علی ابراهیمی: تا ظهر دیروز ۱۴ هزار و ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به ۲۰ هزار و ۱۰۸ واحد کوچک و متوسط مشمول پرداخت شده است. این تازه‌ترین آمار وزارت صنعت از روند پرداخت تسهیلات رونق تولید است.

صنعت

 آماري كه از عبور مبلغ پرداخت اين تسهيلات از مرز 14هزار ميليارد تومان و به بيش از 20هزار بنگاه توليدي كوچك و متوسط مشمول، حكايت دارد. در فاصله 2ماه مانده به پايان سال‌95 هنوز حدود 2هزار ميليارد تومان از تسهيلات موعد قبلي پرداخت نشده است، تسهيلاتي كه مربوط به رونق واحدهاي كوچك و متوسط در سال 95بوده اما با وجود ضرب‌الاجل‌هاي وزارت صنعت براي پرداخت آن تا پايان شهريور و سپس آذر‌ماه امسال، هنوز پرداخت نشده است.

با وجود اين وزارت صنعت وعده تازه‌اي براي پرداخت تسهيلات به 30هزار بنگاه و عبور رقم ريالي آن از مرز 16هزار ميليارد تومان آن هم در شرايطي مي‌دهد كه ابهامات جدي در مورد ميزان اثر بخشي و سهم بخش صنعت از مجموع تسهيلات امسال پرداختي بانك‌ها وجود دارد.

  • آخرين آمارپرداخت تسهيلات توليد

معاون امور توليد وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو باخبرنگار ما در مورد آخرين آمار پرداخت تسهيلات توليد به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط مشمول اعلام كرد. سهم بنگاه‌هاي بخش كشاورزي و صنعت از اين تسهيلات نيز تقريبا برابر بوده است. رضا رحماني افزود: روند پرداخت مستمر اين تسهيلات تا پايان امسال ادامه خواهد يافت و درنظر داريم تا آن را به 30هزار واحد مشمول با رشد اعتبارات آن به بيش از 16هزار ميليارد تومان گسترش دهيم.

وي تأكيد كرد، در نشست اخير معاون اول رئيس‌جمهور در ستاد اقتصاد مقاومتي نيز درخواست كرديم تا روند پرداخت اين تسهيلات در سال آينده هم ادامه يابد و احتمال تخصيص آن به بازسازي و نوسازي صنايع نيز وجود دارد.

  • كاهش سهم صنعت از تسهيلات بانكي

بنابر آمار بانك مركزي سهم بخش صنعت و معدن از مجموع تسهيلات پرداختي بانك‌ها طي 8ماه امسال با رقم 92هزار و 845ميليارد تومان 28درصد بوده و نظام بانكي اقدام ويژه‌اي براي پرداخت تسهيلات توليد به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط مشمول نداشته است.

اين در حالي است كه به گفته رضا رحماني، بانك مركزي اعلام مي‌كند كه سهم بخش صنعت و معدن از مجموع تسهيلات پرداختي بانك‌ها طي 8ماه امسال افزايش داشته است. با وجود اين وي تأكيد مي‌كند كه حتي درصورت افزايش نيافتن سهم بخش صنعت از تسهيلات بانكي با منابع طرح رونق توليد، پرداخت تسهيلات توليد طرحي ويژه بوده است چرا كه در سال‌هاي قبل بنگاه‌هاي كوچك و متوسط داراي چك برگشتي و بدهي بانكي، مالياتي و بيمه‌اي، قادر به دريافت تسهيلات بانكي نبودند اما ستاد اقتصاد مقاومتي، مصوب كرده تا واحدهايي كه توليد و فروش داشته باشند، منعي براي دريافت اين تسهيلات نخواهند داشت.

  • ثمربخشي نسبي تسهيلات پرداختي

وي در مورد ميزان توفيق تسهيلات پرداختي در رفع مشكلات بنگاه‌هاي كوچك و متوسطي كه اين تسهيلات را دريافت كرده‌اند، افزود: اكنون وزارت صنعت در حال ارزيابي اين موضوع است.براساس نتايج ارزيابي‌هاي حاصل از گزارش‌هاي وزارتخانه‌هاي صنعت، كار و كشور، اين طرح به‌طور نسبي در رفع مشكلات بنگاه‌هاي كوچك و متوسط مشمول موفق بوده است.

اين ارزيابي كار سختي است چرا كه براي انجام اين كار به همه واحدهاي دريافت‌كننده تسهيلات مراجعه مي‌شود و از سوي ديگر مدت زمان 2تا 3 ماه لازم است تا بنگاه‌هاي توليدي با تجهيز خود تسهيلات دريافتي را براي خريد مواداوليه و توليد به‌كار گيرند.

  • استفاده از تسهيلات براي استمهال بدهي‌ منعي ندارد

درحالي‌كه به كارگيري بخشي از تسهيلات توليد براي تسويه بدهي گذشته واحدهاي كوچك و متوسط مشمول موجب نارضايتي توليد‌كنندگان و فعالان بخش خصوصي و به پاشنه آشيل اين طرح تبديل شده است، به گفته معاون امور توليد وزارت صنعت منعي براي استفاده از تسهيلات مذكور براي پرداخت اين بدهي‌ها وجود ندارد چرا كه اين بنگاه‌ها بايد بدهي خود را پرداخت كنند.

با وجود اين وي تأكيد مي‌كند كه بررسي اين موضوع در دستور كار بانك مركزي و وزارت صنعت قرار گرفته و علاوه بر رصد اين موضوع از طريق سامانه پرداخت تسهيلات توسط وزارت صنعت، از بانك مركزي نيز خواسته‌ايم تا آمار تسهيلات پرداختي كه براي استمهال بدهي‌هاي گذشته واحدهاي توليد صرف شده است را به تفكيك هر بنگاه اعلام كند. آمارهاي ضد‌و نقيضي در مورد سهم استفاده از تسهيلات پرداختي براي استمهال بدهي واحدهاي كوچك و متوسط مطرح مي‌شود اما هنوز درصد آن مشخص نيست.

کد خبر 358727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha