همشهری آنلاین: هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی در جلسه بازجویی اخیر خود تأکید کرد که پدرش در پرونده ربوده شدن امام موسی صدر دست ندارد بلکه عبدالسلام جلود نخست‌وزیر نظام قذافی یکی از کسانی است که در عملیات ربایش دست داشته است.

جزئیات تازه درباره پرونده امام موسی صدر از زبان هانیبال قذافی

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار، جلسه بازجویی از هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی درباره پرونده ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش در مقابل قاضی دادگاه لبنان، شبیه جلسات قبلی نبود.

این جلسه برخلاف جلسات قبلی محاکمه هانیبال از زمان بازداشتش در دسامبر ۲۰۱۵ از آرامش فوق‌العاده‌ای برخوردار بود.

منابع آگاه می‌گویند وی در این جلسه اطلاعات "استثنایی" را ارائه کرده است. مسئله مهمی که در اظهارات هانیبال قذافی دیده می‌شود، پافشاری وی بر بی‌گناه دانستن پدرش در پرونده ربوده شدن امام موسی صدر و متهم کردن عبدالسلام جلود، فرد شماره دو نظام قذافی که همچنان زنده و احتمالا در ایتالیا است، به وارد کردن لیبی به این جنایت است.

هانیبال قذافی گفت که پدرش مسئولیت مربوط به پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان را برعهده دارد چرا که یکی از مسئولان رسمی نظام وی مغز متفکر عملیات ربایش بوده است.

هانیبال درباره هویت فرد یا افرادی که داستان کامل پرونده صدر را بدانند، نام سه تن را ذکر کرد، برادر زندانی‌اش سیف الاسلام قذافی، عبدالسلام جلود و برادرش معتصم که طی رخدادهای لیبی کشته شد.

هانیبال در مقابل بازپرس گفت که وی آماده همکاری برای حل این مسئله است. وی درباره چگونگی این کمک گفت: به محض آزادی‌ام می‌توانم با شخصیت‌های اصلی که در حکومت لیبی بوده‌اند برای باز کردن گره این پرونده ارتباط برقرار کنم.

به گفته منابع، پسر قذافی درباره نقش برخی مسئولان نظام قذافی در ربوده شدن امام موسی صدر صحبت کرد اما بر دو شخصیت اصلی متمرکز شد. یکی عبدالسلام جلود، نخست‌وزیر و مرد شماره دو نظام عمر قذافی و موسی کوسا، وزیر خارجه اسبق لیبی که همچنان زنده و احتمالا در لندن حضور دارد.

وی گفت که عبدالسلام جلود امام موسی صدر را به منطقه جنزور در لیبی برای اقامت اجباری منتقل کرده بود اما نمی‌داند که دیگر بعد از آن چه اتفاقی افتاد. اما قاضی حماده گفت که وی در جلسات قبلی گفته که از جنزور به زندان سیاسی منتقل شده و بعد کشته شده است.

هانیبال قذافی، عبدالسلام جلود را به دست داشتن در پرونده ربوده شدن امام موسی صدر، تنش در روابط لیبی با مصر در دوره ریاست‌جمهور انور سادات و جنگ با چاد متهم کرد.

قاضی از وی پرسید که آیا ممکن است جلود بدون اطلاع پدرت امام موسی صدر را ربوده باشد؟ وی جواب داد که هر چیزی ممکن است. هانیبال گفت که وی از سال ۱۹۹۶ پرونده امام موسی صدر را پیگیری کرده و یک نظامی لیبیایی و موسی کوسا و شخص سومی خود را امام موسی صدر و همراهانش جا زده و به ایتالیا سفر کردند. قاضی حماده از وی درباره نام محمد علی الرحیبی پرسید. هانیبال گفت که وی این فرد را نمی‌شناسد.

اما نام این فرد در جلسات قبلی ذکر شده و به نظر می‌رسد وی خود را امام موسی صدر جا زده بود.

قاضی درباره اظهاراتی از وی سؤال کرد که رسانه‌ها به نقل از حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر آن را ایراد کرده بودند مبنی بر اینکه امام موسی صدر و همراهانش قبل از اینکه در دریا انداخته شوند، کشته شده بودند. هانیبال قذافی نیز گفت که وی چنین چیزی نشنیده است. وی همچنین گفت که چیزی درباره اینکه امام موسی صدر و همراهانش سه روز پس از ربوده شدن، کشته شدند، نشنیده است.

هانیبال قذافی درباره نقشش در رخدادهای لیبی نیز گفت: من از سیاست لبنان، سوریه، آمریکای لاتین و شمال آفریقا سردرمی‌آورم و یک روشنفکر سیاسی هستم اما فرمانده نظامی یا فرمانده گردان دریایی نبوده‌ام.

وی درباره نقشش در بمباران کشتی‌ها در مصراته گفت: متأسفانه من آن را بمباران نکردم.

در پایان جلسه بازجویی هانیبال قذافی پافشاری کرد که وی از مرحله آخر عملیات ربوده شدن امام موسی صدر اطلاعی ندارد.

کد خبر 358681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha