چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

علی اصغر محمدی: چهارمین‌ماه از سال تحصیلی ۹۶-۹۵ می‌گذرد، ولی هنوز خبری از توزیع شیر در مدارس پایتخت و بسیاری از استان‌ها نیست؛ این در حالی است که دیروز شرکت‌ هواپیمایی کاسپین در یکی از پروازهای خود با شیر مدارس از مسافران خود پذیرایی کرد.

شیر

 پاكت شير توزيع شده بين مسافران پرواز تهران-اصفهان شركت هواپيمايي كاسپين در حالي عبارت «غيرقابل فروش ويژه مدارس» را داشت كه دانش‌آموزان بسياري از نقاط كشور ازجمله پايتخت چشم‌انتظار رسيدن شير به مدارس هستند.

  • ربطي به آموزش و پرورش ندارد

مديركل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش پاسخگوي پيگيري همشهري در اين زمينه نبود و دبير كميته ملي شير مدارس نيز با اين توجيه كه اين كار توسط شركت كاسپين انجام شده، تأكيد كرد كه اين موضوع ارتباطي به آموزش و پرورش ندارد و از خبرنگار همشهري خواست با مسئولان اين هواپيمايي گفت‌وگو كنند.

در اين اظهارات محمد جعفرآبادي، شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان موضوع توزيع شير ويژه مدارس در هواپيما را به كلي تكذيب كرده و گفته بود: «شيري كه در تصوير مشاهده مي‌شود از نوع پاكتي است و لازم به ذكر است كه شيرهاي پاكتي از زمان توليد تا توزيع بايد به‌مدت10روز در قرنطينه باشند، اين در حالي است كه تنها يك هفته از ابلاغ توزيع شير در مدارس استان مي‌گذرد.»

  • اشتباه از شركت پخش است

مسئول روابط عمومي شركت هواپيمايي كاسپين اما اصل اين ماجرا را تأييد مي‌كند و به همشهري مي‌گويد: «متأسفانه شيرهاي توزيع شده بين مسافران پرواز تهران- اصفهان، مربوط به شير مدارس بوده كه بلافاصله پس از اطلاع از موضوع، شيرها جمع‌آوري و از توزيع اين نوع شير در پروازهاي بعدي جلوگيري شد.» به گفته رضايي موضوع به شركت تأمين‌كننده شير منعكس شد و شركت «كالبر» پذيرفت كه يك پالت شير معادل 3هزار و240پاكت شير استريل 200ميلي اشتباها براي شركت كاسپين فرستاده شده است.

  • شير در راه مدارس

اين اشتباه در توزيع شير مدارس يك‌بار ديگر، اين موضوع را مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار داد. هنوز قراردادي بين توليد‌كنندگان شير و آموزش و پرورش درخصوص تأمين شير مدارس منعقد نشده ‌است. دبير كميته ملي شير مدارس كشور درباره زمان توزيع شير در استان‌هايي كه هنوز توزيع شير شروع نشده، مي‌گويد: «چهارشنبه هفته گذشته در اين‌باره به استان‌ها بخشنامه داده‌ايم، استان‌ها نيز كارگروهي را تشكيل و شركت طرف قرارداد را انتخاب مي‌كنند.

تقريبا اغلب استان‌ها در حال اجراي اين كار هستند. توزيع شير در مدارس پايتخت نيز به‌زودي آغاز مي‌شود.» جعفرآبادي در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اينكه آيا با روند فعلي كه هنوز توزيع شير در خيلي از مناطق كشور آغاز نشده، امكان توزيع 55 نوبت شير در مدارس وجود دارد، گفت: «شايد قبلا اين گفته شده باشد ولي همه كار ما بستگي به اعتبار دارد. اعتبار ما 2مرحله‌اي شده كه‌ اگر اعتبار تأمين شود، بله مي‌رسيم 55نوبت توزيع كنيم و اگر اعتبار مرحله دوم تأمين نشود،

فقط مرحله اول عملياتي خواهد شد و 26يا 27نوبت شير توزيع مي‌شود. در مرحله دوم نيز همين ميزان شير توزيع خواهد شد. ما در حال تأمين اعتبار مرحله دوم هستيم.» دبير كميته ملي شير مدارس كشور در حالي از احتمال توزيع نشدن 55نوبت شير سخن مي‌گويد كه پيش از اين مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش وعده توزيع 55نوبت شير در بين دانش‌آموزان را داده‌ بودند.

البته با درنظر گرفتن زمان باقيمانده تا پايان سال 95عملا امكان توزيع 55نوبت شير وجود ندارد؛ زيرا پس از تعطيلات عيد نوروز به‌دليل گرماي هوا توزيع شير امكان‌پذير نيست. اينكه چرا دبير محترم كميته ملي شير مدارس در ابتدا توزيع شير ويژه مدارس را در پرواز يك شركت هواپيمايي تكذيب كرده، جاي پرسش است. پرسش بعدي اينكه چرا قبل از دريافت اعتبار لازم مسئولان محترم مدعي توزيع 55نوبت شير در مدارس مي‌شوند.

  • چرا شير براي دانش‌آموزان مهم است؟

توزيع شير در مدارس ايران از سال ۸۳ شروع شد.كشورهاي زيادي در دنيا مصرف شير براي دانش‌آموزان در مدارس را اجرايي مي‌كنند.ژاپن، آمريكا و تايلند معروف‌ترين نمونه‌ها هستند. علاوه بر اينكه اين كار باعث ترويج فرهنگ مصرف شير و لبنيات مي‌شود، در مناطق محروم مي‌شود دست‌كم از خوردن يك وعده شير در دوران كودكي مطمئن شد.مهم‌ترين تأثير مصرف شير در اين سن، بر دريافت كلسيم كافي و پيشگيري از پوكي استخوان است.

کد خبر 358503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha