علی ابراهیمی: عصر روز پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه ۹۵، بالاخره نخستین هواپیمای ایرباس A۳۲۱ خریداری شده از این شرکت اروپایی طی مراسمی در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست تا طلسم خرید هواپیمای نو و مظهر تحریم‌های غرب علیه ایران بشکند.

هواپیما

 رابطه ايران‌ و ايرباس به سال 1356برمي‌گردد كه ايران‌اير سفارش خريد 6فروند هواپيماي پهن پيكر A300 را به ايرباس داد. پس از انقلاب اسلامي، خريد هواپيما و قطعات آن مورد تحريم قرارگرفت و اين تحريم به مدت 37سال پابرجا ماند. باوجود اين هما، 23سال پيش در سال1994 براي آخرين بار توانست 2فروند هواپيماي نو از ايرباس دريافت كند اما پس از آن تا پيش از توافق هسته‌اي به‌دليل تحريم‌ هرگز قادر به خريد هواپيماي نو نبود.

اكنون اين هواپيماي مسافربري 190نفره، نخستين فروند از 100فروند هواپيماي ايرباس است كه قرارداد خريد آن، در جريان سفر رئيس‌جمهور به پاريس و توافق ايرباس و ايران‌اير بسته شد. برگزاري مراسم استقبال از هواپيماي تازه وارد، در ديگر كشورها، حتي براي ايرلاين‌هايي كه هيچ منعي براي خريد هواپيماي نو ندارند نيز معمول است اما ايران تاكنون اجازه خريد هواپيماي نو نداشته و حالا براي شكسته‌شدن اين طلسم جشن گرفته است؛ هنگام ورود اين هواپيما به آشيانه انقلاب فرودگاه مهرآباد تهران سرود جمهوري اسلامي ايران نواخته شد و خلبانان با پرچم ايران و نشانه ايران‌اير براي خبرنگاران دست تكان دادند.

  • خريد ايرباس به نصف قيمت كاتالوگ

«فابيس برژير» ‌‌مديرعامل شركت ايرباس نيز ‌به‌همراه هواپيماي A321 هما از پاريس به تهران آمده بود تا در مراسم ازسرگيري همكاري اين غول هواپيماساز با ايران حضور داشته باشد. او در حاشيه اين مراسم اظهار كرد: وظيفه ما در قراردادها، تحويل هواپيماها در موعد مقرر است و تلاش خواهيم كرد در سال 2017چند فروند هواپيماي ديگر به ايران اير تحويل دهيم.

وزير راه و شهرسازي نيز در حاشيه مراسم ورود نخستين ايرباس در مهرآباد گفت: مي‌توان اين اتفاق را نماد آغاز دوراني جديد در صنعت هوايي ايران دانست. عباس آخوندي از تحويل 2فروند ديگر هواپيماي مدل (A330) ايرباس در سال‌جاري خبر داد و افزود: ۹فروند هواپيماي A321 و A330 نيز در سال ۹۶ به ايران‌اير تحويل داده خواهد شد.

او با اشاره به گمانه‌زني‌هايي كه درباره عدم‌اجراي كامل قراردادهاي خريد هواپيما وجود دارد، تصريح كرد: تا زماني كه طرف مقابل به مفاد قرارداد متعهد باشد، ايران نيز پايبندي خود را ثابت مي‌كند و اميدواريم كه باوجود تغيير و تحولات در دولت آمريكا، ايرباس و بوئينگ همچنان به تعهدات‌شان پايبند باشند.

به گفته آخوندي، ايرباس تازه‌وارد در نخستين پرواز، خانواده شهدا و ايثارگران را به زيارت امام رضا(ع) خواهد برد. فرهاد پرورش، مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در حاشيه مراسم ورود نخستين ايرباس، با رد ارتباط ورود اين هواپيما به انتخابات رياست‌جمهوري بهار 96گفت: اين هواپيما از 10‌ماه پيش توسط ايران اير انتخاب شده و ايرباس پس از انجام تست‌هاي پروازي ‌آن‌را به ايران‌اير تحويل داده است.

پرورش همچنين در واكنش به شايعه‌اي مبني براينكه اين هواپيما قبلا به برخي شركت‌ها فروخته شده، گفت: اين هواپيما متعلق به هيچ كشوري نبوده و فرانسه آن را قبلا نفروخته است. اصغر فخريه‌كاشان، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل نيز اظهار كرد: موفق شديم نصف قيمت كاتالوگ هواپيما را از ايرباس بخريم.

فخريه كاشان افزود: خزانه‌داري آمريكا 15روز پيش راهنماي جديدي منتشر كرد و با توجه به اينكه قراردادهاي خريد اين هواپيماها پس از امضاي برجام منعقد شده است، درصورت برگشت تحريم‌ها عطف به‌ما‌سبق نخواهد شد.

  • روايت مديرعامل ايرباس از قرارداد با هما

قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل از تخفيف 50درصدي در قيمت نهايي خريد ايرباس‌ها نسبت به قيمت اعلام شده در فهرست قيمت‌هاي اين شركت خبر داد. مديرعامل ايرباس در پاسخ به خبرنگار ما از تأييد يا رد اين ميزان تخفيف خودداري و اعلام كرد: قيمت نهايي‌اي كه در اين قرارداد براي خريد ايرباس‌ها تعيين شده، قيمت بسيار خوبي براي ايران اير است كه حاصل مذاكرات بسيار سختي در اين زمينه بوده اما نمي‌توانم ميزان دقيق آن را اعلام كنم.

فابيس برژير در مورد احتمال لغو يك‌جانبه اين قرارداد با تصميمات احتمالي رئيس‌جمهور آمريكا درباره اجراي برجام و سوابق شركت‌هاي فرانسوي در ايران نيز به خبرنگار ما گفت: من مي‌توانم صحبت‌هاي شما را كه بدبين باشيد درك كنم اما به‌عنوان رئيس ايرباس مي‌گويم كه الان حدود 100فروند هواپيماي ايرباس را به ايران فروخته‌ايم كه اين قرارداد براي ما تعهدي را ايجاد كرده و كاملا بر اين تعهدمان پايبند هستيم. اما ايرباس يك شركت جهاني است بنابراين بايد در قراردادهاي خود از قوانين، مقررات و چارچوب‌هاي جهاني نيز پيروي كند. تا زماني كه اين قوانين و مقررات باقي بمانند ما هم از آنها تبعيت مي‌كنيم.

کد خبر 358584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha