همشهری آنلاین: با انتخاب رومن پولانسکی کارگردان کهنه‌کار لهستانی-فرانسوی به عنوان رییس جوایز سزار، گروه‌های هوادار حقوق زنان فراخوانی برای بایکوت کردن این مراسم داده‌اند.

سینما

 گروه‌های حقوق زنان فرانسوی خواستار بایکوت جوایز سزار پس از انتخاب رومن  پولانسکی به عنوان رییس این دوره شدند.

این کارگردان کهنه‌کار که تاکنون چهار بار جایزه سزار را برده از سال ۱۹۷۷ برای ایجاد رابطه با یک دختر ۱۳ ساله در دادگاه آمریکا تحت تعقیب قرار گرفته است.

آکادمی هنرهای و تکنیک سینما که رویداد سالانه‌ای به همین نام را در پاریس برنامه‌ریزی می‌کند روز چهارشنبه پولانسکی ۸۳ ساله را برای این عنوان افتخاری انتخاب کرد.

اکنون گروه‌های فمنیست رسما اعلام کرده‌اند: ما بسیار عصبانی هستیم و تصمیم آکادمی شرم‌آور است.  

آنها افزوده‌اند: هنرمند، فیلمساز، تهیه کننده، فیلمنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان؛ این‌ها همه واژه‌هایی برای دفاع از رومن پولانسکی هستند که آکادمی از آنها استفاده کرده است اما جواب ما این است که متشکریم آقای رییس.

این گروه با تاکید بر این که پولانسکی با توجه به شهرتش توانسته است از عواقب قانونی عملش در امان بماند از مردم خواست تا در مراسمی که در سینما شاتل در ۴ فوریه برگزار می‌شود برای اعتراض به این تصمیم شرکت کنند.

اخیرا پولانسکی از سوی دیوان عالی لهستان نیز از این جرم مبرا شناخته شد و این دادگاه اعلام کرد او را به آمریکا تحویل نمی‌دهد.

اریل فیلیپتی وزیر فرهنگ سابق فرانسه نیز در این باره از این فیلمساز دفاع کرد و گفت وی کارگردانی بزرگ است که باید این اجازه را داشته باشد تا به ریاست این مراسم برسد.

او گفت: اتفاقی ۴۰ سال پیش افتاده و درست نیست هر بار این رویداد یادآوری شود. این تنها مراسمی برای اهدای جوایز است.

یک کمیته ۶ نفره هر سال رییس افتخاری مراسم اهدای جوایز سزار را معرفی می‌کند.

در عین حال وزیر حقوق زنان در کابینه فرانسه گفت از شنیدن این خبر دچار شوک شده و تصمیم کمیته درست نبوده است.

شرلی کان بازیگر و تهیه کننده نیز در گفتگو با لوموند سوال کرده که آیا بازیگران و چهره‌های سینمایی حاضرند از پولانسکی جایزه بگیرند؟

کد خبر 359424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha