سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان نوعی باتری لیتیومی طراحی کرده‌اند که از مواد خاموش‌کننده آتش برخوردار است و این مواد در صورت داغ‌شدن بیش از اندازه باتری آزاد می‌شوند تا مانع از انفجار آن شوند.

باتری

براساس گزارش BBC، ماده TTP يا تريفنيل فسفات درون محفظه‌اي در مايع الكتروليتي باتري قرار مي‌گيرد و با افزايش حرارت باتري تا 150 درجه سانتيگراد پوسته محفظه ذوب مي‌شود و تركيبات شيميايي را آزاد مي‌كند.

در آزمايش‌هاي انجام گرفته،‌اين ماده توانست آتش ناشي از گرم شدن باتري را در 0.4 ثانيه خاموش كند. باتري‌هاي ليتيومي امروزه در تجهيزات الكترونيكي از محبوبيت بالايي برخوردارند اما در عين حال همواره با خطر انفجار و آتش‌سوزي همراهند.

محققان دانشگاه استنفورد مقاله بازبيني شده خود را در نشريه ساينس ادونس منتشر ساخته‌اند. تلاش‌هاي اين دانشمندان در به كار گرفتن ماده TPP درون باتري‌هاي ليتيومي بدون استفاده از پوسته ذوب شونده پيش از اين با شكست مواجه شده‌بود.

اگر يك باتري ليتيومي با سرعت بالا شارژ شود يا نقص فني كوچكي در مدار آن ايجاد شود، به سرعت دچار آتش‌سوزي يا انفجار مي‌شود. در فوريه سال 2016 هيات ملي ايمني حمل و نقل آمريكا نسبت به وجود باتري‌هاي ليتيومي در بار هواپيماها هشدار داده و آنها را عامل انفجار و آتش‌سوزي توصيف كرد.

اگرچه شركت سامسونگ هنوز نتايج تحقيقات خود را درباره عامل آتش‌گرفتن گوشي‌هاي نوت 7 خود منتشر نكرده‌است، اما گزارش‌هاي محلي حاكي از آن هستند كه باتري گوشي‌ها عامل اصلي اين رويداد بوده‌اند.

کد خبر 359039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha