مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نکات فنی که باید بعد از خرید خودروی صفر به آنها توجه کنیم از چه قرار هستند؟

نگهداری موتور خودرو

نگهداری خودرو

متاسفانه بسیاری از افراد بعد از خرید خودروی صفر توجه خاصی به موتور که قلب وسیله است نمی‌کنند و بیشتر وقت خود را به ظاهر یا داخل خودرو اختصاص می‌دهند به عنوان مثال بعد از اینکه خودروی خود را تحویل گرفتند مشغول خرید روکش و کفپوش یا تعویض رینگ و لاستیک می‌شوند و یادشان می‌رود که باید به موتور خوردو هم توجهی کنند .

اولین چیزی که حتماً باید چک شود سطح و کیفیت روغن موتور می‌باشد . در اکثر موارد یا روغن موتور کم می‌باشد یا از کیفیت خوبی برخوردار نیست و بیشتر افراد روغن موتور اولیه خودرو را بعد از طی مسافتی بالغ بر 1000کیلومتر تعویض می‌کنند که اغلب هم توسط خود افراد در نمایندگی‌ها توصیه می‌شود .خوب اینکار باعث ضررهای جبران ناپذیری به موتور خودرو می‌شود. تمامی قطعات متحرک درون موتور به دلیل نو بودن در حالت حداکثر اصطحکاک به سر می‌برند و در صورت مرغوب نبودن روغن موتور یا کم بودن آن باعث خط افتادن بر روی یاتاقان‌ها یا بوش سیلندر و حتی احتمال از بین رفتن رینگ پیستون می‌شود.

به دلیل اینکه نوع روغن موتوری که خودروسازهای درون ایران استفاده می‌کنند مشخص نیست ترجیحاً بعد از دریافت خودروی خود اقدام به تعویض روغن موتور و فیلتر آن کنید.

کسی که در جنوب ایران زندگی می‌کند و دمای هوا در فصل سرد به 3 درجه و فصل گرم به 60 درجه می‌رسد باید از روغن موتور 20w50 استفاده کند.

بعد از موتور خودرو باید به سراغ جعبه دنده (گیربکس) خودرو برویم . یکی از ارکان اصلی انتقال قدرت در هر سیستم مکانیکی، گیربکس یا جعبه دنده است که امکان انتقال قدرت خروجی سیستم را با نسبت‌های خاص فراهم می‌کند.گیربکس خودرو متشکل از تعداد زیادی چرخ دنده و بیرینگ می‌باشد و به دلیل اینکه در تماس مداوم با هم قرار دارند باید درون روغن غوطه ور باشند.

روغن جعبه دنده یا واسکازین باید با جنس چرخ دنده‌های درون گیربکس سازگاری داشته باشد و مانع خورده شدن چرخ دنده‌ها شود. واسکازین نیز مانند ساير روغن‌ها نیاز به تعویض دارد که تعویض به‌موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس، افزايش عمر مفيد قطعات، كاهش درجه حرارت گيربكس، كاهش سر و صدا و در نهايت بهبود عملكرد آن می‌شود؛ کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن و گیربکس خودرو و شرایط مختلف آب و هوايي و کارکرد آن دارد. به این نکته توجه کنید که گیربکس خودروی صفر بر اثر ساییدگی اولیه میان چرخ دنده‌ها تولید خورده آهن می‌کند و حتماً باید واسکازین گیربکس از هرگونه ناخالصی به دور باشد . وجود ساییدگی و یا هرگونه آسیب، ناهمواری، شکستگی و یا پریدگی در چرخ‌دنده‌ها باعث ایجاد صدای زوزه می‌شود.

در کل چک کردن و تعویض به موقع واسکازین از خشک شدن بیرینگ یا خرابی چرخ دنده‌ها جلوگیری می‌کند.با اینکه تعویض روغن موتور و گیربکس هزینه چندانی در بر ندارد اما اکثراً افراد در این امر مهم کوتاهی می‌کنند . با نگهداری درست از خودروی خود تا چندین سال بدون مشکل استفاده کنید.

کد خبر 359444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha