نتایج تازه‌ترین پژوهش مرکز مطالعات زنان در سینما و تلویزیون نشان می‌دهد تنها ۷ درصد از سازندگان ۲۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ زنان هستند که این رقم در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته حدود ۲ درصد کاهش یافته است.

هالییود

به گزارش همشهري از گاردين، تعداد كارگردانان زن فعال در هاليوود سال به سال در حال كاهش است و آمار سال 2016به رتبه‌هاي پايين‌تر از آمار 1998رسيده است. مارتا لوزن، مدير اجرايي مركز مطالعات زنان در سينما و تلويزيون درباره آمار 7درصدي سال گذشته گفت: واقعا زبانم بند آمده است. با وجود تمام توجهي كه در سال‌هاي اخير به حضور زنان در عرصه فيلمسازي شده و حرف‌هايي كه در صنعت سينما زده مي‌شود، باز هم با كم شدن تعداد اين گروه مواجهيم. آمار و ارقام حاكي از آن است كه چنين درمان‌هايي پاسخگوي مشكل نيست.

از ديگر نتايج اين تحقيق مي‌توان به يك نكته بسيار مهم اشاره كرد؛ 35درصد فيلم‌هاي مهم 2016از زنان در نقش‌هاي كليدي پشت پرده ازجمله نويسنده، تهيه‌كننده، تدوينگر و فيلمبردار استفاده نكرده‌اند. تعداد زنان آهنگساز هم تنها 3درصد بوده و احتمال استفاده از زنان در فيلم‌هاي درام و مستند بيش از ديگر فيلم‌هاست. فيلم‌هاي اكشن و وحشتناك مطلقا فضايي مردانه دارند و وقتي يك زن روي صندلي كارگرداني مي‌نشيند، احتمال حضور زنان در ديگر نقش‌هاي كليدي آن پروژه افزايش مي‌يابد. تكان‌دهنده‌ترين آمار هم مربوط به بخش فيلمبرداري است؛ 96درصد پروژه‌ها فيلمبردار زن ندارند.

از جمله مهم‌ترين فيلم‌هايي كه سال 2016به كارگرداني زنان به نمايش درآمدند مي‌توان به «بچه بريجيت جونز» شارون مگواير، «هيولاي پول» جودي فاستر، «ملكه كاتوه» ميرا نايير و «عزيز آمريكايي» آندريا آرنولد اشاره كرد. هر چند به‌نظر مي‌رسد 12‌ماه پيش رو دوره‌اي بهتر براي زنان فيلمساز باشد و علاقه‌مندان مي‌توانند تازه‌ترين ساخته‌هاي پتي جنكينز، سوفيا كوپولا، نيكي كارو و لوسيا آنيلو را روي پرده‌هاي سينما به تماشا بنشينند.

کد خبر 358575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha