فاصله میان ثروتمندان و فقرا و شکاف طبقاتی در جهان هر روز بیشتر از گذشته می‌شود و براساس گزارش جدید آکسفام اکنون ۸ میلیاردر جهان معادل نیمی از مردم جهان ثروت دارند.

ثروتمندان

در اين گزارش كه روز گذشته چند ساعت پيش از نشست داووس در سوئيس منتشر شده آمده است كه ثروت حدود 3.6ميليارد نفر از مردم فقير جهان معادل ثروت 6تاجر آمريكايي، يك تاجر اسپانيايي و يك تاجر مكزيكي است. اين سازمان ضد‌فقر اعلام كرده كه فاصله ميان افراد خيلي پولدار و افراد خيلي فقير جهان نسبت به سال گذشته بسيار افزايش پيدا كرده است. در اين گزارش تأكيد شده ثروت جهان در دستان افراد معدودي جمع شده و در مقابل از هر 10نفر يك نفر با درآمد روزي كمتر از 2دلار زندگي مي‌كند.
آكسفام سال گذشته ميلادي اعلام كرده بود ثروت 62نفر در جهان معادل مجموع ثروت نيمي از مردم كره زمين است.

در گزارش امسال، آكسفام از فهرست ميلياردرهاي نشريه فوربس استفاده كرده است. براساس اين گزارش بيل گيتس‌، بنيانگذار مايكروسافت با 75ميليارد دلار دارايي، ثروتمند‌ترين فرد جهان است. در اين فهرست پس از گيتس رئيس شركت اينديتكس، آمانسيو اورتگا با دارايي به ارزش 67ميليارد دلار، وارن بافت با دارايي 60.8ميليارد دلار، كارلوس اسليم الو، با 50ميليارد دلار، رئيس آمازون، جف بزوس با 45.2ميليارد دلار، بنيانگذار فيس بوك، مارك زاكربرگ با 44.6ميليارد دلار، بنيانگذار شركت اوراكل، لارنس ژوزف اليسون با 43.6ميليارد دلار و صاحب آژانس بلومبرگ، مايكل بلومبرگ با 40ميليارد دلار قرار دارند.

آكسفام اعلام كرده كه اطلاعات جديد توزيع ثروت در كشورهايي همانند چين و هند سبب شد اين نهاد در محاسبات خود اصلاحاتي انجام دهد.ويني بيانيما، مدير اجرايي آكسفام، گفت: انباشت اين حجم از ثروت در دستان عده‌اي اندك آن هم در شرايطي كه گروه زيادي از مردم جهان با درآمد كمتر از 2دلار در روز به حيات ادامه مي‌دهند، شرم‌آور است. نابرابري صدها ميليون نفر را در فقر گرفتار كرده است. اين نابرابري در حال از هم گسيختن جوامع ما و ضربه زدن به دمكراسي است.

کد خبر 358970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha