حسین زارع‌صفت، مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی پس از تأخیر چندروزه نسبت به تخریب کامل نخستین مهدیه تاریخی ایران در مشهد و در اظهاراتی دیرهنگام اعلام کرد: جامعه‌المصطفی متعهد شده است عین به عین و در همان نقطه، ساخت‌وساز مهدیه را براساس ضوابط و مستندات موجود و تصاویر و با نظارت میراث فرهنگی اجرایی کند.

مهدیه تاریخی مشهد

وي افزود: پرونده مهديه عابدزاده در گذشته براي ثبت تنظيم شد و با توجه به تخريب بنا، جلسه ثبت در تهران برگزار شد و به‌زودي شماره ثبت نيز اعلام مي‌شود. زارع‌صفت تصريح كرد: ميراث فرهنگي خراسان‌رضوي مجوز تخريب هيچ بناي تاريخي را نمي‌دهد.

مديركل ميراث فرهنگي خراسان‌رضوي گفت: براساس مصوبه شوراي‌عالي شهرسازي درصورت تخريب بناي مذكور، صرفا صدور پروانه ساخت عين به عين مهديه منطبق با ماده 7قانون تاسيس شوراي‌عالي شهرسازي توسط شهرداري مجاز است و مالك بنا بايد عين به عين بنا را بسازد.

وي خاطرنشان كرد: جامعه‌المصطفي متعهد شده بنا را عين به عين با ضوابط ميراث فرهنگي بسازد و بهره‌بردار بايد اثر را مجدد احيا كند، در غيراين صورت پروژه متوقف مي‌شود.

زارع‌صفت با بيان اينكه بناي مهديه به‌عنوان اثر ثبتي ميراث فرهنگي نبوده و جامعه‌المصطفي به‌عنوان ملك خود آن را تخريب كرده است، افزود: ما نيز در مدت يك‌سال گذشته نسبت به ثبت اين اثر جلسات متعددي با جامعه‌المصطفي برگزار كرديم كه منجر به متقاعدشدن و متعهد شدن جامعه‌المصطفي به بازسازي عين به عين آن شد.

مديركل ميراث فرهنگي خراسان رضوي گفت: مهديه عابدزاده به‌عنوان يك مكان رويداد تاريخي ثبت مي‌شود و بناي فعلي كه تخريب شده فاقد ارزش‌هاي معماري جهت ثبت در فهرست آثار ملي كشور بود. وي افزود: جامعه‌المصطفي اعلام كرده است بناي مهديه به انضمام منزل مرحوم عابدزاده با كاربري آموزشي و فرهنگي مذهبي احيا مي‌شود و تصميمي نسبت به تغيير كاربري آن وجود ندارد، ضمن اينكه اين بنا همزمان با مشهد 2017زيرنظر كارشناسان ميراث فرهنگي بازسازي مي‌شود.

پيش‌تر رئيس سازمان ميراث فرهنگي از مديركل ميراث فرهنگي استان خراسان رضوي خواسته بود تا بلافاصله درخصوص تعيين‌تكليف نخستين مهديه تاريخي ايران كه در مشهد تخريب شد تصميم‌گيري كند و اكنون زارع‌صفت اعلام كرده است كه اين بنا به‌عنوان مكان رويداد، ثبت ملي خواهد شد و عين به عين بنا توسط جامعه‌المصطفي بازسازي مي‌شود.

حجت‌الاسلام مهدوي‌مهر، رئيس جامعه‌المصطفي مشهد نيز 2روز پيش به همشهري گفته بود كه اين بنا ارزش تاريخي نداشته اما اين جامعه متعهد مي‌شود بناي مهديه عابدزاده را همانگونه كه بود بازسازي كند.

کد خبر 358855

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha