همشهری آنلاین: وزارت خارجه امارات از زخمی شدن سفیر این کشور در افغانستان و کشته شدن پنج دیپلمات دیگر این کشور در جریان دو انفجار در قندهار خبر داد. دولت امارات به همین مناسبت سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

پنج دیپلمات اماراتی در افغانستان کشته شدند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اماراتی وام، در این حمله که روز سه شنبه در ولایت قندهار افغانستان صورت گرفت "جمعه محمد عبدالله الکعبی"، سفیر امارات در افغانستان زخمی و چند تن از دیپلمات‌های همراهش نیز کشته و زخمی شدند. منابع خبری امارات متحده عربی به نقل از دولت این کشور تایید کرده‌اند که پنج دیپلمات این کشور در انفجارهای شامگاه سه‌شنبه در ولایت قندهار در غرب افغانستان کشته شده‌اند.

همچنین سخنگوی والی قندهار اعلام کرده که در اثر انفجار در مهمانخانه والی قندهار "عبدالعلی شمسی"، معاون والی قندهار که به شدت زخمی شده بود جان داده است.

سخنگوی والی قندهار روز چهارشنبه به بی‌بی‌سی گفت که در انفجار دیشب شاه احمد سعید، رئیس ارتباط خارجه ولایت قندهار، یما قریشی، دیپلمات افغان در آمریکا، بازمحمد جوزجانی، نماینده مجلس و دو نفر دیگر که تاکنون شناسایی نشده نیز کشته شده‌اند.

مقامات محلی می‌گویند که انفجارها در مهمانسرای والی قندهار حوالی ساعت ۷ شامگاه به وقت محلی زمانی اتفاق افتاد که سفیر امارات همراه با والی قندهار و دیگر مقامات بلندرتبه این ولایت، مشغول صرف شام بودند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را نپذیرفته و گفته که شب گذشته در ولایت قندهار عملیات نداشته و این انفجار نیز به دلیل اختلاف‌های داخلی میان مقام‌های دولت افغانستان است.

در همین حال وزیر امور خارجه امارات اعلام کرد که جزئیات این حمله "تروریستی" در محل میزبانی از سفیر امارات در قندهار را بررسی می‌کند.

سفر سفیر امارات به قندهار در چارچوب یک ماموریت انسانی درباره برنامه‌های دولت امارات در حمایت از مردم افغانستان صورت گرفته بود.

عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز این حمله را به شدت محکوم کرد.

همچنین عربستان، کویت، اردن و قطر نیز این حمله تروریستی را محکوم کردند.

افغانستان روز سه شنبه در کابل نیز شاهد دو انفجار تروریستی بود که طالبان مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

  • رئیس جمهور افغانستان: حمله به دیپلمات های امارات بر روابط دو کشور اثر ندارد

در همين حال دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای انفجارهای زنجیره ای در سرای میهمانان استانداری قندهار را که به کشته شدن 5 تن از دیپلمات های امارات انجامید، محکوم کرد و افزود: این گونه حملات روابط دو کشور را خدشه دار نخواهد کرد

به گزارش ایرنا، منابع خبری افغانستان به نقل از «محمد بن راشد»، نخست وزیر امارات اعلام کردند که وی نیز گفته است کشته شدن 5 دیپلمات این کشور بر روابط و کمک های ما به افغانستان تاثیر نخواهد گذاشت.

وی افزود: امارات به کمک های خود به افغانستان متعهد است و دیپلمات های کشته شده امارات باعث افتخار ما هستند.

وزارت امور خارجه افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای کشته شدن دیپلمات های امارات را به دولت مردم آن تسلیت گفت و افزود: این جنایت نه تنها روابط دوستانه دو ملت برادر را مخدوش نمی کند، بلکه همکاری دو کشور و اجماع جهانی را برای از بین بردن ریشه های اصلی تروریسم قوی تر می سازد.

در این بیانیه افزوده شد: تروریست های جنایت پیشه، با این گونه اعمال وحشیانه، بارها اثبات کرده اند که دشمنان مشترک مردم افغانستان و دوستان بین المللی افغانستان هستند.

«محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان صبح روز چهارشنبه برای بررسی چگونگی انفجارهای قندهار روز چهارشنبه عازم این شهر شد.

گروه طالبان مسئولیت این انفجار را نپذیرفت و مدعی شده است که وقوع این حادثه ناشی از اختلاف های مسئولان است.

ژنرال عبدالرازق فرمانده پلیس قندهار که دارای پشتوانه قومی و قدرت در قندهار است و گفته می شود که هدف این انفجار بوده، شبکه حقانی و اداره اطلاعات نظامی پاکستان (سی آی ای) را مسئول این حمله معرفی کرده است.

کد خبر 358477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha