شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

پس از حدود ۳‌ ماه نبرد، عملیات موصل با ورود نیروهای عراقی به مجتمع دانشگاهی موصل به حساس‌ترین روزهای خود رسیده تا در طنزی تلخ جنگ با گروهی افراطی و تروریستی در یکی از بزرگ‌ترین مراکز علمی خاورمیانه ادامه پیدا کند.

عراق

مجتمع دانشگاهي موصل كه سال1967 تاسيس شد در زمان فعاليت خود بسيار مهم بود و اكنون يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي داعش در دومين شهر بزرگ عراق به‌حساب مي‌آيد. براساس گزارش‌هاي منتشر شده نيروهاي ضدتروريسم عراق روز گذشته توانستند كنترل چندين ساختمان مهم ازجمله دانشگاه صنعتي و خوابگاه دانشجويان را به‌دست بگيرند.

نيروهاي داعش در ساختمان‌هاي اين دانشگاه مقاومت سختي دارند اما نيروهاي عراقي موفق به پيشروي‌هاي چشمگير شده‌اند. مقام‌هاي دولت عراق مي‌گويند نيروهاي داعش از آزمايشگاه‌هاي اين مجتمع براي توليد تسليحات شيميايي استفاده مي‌كنند و به همين‌خاطر نيروهاي عراقي خود را آماده حمله احتمالي با اين تسليحات از سوي اين گروه تروريستي كرده‌اند.

همچنين گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي عراقي موفق شده‌اند به دومين پل دجله مشهور به الحريه يا آزادي برسند و بر اين پل مسلط شوند. نيروهاي ويژه ارتش عراق تاكنون موفق شده‌اند كه بخش شرقي دو پل از 5پل اصلي دجله را تحت كنترل بگيرند.
گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه تاكنون حداقل 55 محله از مجموع 63محله منطقه شرقي موصل آزاد شده‌اند و به‌زودي احتمالا ارتش عراق آزادي كامل شرق موصل را اعلام مي‌كند.

نيروهاي داعش در شرق موصل به‌شدت روحيه خود را از دست داده‌اند و با تخريب 3پل ديگر عملا ديگر راهي براي عقب‌نشيني به منطقه غربي ندارند. به همين‌خاطر نبرد در شرق موصل براي نيروهاي باقيمانده تبديل به نبرد مرگ و زندگي شده است. رود دجله از ميان شهر موصل مي‌گذرد و نيروهاي ارتش عراق بايد تصرف منطقه شرقي را براي شروع عمليات در منطقه غربي موصل كامل كنند. عبور از روي دجله و عمليات در بخش غربي يك مرحله حساس ديگر در عمليات موصل به‌حساب مي‌آيد.

نيروهاي داعش پل‌ها را تخريب كرده‌اند تا مانع از حركت نيروهاي عراقي به سوي منطقه غربي دجله شوند. گزارش‌‌هايي از خبرنگاران حاضر در منطقه نشان مي‌دهد كه خيابان‌هاي شرق موصل از جنازه‌هاي اعضاي داعش پر شده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه ابوالخطيب عربستاني و فرمانده نيروهاي انتحاري داعش در موصل به‌دست نيروهاي ارتش عراق كشته شده است.
دانشگاه موصل، از مركز علمي تا پايگاه داعش

مجتمع دانشگاهي موصل كه حدود نيم قرن قبل تاسيس شده يكي از بزرگ‌ترين مراكز تحقيقاتي و علمي خاورميانه و دومين دانشگاه بزرگ عراق بعد از دانشگاه بغداد بوده است. سال2014 داعش اين دانشگاه كه برخي آن را با هاروارد مقايسه مي‌كنند به اشغال خود درآورد و گفته مي‌شود علاوه بر تخريب گسترده، حداقل 100هزار جلد از كتاب‌ها و نسخ خطي اين دانشگاه توسط اين گروه تروريستي سوزانده شده است. اين دانشگاه داراي 23دانشكده مختلف بوده است.

کد خبر 358576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha