چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

همشهری دو - سید احمد واحدی: دوشنبه هفته گذشته دوربین گوشی تلفن همراه خیلی از شهروندان تهران رو به آسمان بود؛ آسمانی که طی اتفاقی نادر، در یکی از روزهای معدود پاکی و زیبایی به‌سر می‌برد.

عکس

خيلي حرف است‌ها. ما بلايي سر آسمان شهرمان آورده‌ايم و كار به جايي رسيده كه وقتي يك روز آسمان تميز و آبي باشد همه متعجب مي‌شويم و سعي مي‌كنيم اين پديده عجيب را ثبت كنيم. خيلي از تهراني‌ها دوشنبه هفته گذشته از آسمان تهران عكس گرفتند و توي اينستاگرام يا تلگرامشان گذاشتند و براي همديگر فرستادند و ذوقشان از ديدن اين رفيق دوست داشتني را با هم شريك شدند. آسمان تميز، آبي و پاك حالا آنقدر حرمت دارد كه برود داخل آرشيو عكس‌هاي شخصي‌مان. اينستاگرام حالا ديگر به آلبوم عكس ما تبديل شده و اين نرم‌افزار موبايلي، درست يا غلط جاي آلبوم عكس‌هاي چاپي قديمي را براي خيلي‌ها گرفته. آلبوم‌ها آخرين عكسي كه تويشان گذاشتيم مال چند سال قبل از رواج دوربين‌هاي ديجيتال و موبايل‌هاي دوربين‌دار است و دارند يك گوشه كمد خاك مي‌خورند. ديگر كسي دوربيني ندارد كه برود بسته به وسعش برايش فيلم نگاتيو 24‌تايي يا 36‌تايي بگيرد و سر هر عكس آنقدر سبك و سنگين كند تا مبادا يكي از فرصت‌هاي ثبت تصويرش بسوزد و بعد از تمام‌شدن حلقه فيلم و سپردن به عكاسي براي چاپ و ظهور، خدا‌خدا كند همه عكس‌هايش خوب شده باشد. اگر روزگاري يكي از برنامه‌هاي مهماني‌هاي خانوادگي و دوستانه، نشان‌دادن آلبوم عكس‌ها به همديگر بود حالا ديگر آلبومي براي نشان دادن وجود ندارد. آدم‌ها عكس‌هاي همديگر را به محض ثبت و اشتراك، ديده‌اند.

اگر روزگاري عكس‌هاي بچه‌هاي هر خانواده در سنين مختلف، عكس‌هاي مراسم تولد و عروسي و جشن‌هاي خانوادگي، عكس‌هاي سفرهاي دوست‌داشتني و خاطره‌انگيز به شمال و جنوب و عكس‌هاي پدربزرگ و مادربزرگ‌ها توي آلبوم‌هاي خانوادگي خودنمايي مي‌كرد حالا به لطف ما آدم‌ها، آسمان پاك و آبي هم جاي خودش را به‌عنوان يك اتفاق مهم توي آلبوم‌هاي ما باز كرده ‌است. اگر در روزگار فيلم‌هاي 24‌تايي و 36‌تايي كسي از آسمان عكس مي‌گرفت و توي آلبومش مي‌گذاشت، همه با تعجب نگاهش مي‌كرديم و از اينكه يك نگاتيو حلقه فيلم را هدر داده تأسف مي‌خورديم.

حالا هم‌زمانه فيلم‌هاي نگاتيو حلقه‌اي گذشته و هم‌زمانه آسمان آبي هر روزه. الان ديگر كسي از ديدن عكس آسمان تميز و خوش‌آب‌و‌رنگ توي آلبوم عكس ديگري تعجب نمي‌كند. من فكر مي‌كنم چند سال ديگر آلبوم‌هايمان پر است از عكس‌هاي اتفاقات عجيبي كه براي پدر و مادرهايمان و پدربزرگ و مادربزرگ‌هايمان خيلي عادي بوده؛ زاينده‌رود اصفهان و درياچه اروميه و جنگل‌هاي مازندران و كوه‌هاي شمال تهران و پرنده‌ها و حيوانات در حال انقراض و كلي اتفاق و پديده ديگر هم، تا چند سال ديگر جزو همين اتفاقات عجيبند؛ اتفاقاتي كه شايد لازم باشد حالا كلي ازشان عكس بگيريم تا روزي به فرزندانمان نشان بدهيم و يادشان بياوريم كه آسمان تهران روزگاري آبي بود و درياچه اروميه‌اي وجود داشت و اين خانه‌ها روزي جنگل بود. آن ‌روز اگر عكسي براي نشان دادن نداشته باشيم بچه‌هايمان فكر مي‌كنند يا خرفت و متوهم شده‌ايم و يا داريم دروغ مي‌گوييم. براي ثبت در آلبوم خانوادگي هم كه شده، هر ازگاهي كه آسمان آبي شد چندتايي عكس از آن بگيريم.

کد خبر 358416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha