مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
۰ نفر

دکتر محمدامین نریمانی*: بیماری‌های پریودنتال (periodontal) بیماری‌های لثه هستند، در این بیماری‌ها، بافت‌های حمایت‌کننده و تثبیت‌کننده دندان موردتهاجم قرار می‌گیرند و با پیشرفت آن لقی دندان ایجاد می‌شود.

periodontal

دو بیماری رایج در این گروه از بیماری‌ها، شامل التهاب لثه والتهاب بافت‌های اطراف ریشه دندان است .هر دو نوع بیماری با حضور وترشحات باکتری‌ها ایجاد مي‌شود.

التهاب لثه هنگامی رخ می‌دهد که ترشحات حاصل از باکتری‌های موجود در زیر یا روی لثه باعث ملتهب شدن لثه می‌شود.

درصورتی‌که با مسواک و نخ دندان‌ها و همچنین اقدامات تکمیلی موردنیاز، باکتری‌ها از سطح و زیر لثه حذف نشوند،  فرآیند التهاب ادامه پیدا کرده و ساختمان‌های حمایت ومتصل کننده دندان به استخوان تخریب می‌شوند. تخریب این بافت‌ها فرصت نفوذ زیادتر باکتری‌ها به بافت‌های عمیق‌تر را فراهم مي‌كند. این وضعیت همانند ایجاد حفره ای غیرطبیعی در درون استخوان وبافت نرم اطراف دندان است که به آن پاکت پریودنتال گفته می‌شود.

ایجاد این حفره شرایطی برای نفوذ باکتری‌هاي مواد غذایی باقی‌مانده را فراهم می‌کند. تا هنگامی که بیمای محدود به لثه است بیماری التهاب لثه(ژنژیویت)نامیده می‌شود ولی با حذف استخوان وایجاد پاکت پریودنتال به آن بیماری پریودنتال گفته می‌شود.

بیماری‌های پریودنتال،  شایع‌ترین عامل از دست دادن دندان در بزرگسالان است .این بیماری دارای مراحل اولیه،متوسط وشدید می‌باشد.مراحل بیماری با توجه به شدت تخریب استخوان مجاور دندان تقسیم بندی می‌شوند.

بیماری‌های پریودنتال در كودكان شایع نيست اما بهداشت دهان ضعیف در کودکان می‌تواند زمينه را براي ایجاد این بیماری، دردهه دوم زندگی را فراهم كند.

باکتری‌های موجود درپلاک دندانی وباکتری‌های موجود درپاک‌تهای پریودنتال عامل بیماری‌های لثه وپریودنتال وپوسیدگی است . بنابراین همانند سایربیماری‌های عفونی که توسط باکتری‌ها ایجاد مي‌شوند درصورتی‌که فرد بتواند تعداد و فعالیت باکتری‌ها را کنترل کند، فرآیند بیماری نیز کنترل می‌شود. هرچقدر حضور باکتری‌های ایجاد کننده التهاب طولانی‌تر باشد،  تخریب زیادتری در آن ناحیه رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است همانند چرخه ایجاد پوسیدگی، با مسواک ونخ زدن دندان تعداد باکتری‌ها کم شود، حذف مداوم باکتری‌ها،چرخه ایجاد بیماری را مختل مي‌كند.

بهترین راه درمان بیماری‌های پریودنتال این است که اجازه شروع بیماری داده نشود (پیشگیری)، ستون کلیدی پیشگیری نیز رعایت بهداشت دهان ودندان به طور روزانه با مسواک ونخ زدن دندان‌ها و معاینات دوره ای توسط دندانپزشک می‌باشد که ارزان‌ترین وساده‌ترین راه درمان است.

* متخصص ارتودنسي و ناهنجاري فك

کد خبر 358480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha