مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

گفته می‌شود وزیر کشور به‌عنوان رئیس ستاد مناسب‌سازی‌ معابر شهری یک‌بار هم در جلسات این ستاد حضور نداشته است اینطور که به‌نظر می‌رسد هنوز دغدغه‌های لازم در بسیاری از نهادهای مسئول برای مناسب‌سازی معابر شکل نگرفته است.

شهر

بر همين اساس رئيس دبيرخانه ستادهماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي كشور از غفلت دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به وظايف قانوني در اين حوزه گلايه كرد و گفت: مناسب‌سازي فقط مختص معلولان نيست بلكه براي همه مردم است و اين نياز در تردد همه افراد جامعه احساس مي‌شود اما متأسفانه تا زماني كه اين قضيه عزم ملي نداشته باشد كارها به خوبي پيش نمي‌رود.

ابراهيم كاظمي مومن‌سرايي حتي اعلام كرد كه وزير كشور به‌عنوان رئيس ستاد مناسب‌سازي يك‌بار هم در جلسات اين ستاد حضور نداشته است.اين مسئله در حالي رخ مي‌دهد كه در قانون براي دستگاه‌هاي مختلف وظايفي تعيين شده و وزارت كشور، رئيس ستاد مناسب‌سازي و دبير آن رئيس سازمان بهزيستي است. با وجود اين، برخلاف تصميم‌هاي پيشين جلسات مناسب‌سازي در سطح كلان به‌موقع برگزار نمي‌شود و به همين‌خاطر گويا اغلب نهادهاي مسئول نيز وظيفه‌اي براي ارائه گزارش كار در خود حس نمي‌كنند.

رئيس دبيرخانه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي كشور هم با اشاره به چنين مسائلي گفت: شايد به‌دليل اينكه دستور كار كم بوده يا برنامه‌هاي ديگري وجود داشته هر دو‌ماه يك‌بار جلسه برگزار نشده اما توقع ما اين بود كه در هر فصل يا حداقل سالي 2 تا 3بار اين جلسات برگزار شود. اين در حالي است كه امسال هنوز جلسه‌اي نداشته‌ايم و فقط يك‌بار وزارت كشور اعلام كرد اما به‌دليل همخواني با جلسه ديگر منتفي شد. به گفته مومن‌سرايي اگر اين جلسات در سطح كشور برگزار نشود در استان‌ها و شهرها با ضعف مواجه خواهند بود.

البته در برخي از شهرهاي كشور به‌خصوص در تهران، شهرداري‌ها در قالب برنامه‌هاي يكساله و پنج‌ساله، وظايف مختلفي براي مناسب‌سازي معابر شهري در دستور كار قرار داده‌اند؛ آنطور كه از آغاز امسال طرح‌هاي شهرداري تهران در اين زمينه به‌صورت ويژه شروع‌شده و با تهيه شيوه‌نامه‌ نحوه مناسب‌سازي از نيمه شهريور‌ماه سرعت انجام كارها افزايش يافته است. به همين منظور قرار است تا پايان دهه فجر 95، در هريك از مناطق 22گانه شهر، يك‌بوستان مناسب‌سازي شده و به امكاناتي نظير ويلچر و ست‌ورزشي براي استفاده معلولان و كم‌توانان تجهيز شود.

از سوي ديگر مناسب‌سازي معابر معروف و اصلي شهر تهران نيز بايد تا پايان سال انجام شود. فرمانداري تهران نيز با تشكيل جلسات ماهانه و كارگروه‌هاي ويژه همراه با حضور معلولان و اعضاي انجمن‌هاي نابينايان، كم‌توانان، ‌ ضايعه نخاعي، ناشنوايان و... برنامه‌هايي همچون تأمين خودروهاي مخصوص را در دستور كار قرار داده است.

  • نه درسي اختصاص مي‌دهند و نه بودجه

يكي از مسائل جدي حوزه مناسب‌سازي اين است كه هنوز در بسياري از نهادها فرهنگسازي لازم در رابطه با مناسب‌سازي معابر و در مفهوم كلي‌تر تحقق شهر دسترس‌پذير شكل نگرفته است. در اين رابطه رئيس دبيرخانه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي ستاد كشور هم با بيان اينكه ازجمله وظايف قانوني براي دستگاه‌ها فرهنگسازي است، به فارس گفت: طبق ماده 2آيين‌نامه اجرايي كه حدود 10سال از آن مي‌گذرد وزارت علوم موظف بوده 2واحد درسي در رابطه با مناسب‌سازي در دروس مرتبط بگنجاند اما اكنون مي‌بينيم كه مهندسان و دانش‌آموختگان از آن بي‌خبرند و اين به معني كوتاهي دستگاه‌هاست.

وي ادامه داد: صدا و سيما، ‌وزارت ارشاد و بهزيستي وظيفه فرهنگسازي دارند اما هنوز يك برنامه مناسب‌سازي ساخته نشده است. همچنين وزارت صنعت وظيفه دارد خودروهاي مناسب توليد كند و با اينكه فهرست مورد نياز خود را به آنها داده‌ايم اما اقدامي انجام نشده است. وي با تأكيد بر اينكه تا زماني كه دستگاه‌ها به وظايف خود در اين رابطه عمل نكنند كاري جلو نمي‌رود، گفت: وزارت راه و شهرسازي نيز وظيفه دارد به دستگا‌ه‌هاي مرتبط چك ليست‌هاي نظارتي بدهد اما محقق نشده است.

مومن سرايي در رابطه با بودجه مناسب‌سازي نيز گفت: اكنون بودجه اختصاصي نداريم و دستگاه‌ها از اعتبارات خود صرف اين موضوع مي‌كنند درحالي‌كه ما مكررا به سازمان برنامه و بودجه نامه نوشته‌ و درخواست بودجه هر آنچه مي‌شده كرده‌ايم.

  • باز هم برگزاري همايش

در اين ميان قرار است در بهمن‌ماه همايش مناسب‌سازي اماكن و معابر شهري برگزار شود كه اميد مي‌رود در آن دستگاه‌هاي مربوطه حضور جدي داشته باشند. دبير ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي كشور نيز با اعلام اين خبر كه همايش ملي مناسب‌سازي در روز ۲۵ بهمن‌ماه امسال برگزار مي‌شود، گفت: فراخوان دريافت مقاله در حوزه مناسب‌سازي اماكن و معابر براي تسهيل در تردد معلولان، جانبازان و سالمندان منتشر شده است.

اينطور كه مومن‌سرايي اعلام كرد علاقه‌مندان تا 3بهمن‌ماه فرصت دارند تا مقالات تأليفي يا ترجمه خود را ارسال كنند. به گفته وي استادان، پژوهشگران و دانشجويان علاقه‌مند مي‌توانند مقالات تأليفي يا ترجمه مرتبط خود را به نشاني دبيرخانه monasebsazi@behzisti.gov.ir ارسال كنند. وي اضافه كرد كه نقش دستگاه‌هاي اجرايي در مناسب‌سازي براساس قوانين و ضوابط كشوري، دسترس‌پذيري و مناسب‌سازي محيط زندگي براي سالمندان و مناسب‌سازي محيط در بلايا، محورهاي دريافت مقالات است.

وي مناسب‌سازي و دسترس‌پذيري محيط براي گروه‌هاي آسيب بينايي و آسيب شنوايي، نقش تكنولوژي كمكي در دسترس‌پذيري محيط، نقش قوانين و نگرش‌ها در دسترس‌پذيري براي افراد داراي معلوليت، مناسب‌سازي وسايل نقليه عمومي در خودرو و دسترس‌پذيري فضاهاي مجازي براي معلولان حسي را از ديگر موضوعات فراخوان دريافت مقاله در حوزه مناسب‌سازي كشور برشمرد. گفتني است اين همايش ملي مناسب‌سازي در مجتمع آدينه واقع در خيابان آبشناسان غرب برگزار
خواهد شد.

کد خبر 358589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha