همشهری آنلاین: مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه نسبت به شیوع برخی بیماری‌ها در اثر خشکی دریاچه ارومیه هشدار داد و گفت: دانشگاه‌های منطقه از طریق آزمایش خون شهروندان و ارزیابی بیماری‌ها در مراکز درمانی ارتباط خشکی دریاچه ارومیه با نوع بیماری‌ها را رصد می‌کنند.

به گزارش ايسنا، مسعود تجریشی در مورد اظهارات اخیرش در مورد شیوع برخی بیماری‌ها در اثر خشک شدن دریاچه ارومیه و منابع اطلاعاتی خود در این باره، اظهار کرد: مطالعات تطبیقی و مجموعه اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در دریاچه ارومیه منبع اطلاعاتی ما در مورد آثار خشکی دریاچه ارومیه است. همچنین مطالعات کوتاه و بلندمدت توسط دانشگاه‌های منطقه برای رصد بیماری‌های ناشی از خشکی دریاچه ارومیه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای متوجه می‌شویم وقتی دریاچه ارومیه خشک شده، البیدو یا اشعه نوری بازگشتی از کف دریاچه ارومیه ، افزایش یافته است، گفت: برخی موارد مربوط به بیماری‌ها و خطرات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه را از طریق اندازه‌گیری‌های صورت گرفته می‌توانیم مطرح و بگوییم که مجموعه‌ای از اتفاقات از جمله افزایش اشعه نوری در حال وقوع است؛ در حقیقت با استفاده از سنسورهای ماهواره‌ای انعکاس اشعه نوری را اندازه گیری کرده و حتی تغییرات زمانی آن را به دست می‌آوریم.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه منبع برخی اطلاعات نیز متکی بر مطالعات تطبیقی است، اظهار کرد: این مطالعات در یک جای دیگر دنیا اتفاق افتاده است؛ برای مثال کتابی درباره دریاچه آرال و آثار خشکی این دریاچه نوشته شده که خشکی دریاچه آرال را در طولانی مدت بررسی و متوجه شدند سرطان‌ها با توجه به خشک شدن آرال به وقوع پیوسته است. شوروی سابق می‌خواست در تولید پنبه مقام اول دنیا را بگیرد بنابراین شروع به توسعه گسترده کشاورزی و تولید وسیع پنبه کرد این موضوع باعث خشکی دریاچه آرال شد که پیامدهای آن تا امروز به صورت کم خونی، سرطان حنجره و پوست و ... ادامه دارد؛ این همان چیزی است که ده‌ها سال پیش اتفاق افتاده و آثار آن امروز مشاهده شده است.

تجریشی با اشاره به اینکه از یک سنی به بعد رشد بی رویه سلول‌های سرطانی بدن شروع می‌شود، گفت: در این شرایط اگر فرد در معرض یک واقعه قرار بگیرد که بتواند سلول‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، اثرات سرطان در سال‌های آینده مشاهده می‌شود؛ در حقیقت سرطان مثل سرماخوردگی نیست که به محض ورود ویروس یا باکتری به بدن اثر آن بلافاصله مشاهده شود بلکه اثرش در طولانی‌مدت خود را نشان می‌دهد. دریاچه آرال 10 گرم در لیتر نمک داشته و این آثار و عوارض را ایجاد کرده است ولی ما در مورد دریاچه‌ای حرف می‌زنیم که 350 گرم در لیتر نمک دارد.

  • بررسی خون مردم ارومیه و تبریز

این عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مطالعه صورت گرفته در حاشیه دریاچه اورمیه گفت: بعد از انجام تست 88 نفر که در کانون غبار منطقه قرار دارند متوجه شدیم، تعداد قابل توجهی دچار مشکلات تنفسی هستند. علاوه بر این از دانشگاه‌های تبریز و ارومیه درخواست کردیم، به عنوان یک مجموعه مطالعات بلندمدت، طی پنج سال متمادی، خون 2000 نفر را بررسی و آثار خشکی را روی این افراد رصد کنند.

  • رصد بیماری‌ها در مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت

تجریشی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی آذربایجان غربی و شرقی نیز متولی یک مطالعه شش ماهه هستند، گفت: این دانشگاه‌ها در کوتاه‌مدت با توجه به مراجعه مردم به خانه‌های بهداشت و مراکز درمان، اطلاعات آنها را جمع‌آوری و ارزیابی می‌کنند تا با قرار دادن آمارها در کنار هم ببینیم آیا ارتباط معناداری بین برخی بیماری‌ها و خشکی دریاچه ارومیه وجود دارد؟ که از اجرای این مطالعات سه ماه گذشته است.

  • کاهش هزینه بهداشت با احیای دریاچه‌ ارومیه

وی با اشاره به اینکه در دریاچه سالتن‌سی آمریکا نیز مطالعاتی صورت گرفته است، گفت: ادعا می‌شود در این منطقه 20 میلیارد دلار خسارات بهداشتی ناشی از خشکی برای شهروندان حاشیه دریاچه ایجاد شده است، بنابراین به لحاظ تطبیقی به سالتن‌سی و آرال نگاه می‌کنیم و متوجه می‌شویم که این اتفاقات در این مناطق افتاده و در افق زمانی بالاتری این پتانسیل برای ما هم وجود دارد. در دریاچه‌های خشک شده دنیا یکی از نگرانی‌ها بحث سلامت و بهداشت مردم است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: در دریاچه سالتن‌سی آمریکا مطالعاتی که انجام دادند به این جمع‌بندی رسیدند که بعد از احیای این دریاچه، 20 میلیارد دلار خسارت ناشی از بهداشت به سه میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند، از این لحاظ می‌توان هزینه بهداشت را تا حد چشمگیری با احیای دریاچه کاهش داد. با احیای دریاچه ارومیه نیز 90 درصد مسئله حل می‌شود، بعد از آن باید سراغ کانون‌هایی که امکان خیزش گرد و غبار دارند برویم تا کشاورزی در این مناطق صورت نگیرد. همچنین باید مراقب باشیم تا برداشت نمک با استحصال صنعتی باشد. اینها مراقبت‌هایی است که بعد از احیای دریاچه ارومیه نیز باید تداوم داشته باشد.

کد خبر 358623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha