شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام مجتبی علی‌نژاد: یکی از خطراتی که همواره آرامش و سلامت زندگی را تهدید می‌کند مقایسه‌های اشتباهی است که توسط ما انجام می‌پذیرد.

مقایسه کردن

 مقايسه اگر نابجا صورت پذيرد موجب اضطراب و نااميدي و خسارات بسياري خواهد شد. مقايسه اشتباه آن است كه در امور مادي، انسان به بالا دست خود چشم بدوزد و تفاوت شرايط را ناديده بگيرد. خداوند يك نمونه از اين مقايسه‌هاي اشتباه را در داستان قارون ذكر مي‌كند كه ثروت افسانه‌اي او موجب مقايسه و حسرت‌خوردن ساده‌انديشان شد. متأسفانه امروزه نيز مردان و زنان بسياري بدون توجه به قابليت‌ها و محاسن همسر و زندگي خود، دست به مقايسه او با ساير زنان و مردان مي‌زنند!

از مقايسه ظاهري و سطحي گرفته تا مقايسه شرايط مالي و شغلي و معيشتي و... .اين كنار هم قرار‌دادن‌ها باعث دلسردي طولاني مدت و خشمي مي‌شود كه هيچ‌گاه قياس‌كننده را رها نمي‌سازد. يكي از رايج‌ترين انواع مقايسه، مقايسه كاراكتر‌هاي سينمايي و مجازي با شخصيت‌هاي واقعي زندگي است. يكي از مخرب‌ترين اين كارها كه متأسفانه بين بعضي از مردم رواج يافته، مقايسه ظاهري و رفتاري بازيگران فيلم‌هاي مستهجن با مراودات خود و همسر در زندگي مشترك است كه با افزايش توقعات از همسر، باعث از‌هم‌پاشيدن يا حداقل سردشدن زندگي‌هاي بسياري شده است؛ غافل از اينكه اين قبيل فيلم‌ها با اهداف تجاري، استعماري و... به‌صورت حرفه‌اي توليد مي‌شود و كمترين تطابق را با واقعيت ندارند.

نقل شده است مردم جمع شده بودند تا براي نجات شخصي كه روي يك بلندي گرفتار شده بود كاري انجام دهند و او را پايين بياورند. بنابر پيشنهاد يكي از حضار، يك طناب برايش فرستادند و او خود را با آن بست، آنگاه مردم او را كشيدند و او افتاد و درگذشت. آنگاه كه گريبان پيشنهاد‌دهنده را گرفتند، گفت: هميشه در چاه افتاده را اينگونه نجات مي‌داديم!
بعضي مقايسه‌هاي ما، مصداق همين طناب انداختن و كشيدن است.

کد خبر 358608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha