همشهری آنلاین: تنها دولت، متولی امر اقتصاد مقاومتی نیست و بهترین گزینه و کاربردی‌ترین نهاد در اجرا و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور، مردم و نهادهای مردمی هستند.

مطبوعات

به گزارش تسنیم، اصلاح زیرساخت‌ها، توسعه عدالت رسانه‌ای در سایه حمایت از بخش خصوصی، گسترش شبکه توزیع مطبوعات و بهره‌مندی بیشتر استان‌های کم‌برخوردار، ترویج فرهنگ مطالعه و کمک به چرخه اقتصادی مطبوعات، حمایت‌های اقتصادی از مروجین اقتصاد مقاومتی، تامین شغلی خبرنگاران، پرداخت یارانه در مقصد و استقرار دولت الکترونیک از جمله اقدامات عینی و عملی دولت یازدهم در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها است.

«اقدام و عمل» تاکید ویژه رهبر انقلاب در ابتدای سال 95 بود و این نشانه‌ای برای عزم جدی نظام در خصوص توانمندسازی اقتصاد داخلی و مردم‌نهاد بود. در این میان شاید کمتر کسی تصور کند که اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگی نیز کاربردهای بسیاری دارد و می‌توان تحقق شعار سال را در بخش فرهنگ و هنر نیز بررسی کرد؛ اتفاقی که از دید رسانه‌ها پنهان مانده و اغلب در حوزه‌های نفتی، عمرانی، اقتصادی و ... دنبال رفتارهای عملیاتی و خروجی‌های ملموس در بحث اقتصاد مقاومتی هستند. حال آنکه همه می‌دانیم که اقتصاد مقاومتی در کشوری نفت‌خیز و متکی به صادرات نفتی، بیش و پیش از هر چیز نیازمند فرهنگ‌سازی بر روی مباحث اقتصاد درونزا و بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی است.

ضمن آنکه تنها دولت، متولی امر اقتصاد مقاومتی نیست و بهترین گزینه و کاربردی‌ترین نهاد در اجرا و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور، مردم و نهادهای مردمی هستند. بر همین اساس، می‌توان گفت که نگاه درست به حوزه‌های فرهنگی می‌تواند بخش مهمی از دستاوردهای اقتصاد مقاومتی محسوب شود اگر و تنها اگر نقشه راهی برای ریل‌گذاری در این حوزه وجود داشته باشد.

اگر بپذیریم بخشی از حوزه فرهنگ و هنر در کشور، تحت امر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است باید این نکته را نیز قبول کنیم که سیاست­گذاری موثر در امور مرتبط با این وزارتخانه از دو جهت تاثیرگذار است؛ اول متولیان حوزه فرهنگ و هنر (مدیران، نویسندگان، ناشران، سینماگران، اهالی مطبوعات، اصحاب موسیقی و ...) و در درجه دوم، مخاطبان این گروه‌های مرجع که خود نوعی فرهنگ‌سازی برای مردم محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد با نگاهی گذرا به کارنامه 10 ماهه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت‌های قابل اتکایی در حوزه اقدام و عمل و اقتصاد مقاومتی را شاهد خواهیم بود.

به عنوان نمونه در معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه، طرح‌های مختلفی راه‌اندازی و اجرایی شده که به‌واسطه نگاه دقیق به اقتصاد مطبوعات و توجه ویژه به اقتضائات خاص این حوزه، بدون تردید پیامدهای مطلوب و ماندگاری در پی خواهد داشت.

  • توسعه عدالت رسانه‌ای در سایه حمایت از بخش خصوصی

با هدف توسعه عدالت رسانه‌ای و توجه به رویکرد عمومی دولت در اولویت‌دهی به بخش خصوصی، کلیه حمایت‌های رسانه‌های غیرخصوصی قطع شده است.

بر این اساس، یکی از سیاست‌های راهبردی دولت یازدهم در حوزه رسانه‌ها، اصلاح نظام پرداخت یارانه مطبوعات و تلاش برای توانمندسازی رسانه‌ها به جای وامداری آنان به دولت بوده است؛ بر این اساس و در پی تصمیم کارگروه اقتصاد مطبوعات، ‌یارانه رسانه‌های دولتی یا وابسته به بخش عمومی حذف و یارانه مطبوعات با در نظر گرفتن فرمول‌های مشخص و شفاف، بین تمام مطبوعات بخش خصوصی توزیع شد.

  • توسعه شبکه توزیع مطبوعات و بهره‌مندی بیشتر استان‌های پیرامون و کم‌برخوردار

اجرای طرح توزیع مویرگی نشریات به صورت رایگان در استان‌های دور دست با هدف توزیع گسترده‌تر مطبوعات، بازاریابی و فروش بیشتر و تقویبت بنیه اقتصادی آنها که بدون هزینه توزیع، اصلی‌ترین مشکل مطبوعات در خارج از مرکز را تا حدودی مرتفع می‌سازد.

  • ترویج فرهنگ مطالعه و کمک به چرخه اقتصادی مطبوعات

اجرای تفاهم‌نامه با راه آهن جمهوری اسلامی (خرید و توزیع نشریات در قطارهای مسافرتی)، پرداخت نصف هزینه‌های خرید نشریات از سوی معاونت مطبوعاتی با هدف کمک به اقتصاد نشریات، افزایش تیراژ و مخاطبان همراه با ارتقای فرهنگ مطالعه مطبوعات که مطمئنا علاوه بر تبلیغ بسیار خوب برای آن رسانه، در یک بازی برد - برد برای سه ضلع این همکاری، مفید است؛ مطبوعات، راه آهن و وزارت ارشاد به عنوان یکی از متولیان ترویج فرهنگ مطالعه.

همچنین اجرای طرح خرید مجلات برگشتی و توزیع رایگان در مراکز و سازمان‌های عمومی - خدماتی با هدف کمک به چرخه اقتصادی مطبوعات و جلوگیری از ابطال نشریات برگشتی، که با هزینه‌ای بسیار پایین، اما کارکردی عمیق، به کمک مجلات دارای مخاطب بویژه مجلات تخصصی آمده و آنها را از غصه دور ریختن نشریه‌شان نجات داده است. طرحی که به گفته مدیرانش، بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان در سال 95 اعتبار هزینه خواهد کرد.

  • حمایت‌های اقتصادی از مروجین اقتصاد مقاومتی

در کنار اینها، قرار دادن بندی در بسته حمایتی، با عنوان حمایت سه برابری از نشریات مرتبط با بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی و نشریات استان‌های کم‌برخوردار در کنار حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط در این حوزه نیز کمک موثری به جریان‌سازی اقتصاد مقاومتی در میان رسانه‌ها و اهل تحقیق و پژوهش کرده است. بد نیست بدانیم که بیش از 300 نشریه به دلیل انتشار در استان‌های کم‌برخوردار و همچنین بیش از 100 نشریه با استفاده از بند موضوعی بسته حمایتی، از یارانه سه برابری استفاده کردند که در فهرست یارانه مطبوعات که هفته گذشته منتشر شد، قابل مشاهده است. نشریاتی که در مجوع بیش از 3 میلیارد تومان یارانه دریافت کرده‌اند.

  • توسعه زیرساخت‌ها و تامین شغلی خبرنگاران

پرداخت یارانه بیمه با دو هدف استقلال رسانه‌ها و تامین امنیت شغلی خبرنگاران نیز در دولت یازدهم کلید زده شد به طوری که در سال 93 و در آغاز پرداخت یارانه بیمه، کمتر از 3 هزار خبرنگار و همکار مطبوعاتی در رسانه‌ها بیمه شده بودند حال آنکه تا پایان تابستان امسال، بالغ بر 14 هزار خبرنگار و همکار مطبوعاتی توسط رسانه‌ها بیمه شده‌اند و یارانه بیمه دریافت کرده‌اند؛ یارانه‌ای که بخشی از یارانه مطبوعات محسوب می‌شود به جای واریز مستقیم به زیرساخت‌ها اختصاص یافته و امنیت شغلی خبرنگاران را تامین کرده است. مبلغ این یارانه در سال 95 حدود 15 میلیارد تومان است.

  • پرداخت یارانه در مقصد

اجرای طرح اشتراک نشریات با تخفیف 50 درصدی و بدون هزینه ارسال، که با استقبال حدود 800 رسانه در تهران و 10 استان کشور در حال اجراست علاوه بر تقویت چرخه اقتصادی نشریات به‌ویژه نشریات تخصصی با مخاطب خاص، بازار مرتبط با حوزه مطبوعات (تحریریه، چاپ، توزیع، بسته‌بندی و ...) را نیز رونق بخشیده، بخش‌هایی که همگی به طور کامل متکی به نیرو و توان داخلی است و گردش مالی آن نیز به حساب فرهنگ کشور انجام می‌شود. این طرح در سال 95، حدود 30 میلیارد تومان اعتبارات مصوب دارد.

  • استقرار دولت الکترونیک و سایر اقدامات عملی در راستای اقتصاد مقاومتی

انجام تمامی امور مربوط به صدور مجوز رسانه، کارت حرفه‌ای، درخواست نمایندگی مطبوعات، موسسه مطبوعاتی و ... توسط سامانه الکترونیکی با هدف کاهش هزینه‌های مراجعان و افزایش دقت و سرعت در فعالیت‌ها، حمایت از راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه اعضای خانه‌های مطبوعات در سراسر کشور با هدف ارائه تسهیلات بدون سود به روزنامه‌نگاران عضو در سراسر کشور، برپایی کارگاه‌های آموزشی رایگان در استان‌های کشور ویژه علاقمندان و روزنامه‌نگاران آماتور توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و اجرای قانون معافیت آگهی‌های مطبوعات از مالیات بر ارزش افزوده، از دیگر اقدامات معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جهت اقدام عملی برای اقتصاد مقاومتی بوده که به دور از حواشی پر سر و صدای برخی مدیران تبلیغاتی، انجام گرفته و با استقبال اهالی رسانه نیز مواجه شده است.

کد خبر 359201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha