مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

پل طبقاتی صدر، بعد از آنکه به بهره‌برداری رسید، از سوی مجامع مختلف جهانی مورد تقدیر قرار گرفت و خیلی زود، جامعه مهندسی کشور از آن به‌عنوان یکی از افتخارات مهندسی کشور یاد کرد اما به‌رغم این اتفاق، همچنان واکنش‌های غیرفنی و انتقادات غیراصولی از این پروژه در برخی محافل ادامه دارد.

شهر

ناصر اماني معاون برنامه‌ريزي، توسعه و شوراي شهرداري تهران، چندي پيش از ارسال صورت‌هاي مالي بزرگراه طبقاتي صدر براي همه اعضاي شوراي شهر خبر داده و گفته بود: «اعضاي شوراي شهر حق دارند از هزينه‌هاي صورت گرفته در اين پروژه اطلاع داشته باشند.» اما روز يكشنبه شوراي شهر باز هم شاهد سؤال ديگري در مورد پروژه صدر بود.

اين در حالي است كه پيش از اين مازيار حسيني، معاون سابق فني و عمراني شهرداري از هزينه حدودا بيش از 1200ميليارد تومان خبر داده‌ بود. عليرضا جاويد معاون فني و عمراني شهرداري تهران نيز با اعلام اينكه تا پايان سال كل پرونده مالي پروژه صدر بسته مي‌شود، گفت: مجموع هزينه‌هاي پروژه صدر- نيايش، براساس آخرين گزارش صورت وضعيت‌هاي مالي ارائه شده، شامل 1297ميليارد تومان براي بزرگراه طبقاتي صدر و 2708ميليارد تومان براي تونل نيايش است.

عليرضا جاويد هزينه اجراي بزرگراه طبقاتي صدر و تونل نيايش را در مجموع يك ميليارد دلار دانست و گفت: اين 2مگا‌پروژه شهري افتخار مهندسي تهران و كشورند و در اجلاس‌هاي جهاني عمراني توانسته‌اند مدال نقره جهاني را به‌خود اختصاص دهند و هر ايراني بايد از نام بردن اين پروژه‌ها كه به هم پيوسته هستند، افتخار كند.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران در پاسخ به برخي انتقادات درخصوص چرايي احداث اين بزرگراه طبقاتي با بيان اينكه انتقادات دلسوزانه را به جان مي‌خريم، اما پل صدر يك پروژه مستقل نيست و اين پل طبقاتي مكمل تونل نيايش است، گفت: تونل نيايش و پل صدر در كل يك پروژه هستند.

وي با بيان اينكه براي تعريض بزرگراه صدر 3راه وجود داشت، گفت: ادامه تونل نيايش، تعريض سطح بزرگراه صدر و همچنين احداث پل طبقاتي از گزينه‌هاي پيش روي ما بود، اما ادامه تونل نيايش با توجه به طول زياد تونل از نظر پدافند غيرعامل و تهويه گزينه درستي نبود و اين در حالي بود كه بايد دسترسي‌هايي در خيابان‌هاي قيطريه، بلوار كاوه و... ايجاد مي‌كرديم، اما چالش‌هاي فني زياد و حجم تملك زياد در اين مناطق باعث شد كه گزينه امتداد تونل از دستور خارج شود و اين در حالي بود كه هزينه احداث تونل به جاي پل طبقاتي صدر 2.5برابر بيشتر از احداث پل طبقاتي بود.

وي با بيان اينكه گزينه تعريض سطح بزرگراه صدر نيز به‌دليل همجواري اين بزرگراه با املاك گران‌قيمت الهيه، دروس، قيطريه و كامرانيه موجب شد كه در انتخاب اين گزينه نيز دقت بيشتري داشته باشيم، گفت: تعريض دو طرفه بزرگراه صدر هزينه را تا 5برابر و زمان احداث پروژه را نيز تا 3 برابر افزايش مي‌داد و سرانجام به‌دليل اهميت زمان احداث و چالش‌هاي بافت مسكوني اين گزينه نيز در مهندسي ارزش تأييد نشد.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران با بيان اينكه متأسفانه برخي منتقدان عنوان كردند كه هزينه پل صدر 7 هزار تا 10هزار ميليارد تومان است، گفت: با اين حال بايد بگويم تنها حدود 1300ميليارد تومان تا به امروز براي احداث بزرگراه طبقاتي صدر هزينه كرده‌ايم هر چند سعي داريم تا پايان امسال اسناد پل صدر را ببنديم تا عدد دقيق هزينه‌ها مشخص شود، اما ممكن است در كل عدد 1300ميليارد تومان تنها شاهد افزايش تا 100ميليارد تومان و نه بيشتر باشيم.

کد خبر 358982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha