همشهری آنلاین: استفاده از سلول‌های بنیادی می‌تواند بینایی را در موش‌هایی که مبتلا به بیماری چشم در مرحله نهایی (بیماری که گمان می‌شود بینایی به طور غیرقابل برگشت از دست رفته است) هستند، بازگرداند.

بازیابی بینایی با سلول‌های بنیادی

به گزارش خبرنگار مهر، محققان از سلول‌های بنیادی برای رشد بافت شبکیه جدید در آزمایشگاه استفاده کردند و سپس بافت را به موش‌هایی که در مرحله نهایی بیماری چشم بودند، پیوند کردند. به گفته این پژوهشگران، به عنوان نتیجه این روش، بیش از ۴۰ درصد موش‌ها توانایی دیدن نور را به دست آوردند.

محققان گفتند این برای اولین بار است که محققان موفق به پیوند سلول‌هايی شدند که نور و گیرنده‌های نور شبکیه را حس می‌کند. به طوری‌که این سلول‌ها به سیستم عصبی میزبان متصل شده و سیگنال‌هايی را به مغز ارسال می‌کنند.

دکتر «میچیکو مندای» نویسنده اول مقاله و معاون رئیس پروژه در مرکز زیست شناسی تکوینی ریکن در ژاپن گفت: «ما در ابتدا بسیار هیجان زده بودیم که این پیوند به طور استوار به نور پاسخ می‌دهد.»

محققان امیدوارند که در نهایت میزان ارتباط بین سلول‌های شبکیه چشم و پیوند سلول‌های بنیادی افزایش یابد و این اجازه می‌دهد که موش‌ها چیزی بیش از نور ببینند.

شبکیه، لایه‌ای از بافت در پشت چشم است که در واقع نور را حس کرده و سیگنال‌ها را به مغز منتقل می‌کند که در آن اطلاعات پردازش شده و یک تصویر درک می‌شود. در افراد مبتلا به فساد شبکیه، سلول‌های حساس به نور به تدریج از دست رفته و در نهایت منجر به کوری می‌شود. تباهی ماکولای وابسته به سن، شایع‌ترین نوع تباهی شبکیه است که در حدود ۱۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آن هستند.

کد خبر 358760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha