‌اعضای شورای اسلامی شهر تهران عوارض ورود به طرح ترافیک سال ۹۶ را با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل برای اشخاص حقیقی و حقوقی و ۱۵درصدی برای نهادهای دولتی و سازمانی متقاضی به تصویب رساندند.

شورای شهر

اين مصوبه در پي بررسي لايحه تعيين عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك براي سال96 در صحن شورا انجام شد. ديروز همچنين اعضاي شوراي شهر تهران در پاسخ به اعتراض فرمانداري مبني بر اصلاح نحوه صدور مجوز حفاري‌ها در تهران و افزايش قيمت آن گفتند: اگر از روش‌هاي نوين در حفاري استفاده شود، هزينه‌ها در حدود 60درصد نسبت به گذشته كاهش مي‌يابد. اين در حالي است كه حق حفاري از درآمدهاي پايدار شهري است و شركت‌هاي تاسيساتي شهري بايد اين حق را بپردازند.

  • نرخ طرح براي خودروهاي خاص

براساس اين گزارش، روز گذشته هنگام بررسي لايحه تعيين عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك اسماعيل دوستي، در دفاع از اين لايحه اظهار داشت: با توجه به اينكه در سال قبل افزايش قابل ملاحظه‌اي را در نرخ‌هاي عوارض طرح ترافيك لحاظ كرده بوديم كميسيون به اين نتيجه رسيد كه براي سال آينده با توجه به نرخ تورم افزايش 10درصدي را داشته باشيم. وي به‌عنوان نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا يعني كميسيون اصلي بررسي‌كننده لايحه همچنين خاطرنشان كرد:

براي وسايل حمل‌ونقل عمومي مانند ميني‌بوس‌ها و آژانس‌ها نيز افزايش 5درصدي درنظر گرفته‌ايم.‌ عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا نيز با اشاره به اينكه‌ لايحه تعيين نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافيك در جهت برنامه‌هاي كاهش آلودگي هوا و كاهش ترافيك در مركز شهر، تهيه و تنظيم مي‌شود، گفت: اين عوارض يكي از منابع درآمدي پايدار شهري است كه درآمد حاصل از آن صرف توسعه حمل‌ونقل عمومي و تجهيزات حمل ونقلي مي‌شود.

دبير در ادامه با اشاره به تبصره جديد درخصوص موتورسيكلت‌سواران در لايحه اظهار داشت: پيشنهاد كميسيون اين است كه شهرداري تهران با همكاري پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ظرف مدت 3ماه نسبت به تهيه سازوكار مناسب براي صدور معاينه فني و مجوز طرح ترافيك براي موتورسيكلت‌ها اقدام كند و به شورا ارائه دهد. پرويز سروري اما گفت كه به‌نظر مي‌رسد كه شهرداري هنوز سازوكار اجرايي مناسبي براي اين موضوع ندارد. به گفته وي بايد پلاك موتورها به جلو منتقل شود تا امكان كنترل توسط دوربين‌ها وجود داشته باشد.

محسن سرخو‌ هم اظهار داشت: بسياري از كسبه اقدام به خريد وانت و يا موتور كرده‌اند تا براي استفاده در طرح از مزاياي اين وسايل حمل ونقلي استفاده كنند اين در حالي است كه وانت‌بار‌ها براي استفاده از طرح بايد مجوز از اتحاديه داشته باشند و اين موضوع بايد در طرح ترافيك سال آينده لحاظ شود.

وي با بيان اينكه پيشنهاد مي‌شود تنها براي خودروهاي تحت پوشش شركت خودرو سرويس شهر شهرداري تهران كه مسئوليت جابه‌جايي كاركنان را دارند مجوز آرم طرح ترافيك صادر شود، اعلام كرد: البته علاوه بر موارد فوق حداكثر تا سقف 5خودرو به ازاي هر واحد اجرايي (مناطق 22گانه و معاونت‌هاي ستادي) امكان صدور طرح وجود داشته باشد. رحمت‌الله حافظي هم با بيان اينكه بايد در تبصره 5 اين لايحه قيد شود كه جانبازان 25درصد و بالاتر مشمول اخذ مجوز طرح ترافيك هستند، افزود: بايد در جدول شماره يك اضافه شود كه مجوز طرح ترافيك خودروهاي عملياتي ازجمله آتش‌نشاني، اورژانس115 تهران و پليس110 رايگان است.

وي همچنين پيشنهاد داد شهرداري نسبت به ايجاد زيرساخت براي كنترل ورود موتورسيكلت‌ها به محدوده طرح ترافيك ظرف 3ماه اقدام كرده و نتايج آن را هر شش ماه يك‌بار به شورا گزارش دهد. در نهايت مهدي چمران به جمع‌بندي نظرات اعضا پرداخت كه اعضاي شورا ‌ بندهاي مرتبط با لايحه را به تصويب رساندند. براساس اين مصوبه همچنين مقرر شد تعرفه عوارض طرح ترافيك همچون سال‌هاي قبل براي جانبازان بالاي 70درصد و جانبازان اعصاب و روان 25درصد به بالا با تأييد بنياد ايثارگران و جانبازان رايگان باشد و وانت‌بارها نيز براي استفاده از طرح ترافيك از صنف و اتحاديه مربوطه‌شان تأييديه اخذ كنند. ‌خودروهاي هيبريدي نيز 50درصد هزينه طرح ترافيك را پرداخت كنند و سهميه خبرنگاران نيز همچون سنوات قبل با تأييديه وزارت ارشاد و سازمان حمل ونقل و ترافيك و با همان افزايش 10درصدي نسبت به سال قبل محاسبه شود.

  • تجليل شورا از مقام آيت‌الله هاشمي

روز گذشته چند نفر از اعضاي شوراي شهر تهران با اشاره به ارتحال آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، موضوعاتي را پيرامون شخصيت وي بيان كردند. مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران در ابتداي جلسه با بيان اينكه آيت‌الله هاشمي مرد طوفان‌ها و بحران‌هاي قبل و بعد از انقلاب بودند، گفت: انقلاب اسلامي ايران همواره شاهد حضور و ظهور مردان بزرگي بوده است كه در اعتلاي نظام جمهوري اسلامي تلاش كرده‌اند و اميدواريم بعد از آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نيز اين روند ادامه يابد.

چمران همچنين با اشاره به حضور پرشور مردم در مراسم تشييع اين شخصيت برجسته انقلاب، گفت: مردم قدرشناس نيز با حضور بزرگ خود تجليلي شايسته از وي به‌عمل آوردند. ‌ اسماعيل دوستي نيز گفت: اميدواريم بتوانيم رسالتمان را در ماندگاري نام اين بزرگمرد انجام دهيم و شوراي شهر تهران يكي از خيابان‌هاي تهران را به نام ايشان نامگذاري كند. نظر محسن سرخو هم اين بود كه مظلوميت هاشمي رفسنجاني تداعي‌كننده مظلوميت شهيد بهشتي بود. مجتبي شاكري هم عملكرد سازمان صدا و سيما در جريان فوت مرحوم ‌ رفسنجاني را غيرسنجيده و قابل نقد توصيف كرد‌. چمران همچنين درگذشت جانسوز فرزند احمد دنيا مالي عضو شوراي‌شهر تهران را به وي تسليت گفت.

جدول

کد خبر 358835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha