چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام مجتبی علی‌نژاد: دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم قواعدی دارد که کاملا ملموس است؛ مثلا اگر به آینه‌ای نور بتابانیم بازتاب آن به ما برمی‌گردد.

دودش به چشم خودمان‌می‌رود

يا اگر ما به جسمي نيرويي وارد آوريم، متقابلا آن جسم هم به ما نيرو وارد مي‌آورد و هزاران قانون و مقررات ملموس ديگر. در كنار اين قوانين طبيعي، قوانين ديگري نيز وجود دارد كه از جنس قوانين فيزيك و شيمي نيست. بعضي از اين قوانين قراردادي است؛ مثل جريمه شدن با عبور از چراغ قرمز. ولي بعضي از قواعد و مقررات، غيبي و در عين حال حتمي است! زيرا وعده الهي در پشت آن نهفته است. يكي از اين مقررات در خصوص تجسس و عيب‌جويي است. قوانين الهي كه در روايات معصومين به آن اشاره شده حاكي از حداقل 2 رابطه سبب و مسببي است؛ اول اينكه عيب جو و تجسس‌گر محبوبيت خود را بين مردم از دست مي‌دهد و دوم اينكه هر كس در جهت برملا ساختن عيوب مردم برآيد خداوند عيبش را برملا مي‌سازد. متأسفانه اين خصلت ناپسند در بين بسياري از ما رواج دارد. كمتر كسي را مي‌توان يافت كه در لوح زندگي‌اش هيچ نقطه سياه و تيره‌اي يافت نشود.

اينكه ما ذره‌بين به‌دست بگيريم و به‌دنبال يافتن اين نقاط تيره در زندگي مردم باشيم خلاف جوانمردي است، هرچند سنت الهي بر اين تحقق يافته است كه دود اين عمل به چشم خودمان برود. بسياري از سؤالاتي كه ما از اطرافيان مي‌پرسيم و مربوط به حريم خصوصي افراد است، همگي مي‌تواند تجسس تلقي شود. همچنين با گسترش وسايل ارتباط جمعي، دريچه‌اي جديد و خطرناك براي تجسس و عيب‌جويي گشوده شده است كه اگر غفلت كنيم مشمول وعده الهي مي‌شويم. بسياري از جست‌وجوهاي اينترنتي ما حريم خصوصي افراد را دربر مي‌گيرد! سايت‌ها و وبلاگ‌هاي اينترنتي لبريز از عكس‌ها و فيلم‌هاي خصوصي افراد سرشناس است. حجم بالايي از اطلاعاتي كه در شبكه‌هاي اجتماعي رد و بدل مي‌‌شود به حريم شخصي ديگران صدمه وارد مي‌آورد و اينها همه روزي به‌خود ما لطمه وارد مي‌كند و ما به‌عنوان يك شهروند اگر در پي عيوب و اسرار سايرين باشيم براساس وعده الهي روزي خواهد رسيد كه اسرار خصوصي ما نيز دست به‌دست و گوش به گوش در جامعه مي‌چرخد.

کد خبر 358402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha