مجمع خیرین آبخیزداری استان هرمزگان از سال ۸۰ به حوزه منابع طبیعی ورود کرده و اکنون با ۱۵سال سابقه می‌تواند الگویی موفق برای خیرین سایر استان‌هایی باشد که هنوز به حوزه منابع طبیعی ورود نکرده‌اند؛

محیط زیست

برهمين اساس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با تفاهمنامه‌اي كه اوايل دي‌ماه امسال با كانون جهادگران جهادسازندگي امضا كرده است، مي‌كوشد با استفاده از اين الگو، خيرين ساير استان‌ها را به مشاركت در حوزه منابع طبيعي جلب كند.

علاءالدين عزيزي، رئيس هيأت مديره مجمع خيرين آبخيزداري استان هرمزگان درباره چگونگي شكل‌گيري اين مجمع به همشهري گفت: با توجه به خشكسالي‌هاي پي در پي و كاهش بارش‌ها و نيز هدررفت آب‌هاي ناشي از باران‌هاي موسمي در استان هرمزگان، تصميم گرفتيم براي استحصال آب چاره‌اي بينديشيم تا آب مورد نياز كشاورزي را تأمين كنيم همچنين مانع هدر رفت بارش‌هاي موسمي شويم. با همين نگاه، اين موضوع در مجمع خيرين مطرح شد و اجراي طرح‌هاي آبخيزداري در اولويت قرار گرفت.

عزيزي در ادامه يادآور شد: ما از سال 1380 به حوزه منابع طبيعي ورود كرديم اما در سال94، موضوع آب به‌طور جدي در مجمع مطرح و قرار شد آب‌هايي را كه هرازگاهي بر اثر بارش‌هاي موسمي حاصل مي‌شود و با هجوم به خيابان‌ها خسارات زيادي به‌بار مي‌آورد و گاه سلامت شهروندان را به خطر مي‌اندازد، مهار كنيم. اين آب‌ها در حالي هدر مي‌رود كه ما به‌دليل كم آبي شاهد نابودي كشاورزي و ايجاد فروچاله‌هاي متعدد در ميناب و رودان هستيم. با همين نگاه براي حفظ اين آب‌ها به سراغ آبخيزداري رفتيم. استاندار هم از اين تصميم حمايت كرد و مسئولان منابع طبيعي استان هم پاي كار آمدند.

رئيس هيأت مديره خيرين آبخيزداري هرمزگان با اشاره به اينكه خيرين هرمزگاني از قديم در ساخت مدرسه پيشرو بوده‌اند، افزود: ما وقتي ديديم خيرين درحوزه مدرسه و بهداشت و درمان تلاش مي‌كنند به سراغ آنها رفتيم و فكر كرديم چرا از اين ظرفيت بزرگ براي حفظ خاك و تأمين آب و به‌طور كلي صيانت از منابع طبيعي استفاده نكنيم كه خوشبختانه با استقبال خيرين مواجه شديم.

عزيزي درباره كمك خيرين به طرح‌هاي آبخيزداري گفت: تنها در سال گذشته، خيرين هرمزگاني 10ميليارد تومان براي اجراي طرح‌هاي آبخيزداري هزينه كرده‌اند و امسال هم هزينه طرح‌هاي آبخيزداري در دست اجرا، بالغ بر 10ميليارد تومان است كه خيرين آن را تأمين مي‌كنند. براي نمونه، 15دي‌ماه جاري با يكي از خيرين شهرستان بستك تماس گرفتيم و به او گفتيم كه مي‌خواهيم با ساخت سد، باران‌هاي موسمي را مهار و از اين طريق آب شهر را تأمين كنيم، اين خير هم قبول كرد كه هزينه سد را تأمين كند.

وي درباره چگونگي جلب مشاركت خيرين هم گفت: اين كار نيازمند الگوسازي است.اگر ما بتوانيم الگوهاي لازم را ترسيم كنيم و آن را به كل كشور تعميم بدهيم، خيرين به اين حوزه ورود خواهند كرد. به‌عبارت ديگر، با الگوسازي بستر لازم براي مشاركت خيرين فراهم مي‌شود.

کد خبر 359109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha