مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

رضا ظریفی: در سربالایی خیابان شریعتی و نرسیده به خیابان شهید کلاهدوز (دولت) دنده یک به دو نرسیده پا روی پدال ترمز می‌زند و می‌ایستد.

مسافرکشی

دسته پول‌هاي فرسوده را بالا و پايين مي‌كند و اسكناس وارفته 500توماني را به مسافر صندلي عقب مي‌دهد. جواني است با چهره آفتاب سوخته و ته لهجه شيرين شهرستاني. شماره سريال پلاك پرايد سفيد رنگ، عدد41 را نشان مي‌دهد، مي‌پرسم اين پلاك مربوط به كدام شهرستان و استان است؟ بلافاصله جواب مي‌دهد: لرستان. حين مكالمه راننده تاكسي زرد رنگ كه مسافري ندارد، با ناراحتي و غرولند از كنار پرايد مسافركش مي‌گذرد. كنار خيابان ايستاده‌ام كه پرايد ديگري از راه مي‌رسد. اين يكي ايران 26 است. از راننده همان سؤال قبلي را مي‌پرسم و جواب مي‌شنوم كه بجنورد.

مسافربر‌هاي شخصي كه با پلاك شهرستان در خيابان‌هاي تهران جولان مي‌دهند مدت‌هاست كه در معرض ديد تهراني‌ها قرار دارند. پليس و مسئولان ترافيك شهري نيز چندين‌بار درباره حضور اين خودروها در تهران سخن گفته‌اند. اين در حالي است كه سردار حسيني، رئيس سابق پليس راهور تهران و سردار مهماندار رئيس فعلي پليس راهور تهران به نوبت در فروردين‌ماه و دي ماه امسال بر لزوم برخورد با خودروهاي مسافربر پلاك شهرستان در تهران تأكيد كرده‌اند اما بعيد به‌نظر مي‌رسد كاري انجام شده باشد، حداقل تعداد خودروهاي مسافربر پلاك شهرستان كه خلاف اظهارات رؤساي پليس راهور تهران را نشان مي‌دهد.

در ريشه‌يابي حضور گسترده خودروهاي پلاك شهرستان كه مشغول به جابه‌جايي مسافر در تهران هستند مي‌توان به مشكلات معيشتي و بيكاري در شهرستان‌ها اشاره كرد. به‌نظر مي‌رسد بي‌توجهي به معضل بيكاري جوانان از سوي مسئولان دولتي موجب شده است تا ساده‌ترين كار، خريد پرايدي ارزان قيمت با وام‌هاي دولتي و آغاز مسافركشي در خيابان‌هاي شهري مانند تهران باشد كه هميشه مسافر و حتي از نوع دربستي‌اش به وفور در آن پيدا مي‌شود. افزايش ترافيك خيابان‌ها و تشديد آلودگي هوا نخستين ثمره حضور بي‌حساب و كتاب خودروها در خيابان‌هاست. از سوي ديگر فعاليت اين گروه از مهاجران خودرودار به خيابان‌هاي تهران موجب مي‌شود تا رانندگان تاكسي و آژانس‌داران كه با مجوزهاي قانوني و پرداخت عوارض مربوطه بايد روزي خود را در ترافيك سنگين شهر پيدا كنند، به مشكل بخورند. اين در حالي است كه آلودگي هواي پايتخت و البته كلانشهرهاي ديگر روزبه‌روز بيشتر مي‌شود و در چنين شرايطي امروز هم در روز هواي پاك، همچنان بايد هواي آلوده را مهمان ريه‌هايمان كنيم و براي برنامه‌هاي اجرا نشده محيط‌زيستي كف بزنيم.

کد خبر 359129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha