همشهری آنلاین: وزارت دفاع انگلیس اذعان کرده که در چارچوب یک توافق تسلیحاتی صورت گرفته میان دولت مارگارت تاچر و دولت ریاض، بین سال‌های۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ میلادی، ۵۰۰ بمب خوشه‌ای به عربستان صادر کرده است.

دولت تاچر و فروش ۵۰۰ بمب خوشه ای به عربستان

به گزارش ایرنا، نشریه ایندیپندنت روز چهارشنبه در گزارشی عنوان کرد: 'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس این رقم رسمی را پس‌ از آن فاش کرد که اعلام شد «شماری محدود» از این تسلیحات به  عربستان سعودی به عنوان یک کشور استبدادی فروخته ‌شده و همچنان در انبارهای تسلیحاتی این کشور موجود است.

این نشریه نوشت: اما مایکل فالون در ماه میلادی گذشته گفت از این موضوع خرسند است که از این بمب‌ها برای نقض قوانین بین‌المللی استفاده‌ نشده است.

ایندیپندنت افزود: عربستان سعودی ماه میلادی گذشته اذعان کرد که از تسلیحات انگلیسی در یمن استفاده کرده و 'توبیاس ال وود' معاون وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز سه‌شنبه گذشته در مجلس عوام گفت: ریاض هم‌ اکنون به لندن گفته که دیگر از این تسلیحات استفاده نخواهد کرد، اما این موضوع هنوز تأیید نشده که عربستان سعودی این تسلیحات را از بین برده است.

این نشریه افزود: این افشاگری یک ماه مانده به طرح شکایت تشکل مدنی ' کارزار علیه تجارت سلاح ' در دادگاه عالی انگلیس بر سر تداوم روند فروش بمب از سوی انگلیس به عربستان سعودی، صورت می گیرد. این در حالی است که ادعا می‌شود از این بمب‌ها برای ارتکاب جنایات جنگی در یمن استفاده شده اند.

ایندیپندنت نوشت: براساس گزارش ناظران، نیروهای سعودی بیمارستان‌ها، مدارس، مراسم عروسی، و کارخانه‌های تولید مواد غذایی را در این کشور طی مداخله‌شان علیه حوثی‌ها، که بیش از یک سال است ادامه دارد، هدف قرار می‌دهند. آژانس امدادرسان سازمان ملل متحد اعلام کرده است این کشور به سمت بروز یک فاجعه انسانی پیش می‌رود و دست‌کم 19 میلیون نفر در یمن به کمک نیاز دارند.

به نوشته این نشریه؛ مایکل فالون در نامه‌ای به 'فیلیپ هولوبون' نماینده محافظه‌کار مجلس عوام نوشت: «انگلیس براساس توافق بین دو دولت که در سال 1986 میلادی امضا شد، پانصد بمب خوشه‌ای از نوع' BL755 'منتقل کرده است. انتقال نهایی در سال 1989 میلادی انجام شد.»

ایندیپندنت افزود: سازمان عفو بین‌الملل پیشتر' ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس را متهم کرد که در ارتباط با این موضوع سرش را زیر ماسه کرده است. این نهاد اعلام کرد: «خطر آشکاری که در این‌ باره وجود دارد که از تسلیحات انگلیسی ممکن است برای نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی در یمن استفاده شود.»
ایندیپندنت افزود: 'تام بریک' نماینده پارلمانی حزب لیبرال دمکرات و وزیر امور خارجه دولت در سایه این حزب، در این مورد گفت:‌ «این حقیقت که بسیاری از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس فروخته شدند و هم ‌اکنون از آنها در یمن استفاده می‌شود، سبب خدشه‌دار شدن اعتبار انگلیس در سراسر جهان می‌شود. مایکل فالون مسئولیتی فوری برای بررسی این میراث شرم‌آور دارد و باید فروش تسلیحات را به رژیم سعودی به حالت تعلیق درآورده و عربستان را برای متوقف کردن استفاده از این تسلیحات وحشتناک تحت‌ فشار قرار دهد.'

به نوشته ایندیپندنت، به دنبال دادخواست تشکل مدنی کارزار علیه تجارت سلاح، قرار است بین روزهای هفتم و نهم فوریه، دادگاه عالی انگلیس این مساله را مورد بررسی قرار دهد که آیا صادرات تسلیحات انگلیسی به عربستان سعودی ناقض قوانین بین‌المللی است یا خیر.

این نشریه افزود: 'اندرو اسمیت' از کارزار علیه تجارت سلاح اعلام کرد:‌ 'این اقدام قانونی سبب ایجاد یک سابقه بسیار خوب خواهد شد. طی تقریبا دو سال، تسلیحات انگلیسی نقش محوری برای نابودی یمن و ایجاد بحران انسانی در این کشور ایفا کرده‌اند. این حقیقت که از هواپیماها و بمب‌های انگلیسی برای نابود کردن استفاده می‌شود، نشانه‌ای از این مساله وحشتناک است که چگونه دولت انگلیس منافع شرکت‌های تسلیحاتی را به جان افراد ترجیح می‌دهد.»

به نوشته ایندیپندنت، از زمان تجاوز نظامی عربستان سعودی در یمن در مارس سال 2015 میلادی، انگلیس مجوز فروش تسلیحات به ارزش سه میلیارد پوند را به این کشور صادر کرده است. این قراردادها شامل فروش هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون پوند، موشک‌ها و بمب‌ها به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون پوند و خودروهای زرهی و تانک‌ها به ارزش 430 هزار پوند می‌شود.

ایندیپندنت افزود: در ماه گذشته میلادی، 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس درخواست برای متوقف کردن فروش این تسلیحات را رد کرد. این در حالی است که آمریکا فروش بمب‌های هدایت‌شونده را به عربستان متوقف کرده است.

به نوشته این نشریه؛ بمب‌های خوشه‌ای به صورتی خاص برای غیرنظامیان خطرناک هستند زیرا آنها به‌طور منظم «بمب‌های کوچک‌تر» عمل‌نکرده (منفجرنشده) را از خود به‌جای می‌گذارند که مدت‌ها پس از اتمام جنگ نیز سبب کشته شدن غیرنظامیان می‌شود. ماهیت این بمب‌ها همچنین به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که منطقه گسترده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

'مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس در 30 آذر ماه گذشته تایید کرده بود که ارتش عربستان سعودی، در جریان جنگ یمن از بمب های خوشه ای انگلیسی استفاده کرده است.

اظهارات مایکل فالون پس از آن صورت گرفت که روزنامه گاردین فاش کرد که نتایج بررسی و تحقیقات صورت گرفته توسط دولت انگلیس حاکی از استفاده عربستان و متحدانش از بمب‌های خوشه‌ای انگلیسی در جریان حملات هوایی در یمن است.

سازمان عفو بین الملل نیز در اوایل خردادماه گذشته در بیانیه ای با افشای استفاده عربستان و متحدینش از بمب های خوشه ای در جنگ یمن هشدار داده بود وجود بمب های خوشه ای منفجره نشده، برخی از مناطق یمن را به «میدان های مین» تبدیل کرده است.

کاربرد بمب های خوشه ای بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه ای مصوب سال 2008 ممنوع بوده و تاکنون 108 کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده و در حدود 100 کشور آن را به تصویب رسانده اند.

انگلیس نیز در سال 2008 میلادی با تصویب کنوانسیون ممنوعیت استفاده از بمب های خوشه ای، اقدام به نابود کردن ذخایر این گونه بمب ها کرده است.

اما براساس گزارش های منتشر شده، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کرده همچنان به رغم کنوانسیون یاد شده هم اینک دارای ذخایری از این گونه بمب ها که از انگلیس دریافت کرده اند، هستند.

عربستان همراه با چند کشور دیگر عرب از ششم فروردین سال گذشته اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 11 هزار یمنی و زخمی شدن ده ها هزار نفر دیگر و همچنین آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

کد خبر 358460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha