ اتفاقي كه در تهران با رشد 34درصدي روبه‌رو بود.

کد خبر 358375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha