همشهری آنلاین: روز شنبه ۲۵ دی ماه ارکستر خانه هنرمندان ایران در تالار رودکی تهران به صحنه رفت.

به گزارش هنرآنلاین با گذشت 4 ماه از رونمایی ارکستر خانه هنرمندان ایران، این ارکستر نخستین اجرای عمومی خود را در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با حضور علی مرادخانی، حمیدرضا نوربخش و مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان، برگزار کرد.

در ابتدای برنامه محمد سریر، سرپرست و رهبر ارکستر ضمن ابراز خوشحالی از شکل‌گیری این ارکستر گفت: میانگین سن نوازندگان ما در این گروه تنها ۲۰ سال است، اما با وجود سن کم نوازندگان، این گروه ظرفیت‌های هنری بسیار بالایی دارد و توانایی اجرای قطعات مختلف را دارد.

این کنسرت که به اجرای آثاری از محمد سریر اختصاص داشت شامل قطعاتی خاطره‌انگیز بود که همگی آنها را پیش از این با صدای محمد نوری شنیده بودیم و اجرای این برنامه یاد او را برای شنوندگان زنده کرد. برنامه با اجرای قطعه بی کلام "چراغ خانه" که موسیقی تیتراژ یک سریال دهه 60 است با حضور گروه کر آغاز شد و پس از آن قطعه "اگر تو آمده بودی" با صدای علی تفرشی اجرا شد که رهبری این دو قطعه به عهده محمود میرزایی، آهنگساز و رهبر جوان بود.

قطعه بعدی که بدون رهبر اجرا شد "روز بی غروب" نام داشت که در سکوت ارکستر و با همنوازی گیتار، پیانو، ویولنسل و فلوت و با صدای علی تفرشی شنیده شد. پس از آن با آمدن سریر به روی صحنه قطعه " در سفر گم شدن" اجرا شد که شعر آن از شیون فومنی بود و سریر در سخنان خود یاد او را گرامی داشت.

پایان بخش قسمت اول کنسرت اجرای یکی از آشناترین قطعات موسیقی ایرانی بود. قطعه "عروسی" با شعری از تورج نگهبان که با عنوان "یار مبارک بادا" شناخته می‌شود با صدای محمود میرزایی اجرا شد. سریر در توضیح این قطعه گفت: حدود 45 سال پیش این قطعه را ساختم و محمد نوری آن را خواند. آن زمان خودم ازدواج نکرده بودم اما بعداً در عروسی خودم هم آن را پخش کردیم.

بخش دوم کنسرت با اجرای قطعه دل آویزترین با شعری از فریدون مشیری آغاز شد و پس از آن نوبت به اجرای "آواز با عشق" رسید. سریر در مورد این قطعه گفت: این اثر به مناسبت 50 سال خوانندگی محمد نوری ساخته شد و شعر آن را هم فریدون مشیری سرود. این قطعه را تقدیم می‌کنم به روح بزرگ این دو هنرمند عزیز.

سریر با معرفی فرزاد خنافری، نوازنده روشن دل پیانو، از او تقدیر کرد و گفت ایشان ذهن بسیار قوی دارد و با شناخت خیلی خوبی قطعات را اجرا می‌کند. پس از آن نوبت به یکی دیگر از قطعات نوستالژیک موسیقی ایرانی رسید. "جان مریم" با شعری از محمد نوری و آهنگسازی کامبیز مژدهی توسط علی تفرشی اجرا شد و سپس نوبت به آیینه جاری رسید که قسمت سوم از پوئم سمفونی آب، از ساخته‌های سریر است. این قطعه با صدای محمود میرزایی اجرا شد. پایان بخش برنامه نیز قطعه " ایران" با شعری از تورج نگهبان بود که توسط تفرشی و میرزایی اجرا شد.

ارکستر خانه هنرمندان ایران در این برنامه شبی خاطره انگیز را برای مخاطبان ایجاد کرد و در عین حال نوازندگان جوان آن با اجرایی تمیز و با دقت، برنامه‌ای با کیفیت ارائه کردند که نشان دهنده وجود ارکستری خوب با صدادهی مناسب است. علی تفرشی خواننده تحصیلکرده‌ای که کارشناس ارشد آهنگسازی است هم با اجرای مسلط و روان خود توانست به خوبی از عهده اجرای قطعاتی که پیش از این با صدای محمد نوری در ذهن مخاطبان ثبت شده بود برآید.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha