دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آمریکا در واپسین روزهای ریاست جمهوری باراک اوباما ۱۰ زندانی بازداشتگاه گوانتانامو را به عمان منتقل کرد. جزییاتی درباره هویت و ملیت این زندانیان که قرار است به طور موقت در عمان بمانند، منتشر نشده است.

ورود ۱۰ زندانی گوانتانامو به عمان

به گزارش دويچه وله به نقل از خبرگزاری فرانسه، ۱۰ زندانی بازداشتگاه گوانتانامو بامداد روز دوشنبه (۱۶ ژانویه / ۲۷ دی) پس از آزادی از آمریکا وارد سلطان‌نشین عمان شدند.

مقامات وزارت امور خارجه عمان ضمن اعلام این خبر گفتند که این زندانیان قرار است تنها "به‌طور موقت" در این کشور نگهداری شوند.

وزارت خارجه عمان همچنین از ذکر جزییات بیشتر در مورد هویت و ملیت زندانیان مزبور خودداری کرد.

سلطان‌نشین عمان مناسبات خوبی با ایالات متحده آمریکا دارد و در سال‌های اخیر نیز نقشی میانجی‌گرانه در منطقه از جمله در رفع تنش میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی ایفا کرده است.

عمان همچنین در آزاد شدن گروگان‌های آمریکایی در یمن مشارکت داشت.

با آزاد شدن ۱۰ زندانی دیگر از گوانتانامو شمار زندانیان این بازداشتگاه اکنون به ۴۵ نفر رسیده است.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، حدود دو هفته پیش (۵ ژانویه ۲۰۱۷) از آزاد شدن و انتقال پنج زندانی گوانتانامو به عربستان سعودی و تقلیل شمار زندانیان به ۵۵ نفر سخن گفته بود.

باراک اوباما که واپسین روز‌های ریاست‌جمهوری‌اش را می‌گذراند، در زمان آغاز حضورش در کاخ سفید در سال ۲۰۰۹ میلادی وعده داده ‌بود که بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل می‌کند.

البته شماری مشکلات حقوقی، اعتراض شدید برخی از نمایندگان کنگره و همچنین مخالفت افکار عمومی سبب شد که روند آزادی و انتقال زندانیان به کشورهای دیگر با کندی پیش رود.

در حالی که در آغاز حدود ۸۰۰ زندانی در این پایگاه نظامی در حبس به سر می‌بردند در حال حاضر تقریبا کمتر از صد زندانی در گوانتانامو نگهداری می‌شوند. فعالان حقوق بشر امیدوارند که این زندان به زودی بسته شود اما مشخص نیست که زندانیان باقی مانده بعد از آن به کجا انتقال داده می‌شوند و کدام کشورها حاضر به پذیرش آنها هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا گفته است که در دوران ریاست‌جمهوری او هیچ زندانی دیگری از بازداشتگاه گوانانتامو آزاد نخواهد شد، چرا که این زندانیان "خطرناک" هستند.

بازداشتگاه گوانتانامو بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش برای نگهداری زندانیانی که در رابطه با این حملات بازداشت شده بود، راه‌اندازی شد.

زندانیان سال‌ها بدون تفهیم ‌اتهام یا برگزاری دادگاه یا حق دسترسی به وکیل و ملاقات با اعضای خانواده در گوانتانامو در حبس به سر می‌بردند.

گزارش و تحقیق‌های مختلف چه از سوی کنگره آمریکا و چه سازمان‌های مدافع حقوق بشر از رواج گسترده‌ انواع شیوه‌های شکنجه جسمی و روانی در این زندان پرده برداشت.

شمار زندانیان گوانتانامو در آغاز راه‌اندازی این بازداشتگاه ۷۸۰ نفر و در زمان آغاز دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۴۲ نفر بود. این تعداد اکنون به ۴۵ نفر تقلیل یافته است.

کد خبر 358956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha