جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

ورود خودروهای داخلی مدل ۹۶ به بازار زمینه کاهش قیمت خودروهای مدل پایین‌تر را فراهم کرد اما برخی محدودیت‌ها برای ثبت سفارش خودروهای خارجی و نوسان نرخ ارز، موجب کاهش عرضه و تندتر شدن نبض بازار برخی خودروهای وارداتی‌ پرتقاضا شده است.

خودرو

بازار خودرو كه طي چند‌ماه گذشته به‌دليل رشد تيراژ توليد خودروهاي داخلي، بازارگرمي خودروسازان در عرضه خودروهاي مونتاژ داخلي، عرضه دونرخي و شكل‌گيري حاشيه بازار براي برخي خودروها، رونق نسبي را تجربه كرده و خودروسازان و مسئولان وزارت صنعت از خروج بازار از ركود خبر دادند،

اما نزديك‌شدن به ماه‌هاي پاياني سال و عرضه خودروهاي داخلي مدل96 به بازار گرچه موجب رشد قيمت برخي خودروهاي مدل جديد به‌ويژه خودروهاي پرتقاضا شد ولي زمينه كاهش قيمت خودروهاي95 به پايين در حاشيه بازار را فراهم كرد. آغاز عرضه خودروهاي مدل ۹۶ باعث شده تا استقبال خريداران از خودروهاي مدل ۹۵ كاهش يابد و در نتيجه به‌دليل كاهش تقاضا،

قيمت اين محصولات نيز كاهش يافته است به‌نحوي كه فعالان بازار خودرو از كاهش ميانگين 200تا 500هزار توماني قيمت خودروهاي مدل ۹۵ كه مدل ۹۶ آنها وارد بازار شده، خبر داده و تأكيد مي‌كنند كه روند كاهش قيمت خودروهاي مدل۹۵ همچنان ادامه خواهد داشت و تا پايان سال‌جاري ميزان كاهش قيمت اين خودروها به‌طور ميانگين به يك ميليون تومان نيز خواهد رسيد.

  • سير نزولي قيمت خودروهاي داخلي

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل با بيان اينكه ورود خودروهاي مدل ۹۶ باعث كاهش قيمت خودروهاي داخلي و اختلاف قيمت‌ها شده است، اعلام كرد: اكنون اختلاف قيمت خودروهاي مدل ۹۵ با مدل ۹۶ به حدود ۵۰۰ هزار تومان رسيده است. سعيد مؤتمني با اشاره به روند كاهشي قيمت خودرو در سطح بازار افزود: اول تا 10دي‌ماه امسال قيمت انواع خودروهاي داخلي افزايش پيدا كرده بود اما ورود خودروهاي مدل96 باعث شد تا قيمت‌ها كاهش پيدا كند.

به‌نحوي كه اكنون سمند ال‌ايكس مدل95 با كاهش 500هزار توماني نسبت به مدل96 به نرخ 32ميليون و 500هزار، سمند EF7 به قيمت 32ميليون و 200هزار، تندر90اتوماتيك 48ميليون، پژو پارس 37ميليون و 800هزار، پژو206 تيپ 2به قيمت 33ميليون و 700هزار و تيپ5 به نرخ 38ميليون تومان در بازار معامله مي‌شوند. به گفته وي، قيمت محصولات سايپا نيز مانند ايران خودرو در سطح بازار سيرنزولي داشته و سايپا 111 به قيمت 21ميليون و 100هزار و سايپا131به قيمت 21ميليون تومان و اختلاف قيمت خودروهاي مدل95 با مدل96 به حدود 500هزار تومان رسيده است.

  • تند‌تر شدن نبض بازار خودروهاي خارجي

ريزش قيمت در بازار خودروهاي مدل پايين توليد داخل در حالي است كه بازار خودروهاي خارجي متاثر از دستورالعمل‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت و توقف ثبت سفارش برخي خودروهاي پر تقاضاي داخلي (به‌ويژه برندهاي كره‌اي) و نوسان نرخ ارز ملتهب شده است. به‌نحوي كه كاهش عرضه برخي خودروهاي برندهاي هيوندايي و كيا توسط فروشندگان، زمينه فروش خودروهايي را كه قبلا و در شرايط ثبات نسبي نرخ ارز و نبود ممنوعيت‌هاي جديد وارد كشور شده است به‌دنبال داشته و كارشناسان نسبت به افزايش بي‌رويه قيمت‌ها در بازار شب عيد‌ خودروهاي وارداتي درصورت تداوم ممنوعيت واردات اين خودروها خبر مي‌دهند.

  • اختلال در بازار شب عيد خودروهاي وارداتي

يك كارشناس صنعت خودرو با اشاره به سهم حدود 50درصدي برندهاي خودروساز كره‌اي از بازار خودروي كشورمان طي 8ماه نخست امسال و حذف اسامي نمايندگي خودروهاي هيوندايي و كيا از فهرست خودروهاي مجاز براي ثبت سفارش واردات، به خبرنگار ما اعلام كرد: درصورت اصرار وزارت صنعت بر اجراي اين دستورالعمل و تداوم ممنوعيت واردات برخي خودروهاي خارجي كه سهم بالايي در بازار خودروي كشورمان دارند، حوزه لوكس يا ميانه بازار وارداتي‌ها از محصول خالي شده و مي‌تواند به‌شدت موجب افزايش قيمت خودروهاي خارجي در بازار شود و در نهايت مصرف‌كنندگان خودروهاي خارجي به‌شدت از اين قانون متضرر خواهند شد.

فربد زاوه با بيان اينكه در شرايطي كه نرخ ارز نوسان داشته و بازار خودروهاي وارداتي نيز به‌شدت از قيمت دلار تأثير مي‌پذيرد، افزود: در اين شرايط وزارت صنعت دستورالعمل تازه‌اي براي ساماندهي واردات خودروهاي خارجي را به هيأت وزيران پيشنهاد داده كه در كارگروه ذيربط در وزارت كشور در حال بررسي نهايي است كه با توجه به آثار مخرب آن بر بازار حتي درصورت تصويب و ابلاغ نيز بعد از مدتي اعتراض لغو خواهد شد. پرسش مطرح آن است كه آيا در همه جاي كشور سرمايه‌گذاري مناسبي صورت گرفته و جذب سرمايه خارجي معطل واردات 50هزار خودروي وارداتي مانده است؟!

به گفته وي، از همين الان هم قيمت خودروهاي وارداتي به هم ريخته و درصورت تداوم اجراي اينگونه دستورالعمل‌ها، قيمت خودروهاي وارداتي در بازار شب عيد به‌شدت افزايش خواهد يافت. حتي خودروسازان خارجي نيز بدشان نمي‌آيد تا با بسته‌شدن ثبت سفارش و واردات خودرو، محصولات خود را در بازار شب عيد امسال به چندين برابر قيمت بفروشند. اما به‌احتمال زياد ثبت سفارش واردات خودرو براي برخي برندها كه سهم زيادي از بازار ايران دارند، باز خواهد شد.

کد خبر 358585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha