مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: در نبود مدیریت یکپارچه شهری، ‌نهادهای مختلف برای خدمات‌رسانی در فاجعه پلاسکو پیشقدم شدند.

ساختمان پلاسکو پس از فروریختن در اثر آتش سوزی

سخت نگران بوديم و چشم به تلويزيون و شبكه‌هاي اجتماعي داشتيم. ساعت 11:43دقيقه هنگامي كه به چشم ديديم ساختمان قديمي شهر تهران در ميان بهت و حيرت همگان فروريخت، تا چند ساعت حيران و نگران بوديم و هر خبري را مي‌پذيرفتيم. كمتر از 45دقيقه بعد از فروريزي ساختمان پلاسكو، نخستين جلسه ستاد مديريت بحران به رياست شهردار تهران تشكيل شد.

گو اينكه پيش از اين امر، مسئولان مختلفي در محل حادثه حضور داشتند. اما با شكل‌گيري نخستين ستاد مديريت بحران فعاليت نظمي تازه يافت. هنگامي كه در غرب تهران فاجعه شهران رخ داد، اگرچه مديريت شهري با حضور در حادثه تلاش قابل ستايشي براي مديريت حادثه به اجرا درآورد، اما باز هم سازمان‌ها و نهادهاي موازي در كنار شهرداري تهران اقدامات گسترده‌اي را در دست اجرا داشتند.

اگرچه در حادثه شهران نيز درست از همان نخستين ساعات وقوع حادثه، ستاد مديريت بحران به رياست شهردار پايتخت تشكيل شد، اما باز هم نهادهاي مختلف به موازي كاري روي آوردند و در نهايت با اتمام حجت مسئولان ارشد دولتي، كار را به شهرداري و ستاد مديريت بحران سپردند. در بحران پلاسكو نيز اينگونه بود. درست از همان نخستين دقايق اين فاجعه، شهردار تهران در محل حادثه حضور يافت و با تشكيل نخستين جلسه ستاد مديريت بحران، فعاليت آواربرداري را آغاز كرد.

اما ازدحام نيروهاي امداد‌رسان باعث شد تا فعاليت و روند كار با سرعت كمتري به پيش برود. نهادهاي بسياري براي خدمات‌رساني به فروريختن پلاسكو نه‌تنها اعلام آمادگي كرده‌اند، بلكه حضور جدي داشته‌اند. به‌نحوي كه بسياري از نيروهاي آتش‌نشاني از شهرهاي نزديك به پايتخت نيز به‌دليل نگراني و ابراز همدردي با همكارانشان راهي تهران شده‌اند.

نيروهاي خدوم آتش‌نشاني از شهرهاي قم، دماوند و كرج و بسياري از شهرهاي نزديك به محل حادثه مراجعه كرده‌اند. در كنار آن نيز بسياري از نهادها و وزارتخانه‌هاي مستقر در داخل شهر نيز براي خدمات‌رساني در محل حادثه حضور يافته‌اند. نبود مديريت يكپارچه شهري و نداشتن مسئول واحد براي رسيدگي به چنين بحران‌هايي باعث شده‌است تا بسياري از شهروندان نيز براي خدمات‌رساني به‌صورت خودجوش اقدام كنند. اين در حالي است كه مديريت بحران، بسيار دقيق و قابل توجه است.

اگر پيش‌تر دولت، راه براي استقرار مديريت يكپارچه شهري را هموار مي‌كرد و مسئوليت ساماندهي چنين اتفاقاتي را بر‌عهده شهرداري ‌مي‌‌گذاشت، شايد امروز مديريت شهري زمينه رخداد چنين اتفاقات ناگواري را از بين مي‌برد. با توجه به اينكه شهرداري تهران براساس قانون تنها موظف به دادن اخطاريه براي تخلفات ساختماني است و بدون دستور قضايي قادر به دخل و تصرف در ساختمان‌هاي پايتخت نيست، جلوگيري و پيشگيري از چنين اتفاقاتي شايد در سال‌هاي آينده كمي غيرممكن باشد.

کد خبر 359309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha