در ۱۰ ‌ماه امسال ۱۴۷ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان کالا و اوراق بهادار معادل ۳۷ میلیارد دلار در بازار سرمایه دادوستد شد.

به گزارش همشهري، حضور اوراق بدهي در بازار سرمايه به رونق معاملات در بازار سرمايه كمك كرد. از سوي ديگر امسال حجم معاملات آتي نسبت به سال قبل 200درصد افزايش يافته و معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري نيز با رشد قابل توجهي مواجه شده است. امسال همچنين معاملات تالار كشاورزي در بورس‌كالا با رشد مواجه شده است و معاملات مشتقه هم براي نخستين‌بار در همه بورس‌ها به‌كار گرفته شد.

در كنار همه اينها امسال در طول 10ماه ارزش كل معاملات صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله يا‌ اي‌تي‌اف با رشد 113درصد مواجه شده است. در اين مدت همچنين حجم معاملات بازار پايه 29درصد رشد كرده است. در 10ماه امسال در مجموع 3100ميليارد تومان سهام در بازار پايه مورد دادوستد قرار گرفته است كه حجم آن 29درصد بيشتر از پارسال بوده است.

امسال در مجموع سرمايه‌گذاران 147هزارو 500ميليارد تومان كالا، سهام، اوراق مشاركت و ساير اوراق بدهي در بورس‌هاي ايران خريداري كرده‌اند كه از اين مقدار نزديك به 62هزار ميليارد تومان در بورس‌كالا دادوستد شده است. به اين ترتيب اين بورس هم‌اكنون به لحاظ بيشترين ميزان معاملات در صدر همه بورس‌ها قرار دارد.

بعد از بورس‌كالا بورس تهران با مبادله 51هزارو 278ميليارد تومان محصول در جايگاه دوم قرار دارد كه البته همه اين معاملات در قالب سهام و اوراق بهادار دسته‌بندي مي‌شود. فرابورس هم در اين مدت شاهد مبادله 34هزارو 279ميليارد تومان اوراق بهادار بوده است كه بخش عمده اين معاملات مربوط به صكوك و اسناد خزانه دولتي بوده است.

از مجموع كل معاملات انجام شده در فرابورس در 10ماه امسال 25هزارو 935ميليارد تومان معادل 6.5ميليارد دلار به معاملات اوراق بدهي اختصاصي يافته است. انجام اين مقدار اوراق بدهي كه عمدتا به صكوك و اسناد خزانه دولتي اختصاص دارد در سه‌دهه گذشته بي‌سابقه است. دولت از طريق انتشار اسناد خزانه اسلامي در بورس سعي دارد بدهي‌اش را به پيمانكاران، سازمان‌ها و بخش خصوصي پرداخت كند.

امسال همچنين دولت در لايحه بودجه سال96 قرار است اوراق جديدي براي بازپرداخت سود اوراقي كه بعد از 3سال سررسيد خواهد شد منتشر كند. در 10ماه امسال همچنين 21ميليون تن كالا به ارزش 29.2هزار ميليارد تومان معادل 7.3ميليارد دلار از طريق بازار سرمايه خريداري و رهسپار بازار‌هاي داخلي و خارجي شده است. از اين مقدار 12هزارو 300ميليارد تومان مربوط به معاملات محصولات صنعتي و معدني و 9153ميليارد تومان مربوط به مبادلات محصولات پتروشيمي بوده است.

در 10ماه امسال همچنين 5216ميليارد تومان هم فرآورده‌هاي نفتي از طريق تالار معاملات بورس‌كالا دادوستد شده است. ارزش كل محصولات كشاورزي هم در اين مدت 165درصد رشد كرده است. امسال در طول 10‌ماه سرمايه‌گذاران 2ميليون تن محصول كشاورزي به ارزش 2400ميليارد تومان از طريق بورس خريداري كرده‌اند كه در تاريخ بازار سرمايه بي‌سابقه بوده است.

سال قبل در طول 10‌ماه جمعا 737هزار تن كالا به ارزش 900ميليارد تومان مورد دادوستد قرار گرفته بود.به همه اين آمار‌ها بايد معاملات رشد 1700درصدي معاملات سلف را در بورس‌كالا اضافه كرد كه اين ميزان رشد هم در تاريخ بازار سرمايه بي‌سابقه است.

از ابتداي امسال تاكنون 4300ميليارد تومان قرارداد سلف در بورس‌كالا انجام شده است درحالي‌كه سال قبل در اين مدت فقط 240ميليارد تومان قرارداد سلف در بورس‌كالا انجام شده بود. در اين مدت همچنين 846ميليارد تومان وام مسكن از طريق فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته كه نسبت به سال قبل يك درصد كاهش نشان مي‌دهد.

جدول

کد خبر 359448

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha