همشهری آنلاین: قیمت نفت جهانی چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه در واکنش به کاهش عرضه عربستان سعودی به آسیا افزایش یافت اما عدم اعلام جزییات این کاهش و رشد عرضه از سوی سایر تولیدکنندگان، روند صعود قیمت‌ها را محدود کرد.

به گزارش ایسنا، نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ۳۰ سنت نسبت به معاملات روز قبل افزایش نشان داد و در ۵۳.۹۴ دلار در هر بشکه ایستاد. بهای معاملات نفت برنت روز سه‌شنبه ۱.۳۰ دلار یا ۳.۸ درصد کاهش یافت و در ۵۳.۶۴ دلار در هر بشکه بسته شد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۱.۱۱ دلار در هر بشکه معامله شد که ۲۹ سنت نسبت به روز گذشته افزایش داشت. بهای معاملات نفت خام آمریکا روز سه‌شنبه ۱.۱۴دلار یا ۲.۴ درصد کاهش یافت و در ۵۰.۸۲ دلار در هر بشکه بسته شد.

به گفته معامله‌گران، این رشد قیمت نتیجه انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کاهش عرضه نفت خام برای معاملات تحویل فوریه از سوی عربستان سعودی برای مشتریان آسیایی شامل هند و مالزی بوده است.

اما نشانه‌های زیادی از بالا ماندن عرضه جهانی وجود دارد. معامله‌گران چینی و اروپایی برای جبران هر گونه کمبود حاصل از کاهش تولید اوپک، ماه جاری ۲۲ میلیون بشکه نفت خام از دریای شمال و جمهوری آذربایجان به آسیا فروختند.

بسیاری از ناظران همچنین تردید دارند که کاهش تولید برنامه‌ریزی شده از سوی اوپک و سایر تولیدکنندگان برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار کافی باشد. هر دو قیمت پایه نفت خام آمریکا و برنت ماه جاری حدود شش درصد کاهش داشته‌اند.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، معامله‌گران نسبت به افزایش عرضه از سوی آمریکا و پایبندی تولیدکنندگان بزرگ به توافق کاهش تولید، تردیدهایی دارند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد تولید نفت خام آمریکا در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

از سوی دیگر شرکت مشاوره انرژی وود مک کنزی اعلام کرده است شرکتهای نفت و گاز میزان هزینه را در سال جاری سه درصد افزایش می‌دهد و به ۴۵۰ میلیارد دلار می‌رسانند.

بر اساس گزارش رویترز، موضوع نگران‌کننده دیگر سطح بالای ذخایر نفت خام آمریکاست. جدیدترین آمار ذخایر اواخر روز جاری از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر خواهد شد.

به گفته هانس فان کلیف، اقتصاددان ارشد انرژی در بانک ABN Amro، خوش‌بینی پیرامون کاهش تولید کشورهای داخل و خارج از اوپک با نگرانی‌ها نسبت به تولید بالاتر نفت آمریکا بی‌اثر شده است. آمار گروه صنعتی "بیکر هیوز" که روز جمعه منتشر شد، نشان داد شرکتهای انرژی آمریکایی شمار دکلهای حفاری نفت را هفته گذشته برای دهمین هفته متوالی افزایش داده و به ۵۲۹ حلقه رساندند و به این ترتیب روند احیای فعالیت حفاری وارد هشتمین ماه شد. تحلیلگران بانک بارکلیز انتظار دارند شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا تا پایان امسال به ۸۵۰ تا ۸۷۵ حلقه افزایش پیدا کند. این مسئله این نگرانی را ایجاد کرده که تولید آمریکا افزایش پیدا کرده و به تلاشهای اوپک و سایر تولیدکنندگان برای حذف مازاد عرضه و حمایت از قیمتها لطمه می‌زند.

کد خبر 358439

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha