دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شرکت‌کنندگان در کنفرانس صلح خاورمیانه در پاریس نسبت به برداشتن هر گونه گام یک‌جانبه قبل از بررسی مسائل وضعیت نهایی از جمله مسائل قدس، مرزها، امنیت و آوارگان هشدار دادند و بر راه‌حل دوکشوری تاکید کردند.

در این بیانیه از تلاش‌ها برای پیشبرد صلح در خاورمیانه استقبال شد از جمله قطعنامه اخیر ۲۳۳۴ شورای امنیت که در زمینه محکومیت هر گونه شهرک‌سازی بود.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس همچنین اقدام‌‌‌‌هاي "تروریستی" را محکوم کردند و به ارائه پیشنهادهاي اقتصادی به هر دو طرف برای پیشبرد روند مذاکرات متعهد شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، در عین حال در این بیانیه، از هرگونه انتقاد صریح از طرح‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در زمینه انتقال سفارت آمریکا به قدس اجتناب شد، در حالی که همگی بر برگزاری کنفرانسی جدید هم‌زمان با پایان سال ۲۰۱۷ توافق کردند.

فرانسوا اولاند،‌ رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود گفت، این کنفرانس با هدف دیکته‌‌کردن مسائل و جزئیات مذاکرات به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست. مذاکرات مستقیم به تنهایی می‌تواند صلح را محقق کند.

اولاند تاکید کرد: جنگ‌های عراق، یمن، سوریه و جنگ علیه داعش جامعه‌ جهانی را در سال‌های اخیر به تکاپو واداشته است.

رئیس‌جمهور فرانسه در این کنفرانس تصریح کرد: لذا نگاه‌ها به مساله صلح در خاورمیانه کمتر شده است.

اولاند تصریح کرد: برخی به این موفقیت این کنفرانس تردید دارند و می‌فهمم آنها چه می‌گویند، اما مسخره است بگوییم که صلح به همان صورت باقی بماند.

او ادامه داد: تلاش‌های قانونی و ضروری از سال‌ها پیش وجود داشته و باید ادامه یابد و جامعه جهانی برای راه حل دو کشوری تلاش کند.

اولاند افزود: مذاکرات با هدف ارائه تضمین‌ها و انگیزه به دو طرف برای نشستن پای میزه مذاکره است و راه حل دو کشوری یک رویای دور از دسترس نیست و همچنان هدف جامعه جهانی است.

وزیر خارجه فرانسه نیز در بیانیه پایانی کنفرانس بین‌المللی صلح در پاریس تاکید کرد، هر گونه راه حل درگیری‌های اسرائیل و فلسطین باید با استناد به مرزهای سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های بین‌المللی باشد.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به قطعنامه‌هایی که از اسرائیل می‌خواهد از اراضی اشغال شده از زمان جنگ سال ۱۹۶۷ عقب‌نشینی کند، گفت: این قطعنامه‌ها باید اساس مذاکرات قرار بگیرند بنابراین اساس همان مرزهای سال ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های اساسی سازمان ملل است.

فرانسوا فیون، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواهان نیز گفت:‌ کنفرانس پاریس منجر به چیزی نخواهد شد.

او به روزنامه معاریو گفت: این احساس تمامی نخبگان سیاسی فرانسه حتی حزب سوسیال حاکم است.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان نیز نسبت به خطر وقوع افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه هشدار داد.

اشتاینمایر افزود: سال ۲۰۱۷ سال تعیین کننده برای روند صلح خواهد بود.

وزیر خارجه آلمان ادامه داد: ایده انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس منجر به تهدید و واکنش تند فلسطینی‌ها خواهد شد و باید از آن اجتناب شود.

او افزود: کنفرانس صلح پاریس می‌تواند اقرار همه به این باشد که راه حل دو کشوری تنها راه حل بحران دو طرف است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز تاکید کرد: عربستان بر اصول خود در حمایت از مساله فلسطین تاکید دارد. راه حل دو کشوری و قطعنامه‌های بین‌المللی تنها اساس حل درگیری‌هاست که مورد حمایت عربستان است. این حق فلسطینی‌هاست که کشور مستقل‌شان را در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تشکیل دهند و عربستان باور دارد که راه حل درگیری‌ها وجود دارد اما اراده سیاسی نیست.

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز از تمام کشورها که به موفقیت کنفرانس پاریس کمک کردند، تشکر کرد و بر لزوم تشکیل کشور مستقل فلسطین بر مرزهای سال ۱۹۶۷ تاکید کرد.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان نیز با استقبال از بیانیه پایانی نشست پاریس از فرانسه برای میزبانی این نشست و نیز رئیس‌جمهوری آن تشکر کرد.

حریری افزود: هیچ راه حلی غیر از طرح صلح عربی که در بیروت تصویب شد، نیست و خروجی‌های نشست سران عرب در سال ۲۰۰۲ تشکیل کشور فلسطین در مرزهای پنجم ژوئن سال ۱۹۶۷ بود.

حریری ادامه داد: لبنان به اجماع عربی و حقوق برادران فلسطینی خود پایبند خواهد بود.

کد خبر 358891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha