چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: اولین چیزی که همه‌ ما برای استراحت و یک خواب با کیفیت نیاز داریم بالش مناسب است.

بالش خواب

البته با تنوع زيادي كه امروزه اين محصول در بازار دارد، بالش تنها به چيزي كه زير سرتان مي‌گذاريد محدود نمي‌شود. اين روزها انواع جديدي از بالش به بازار آمده كه مخصوص قرار دادن دور گردن، زير سر، بين زانوها و حتي بالش‌‌هاي مختص دوران بارداري است. شما مي‌توانيد اين نوع بالش‌‌ها را كه به بالش‌هاي طبي هم معروفند تقريبا در تمام داروخانه‌ها يا مراكز خريد بزرگ بيابيد. تشخيص اينكه بالش مناسب از نظر نوع پارچه و مدل دوخت، اندازه و از همه مهم‌تر مواد داخلي آن كدام است از ضروريات است؛ چرا كه استفاده از بالش نامناسب نه‌تنها سلامتي سر و گردن و ستون فقرات‌تان را به خطر مي‌اندازد بلكه باعث پايين آمدن كيفيت خواب شما خواهد شد. قطعا اگر شما خواب خوبي نداشته باشيد، ميزان انرژي و شادابي‌تان براي شروع روز به حداقل مي‌رسد.

  • جنس: فومي يا بادي؟

بالش‌هاي طبي موجود، به 2 دسته فومي و بادي تقسيم مي‌شوند كه البته متخصصان توصيه مي‌كنند اگر مي‌خواهيد از بالش‌هاي طبي استفاده كنيد بهتر است از انواع فومي آن استفاده كرده و بالش‌هاي بادي را هنگام سفر كه بحث كمبود فضا براي بستن بار سفر مطرح مي‌شود، استفاده كنيد. دليل اين توصيه هم به هوشمند بودن بالش‌هاي طبي- فومي برمي‌گردد، چرا كه اين نوع بالش با تغييرات هواي محيط، تغيير حالت مي‌‌دهد؛ يعني اگر از يك بالش هوشمند دور گردن يا زير سر خود استفاده كنيد، آن قسمتي از بالش كه گودي گردنتان را پُر مي‌كند، برجسته مي‌‌ماند و ساير قسمت‌‌ها (مخصوصا بخشي كه وزن اصلي سرتان روي آن است) كمي فرو مي‌رود و بعد از اينكه شما بالش را از زير سر يا دور گردنتان برداشتيد، كاملا به شكل اوليه‌‌اش بازمي‌گردد.

  • شكل: معمولي اما طبي

بالش‌هاي طبي همان بالش‌هاي سنتي خودمان هستند با اين تفاوت كه داخل‌شان به جاي الياف و پر و پنبه، از فوم استفاده شده است. سايز اين بالش‌ها 50×70 است و داراي رويه پنبه‌اي هستند و وزن‌شان از 800گرم تا 1500گرم است. بهتر است هنگام خريد، ميزان شكل‌پذيري بالش را امتحان كرده و ضد‌باكتري بودن يا نبودن آن را از فروشنده سؤال كنيد. اگر برايتان سؤال شده كه تفاوت اين بالش با بالش‌هاي معمولي چيست؟ بدانيد تفاوت‌شان در صاف و يك‌تكه‌نبودشان است. اين بالش‌ها در قسمت پاييني كمي برآمده‌تر از ساير بخش‌هايش است تا بتواند به راحتي گودي گردن را پوشش دهد. قيمت بالش‌هاي معمولي كه با الياف پر شده‌اند نسبت به مرغوبيت جنس رويه و الياف از 19هزار تومان و بالش‌ پر از 30هزار تومان شروع مي‌شود. اما فومي‌ها قيمت‌شان از 26هزار تومان شروع شده و بسته به قابليت‌هايي مثل ضد‌باكتري بودن، نوع پارچه رويه، وزن و شركت سازنده‌ تا 65هزار تومان افزايش قيمت دارند.

  • بالش براي موارد خاص

اگر گردن درد داريد
از بالش‌هاي دورگردني استفاده كنيد. اگر مجبور هستيد در طول روز با كامپيوتر كار كنيد يا پشت فرمان بنشينيد، اين نوع بالش براي شما بهترين گزينه است. هنگام استفاده از اين نوع بالش، سنگيني سر روي بالش مي‌افتد و گردن مجبور به تحمل وزن سر نيست. البته نوع ديگري از اين بالش‌هاي u شكل وجود دارد كه دور بدن قرار مي‌گيرد و براي كساني كه گودي كمر داشته و مجبورند به پهلو بخوابند مناسب است. بالش‌هاي u شكل كوچك كه براي دور گردن هستند قيمت‌شان از 45هزار تومان شروع مي‌شود اما براي خريد بالش‌هاي uشكل بزرگ كه به بالش بدن معروفند 130هزار تومان بايد هزينه كنيد.

اگر زانو درد داريد
براي افرادي كه زانو درد دارند خوابيدن به پهلو باعث ساييدگي بيشتر زانو‌ها و ايجاد درد شديد مي‌شود. بالشتك‌هاي مخصوص زانودرد، هنگام خواب بين زانو‌ها قرار مي‌گيرند و از ايجاد چنين دردهايي جلوگيري مي‌كنند. قيمت اين نوع بالشتك‌ها 26تا 40هزار تومان است.

اگر باردار هستيد
بيشتر خانم‌هاي باردار به‌خصوص در ماه‌هاي آخر بارداري خود به پهلو مي‌خوابند و ممكن است بزرگي و سنگيني شكم باعث آزار آنها در طول مدت خواب شود. چاره مشكل اين مادران باردار، استفاده از بالش‌هاي بارداري است كه براي قراردادن زير شكم طراحي و توليد شده‌اند و در بيشتر داروخانه‌ها هم پيدا مي‌شوند. البته بعد از زايمان هم مي‌توانيد از اين بالش به‌عنوان بالش شيردهي و بعدتر براي آموزش نشستن به فرزندتان استفاده كنيد. قيمت اين نوع بالش از 95هزار تومان شروع مي‌شود.

اگر خر و پف مي‌كنيد
بله ! براي آسايش شما و اطرافيانتان هم تدابيري انديشه شده و بالش مخصوص خرو پفي‌ها ساخته شده است. اكثر بالش‌‌ها براي مصرف‌كننده يا سفت است يا نرم، يا خيلي بلند و يا خيلي كوتاه. بالش ضد‌خروپف نرمي و سفتي متعادلي دارد و در ارتفاع استاندارد توليد شده‌ است. وضعيت سر و گردن شما روي اين بالش طوري است كه تنفس شما بدون هيچ گرفتگي به راحتي انجام مي‌گيرد. شما براي خريد اين بالش 70تا 80هزار تومان بايد هزينه كنيد.

  • بالش‌ها را چطور بشوييم؟

تمام انواع بالش‌ها را مي‌توان داخل ماشين لباسشويي انداخت و شست جز بالش‌هاي پشمي و پنبه‌اي. پشم و پنبه در اثر شست‌وشو داخل ماشين لباسشويي به هم مي‌چسبند و به‌اصطلاح، گوله‌گوله مي‌شوند. براي شستن بالش‌هاي پشمي و پنبه‌اي بايد پارچه رويي بالش را بشكافيد و پشم و پنبه را جداگانه بشوييد و پس از خشك شدن با دست آنها را از هم باز كنيد و دوباره داخل پارچه بالش را با آنها پر كنيد. بهتر است براي رهايي از شستن پردردسر بالش‌ها، حتما روي آنها يك ملحفه ضخيم بيندازيد و آن را هفته‌اي يك‌بار بشوييد. در اين صورت شستن بالش به سالي يك‌بار محدود مي‌شود.

کد خبر 358405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha