مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: تابستان گذشته سازمان زیباسازی در راستای تجهیز فضاهای عمومی به مبلمان شهری ویژه کودکان، نمونه چند نیمکت پارکی را آماده و در اختیار مناطق ۲۲گانه قرار داد تا آهسته آهسته قدم‌هایی برای تبدیل تهران به شهر دوستدار کودک در این حوزه برداشته شود تا فضاهای عمومی و شهری به فضاهای چندعملکردی تبدیل شود و امکان حضور بیشتر و البته همراه با آسایش و آرامش برای کودکان و والدین و مراقبان همراه آنها فراهم شود.

مبلمان شهري ويژه كودكان، مبلماني است كه ويژگي‌هاي جسمي و توانايي‌ها و البته علايق آنها را مورد توجه قرار داده و متناسب با آن طراحي مي‌شود و البته ذهن جست‌وجوگر كودكان را هم ناديده نمي‌‌گيرد.

اين سازمان در همان زمان نيز طي مذاكراتي با سازمان استاندارد درخواست كرد استانداردهاي لازم در اين حوزه ويژه كودكان در اختيار آنها قرار بگيرد كه به‌دليل تازه بودن اين موضوع، مطالعات در اين حوزه و بومي‌سازي آنها توسط استاندارد همچنان ادامه دارد.

  • فراخوان ملي مبلمان شهري كودك

در كنار اين اقدامات، ‌اين بار شهرداري تهران خواستار دريافت ايده طراحان شهري در بعد ملي شده تا ايده‌هاي خلاقانه آنها را در حوزه مبلمان شهري كودكان به مرحله داوري و اجرا براي پايتخت بگذارد. «جشنواره ملي طراحي مبلمان شهري دايره خلاق» امسال دوره سومش را با محوريت كودكان برگزار خواهد كرد. حميدرضا نيلي، معاون فني و طراحي شهري سازمان زيباسازي با تأكيد براينكه ما به‌عنوان بخش كوچكي از مجموعه تبديل تهران به شهر دوستدار كودك، اين موضوع را در دستور كار قرار داده و لايه لايه در حال اجرا هستيم به همشهري مي‌گويد: «متأسفانه هماهنگي بين دستگاه‌ها در كشور وجود ندارد و همه بخش‌هاي دانشگاهي، ‌مطالعاتي، اجرايي و دولت، اين موضوع برايشان مهم نيست. در موضوعاتي چون معلولان، زنان، كودكان و... تمامي بخش‌ها لازم است با يكديگرهماهنگ عمل كرده و بسيج شوند تا دستورالعمل‌ها آماده شده و كار به خوبي پيش رود.» در فراخوان اعلام شده توسط اين سازمان به افزايش ارتباطات اجتماعي كودك با خانواده و ديگر كودكان و همچنين ‌رويكردهاي آموزشي در طراحي مبلمان شهري تأكيد شده تا آثار منتخبي كه درنهايت در پياده‌راه‌ها، پارك‌ها، فضاهاي مكث عمومي و... نصب مي‌شوند با نيازها و توانايي‌هاي كودكان به خوبي ارتباط برقرار كنند.

طراحان شهري معتقدند فضا و مبلمان شهري مي‌تواند به‌عنوان ابزاري آموزشي براي كودكان قلمداد شود. يك پژوهش دانشگاهي در 2محله در شهر نيويورك نشان داد كه فضاها و مبلمان شهري مستقر در اين 2محله بر مبناي آموزش پديده‌هاي صوت و تجربه تركيب اصوات به‌منظور خلق يك موسيقي در محيط و البته همراه با ايمني و تأمين امنيت لازم براي كودكان شكل يافته است. مبلمان شهري طراحي شده در اين 2محله به‌صورت انعطاف‌پذير طراحي شده؛ يعني به‌جز متناسب بودن براي كودكان و در عين حال براي بزرگسالان، قابليت استفاده به‌عنوان ابزار توليد صدا و موسيقي، محل نشستن و نيز استراحت را فراهم كرده است.

  • توجه به كودكان در احداث سرويس‌هاي بهداشتي جديد

سرويس‌هاي بهداشتي كودكان يكي ديگر از بخش‌هاي مورد تأكيد در مصوبه شهر دوستدار كودك است كه بايد در فضاهاي عمومي شهر براي كودكان و متناسب با جثه آنها طراحي شود. سازمان زيباسازي به تازگي دستورالعملي به مناطق 22گانه ابلاغ كرده تا فضاهاي موجود در منطقه را براي احداث سرويس‌هاي عمومي انتخاب و عمليات عمراني را آغاز كنند. به مناطق توصيه شده ملاحظات مربوط به كودكان و زنان داراي فرزند كوچك را در آن سرويس‌ها به‌خوبي رعايت كنند. مواردي چون تعبيه ميز تعويض پوشك و احداث چشمه‌هايي مختص كودكان درصورت داشتن فضاي كافي، ازجمله اين موارد است.

کد خبر 359131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha