مذاکرات صلح سوریه در حالی فردا در آستانه، پایتخت قزاقستان شروع می‌شود که برای نخستین بار مقام‌های ترکیه به‌عنوان یکی از کشورهای شرکت‌کننده در این مذاکرات اعلام کرده‌اند که پافشاری برای تغییر رژیم در سوریه را کنار گذاشته‌اند.

سخنان مسئول ترکیه درباره سوریه

ايران، روسيه و تركيه كشورهاي كليدي در مذاكرات صلح سوريه هستند اما آنكارا تنها كشور اين جمع است كه پيش از اين همواره بر بركناري بشار اسد به‌عنوان پيش‌شرط براي چنين مذاكراتي پافشاري داشت. رويترز گزارش داده كه مهمت شيمشك، معاون نخست‌وزير تركيه اعلام كرده كه اين كشور ديگر بر حل بحران سوريه با كناره‌گيري بشار اسد، اصرار ندارد.

براساس گزارش‌هايي كه چندين رسانه منتشر كرده‌اند معاون نخست‌وزير تركيه در سخنراني خود در نشست جهاني اقتصاد در داوس گفت: تا آنجايي كه به موضع ما درمورد بشار اسد مربوط مي‌شود، ما فكر مي‌كنيم رنج و دردي كه مردم سوريه متحمل مي‌شوند به وضوح به رژيم بشار اسد مرتبط است. اما ما بايد در اين مورد واقع‌بين باشيم.

او كه در كميته سوريه و عراق اجلاس داوس حرف مي‌زد تأكيد كرد: اوضاع به نحو چشمگيري تغيير كرده، بنابراين تركيه نمي‌تواند بيش از اين بر رسيدن به توافقي بدون حضوراسد پافشاري كند. اين امري واقع‌بينانه نيست.هر چند با رسانه‌اي شدن ماجرا روز گذشته مهمت شيمشك در گفت‌وگو با خبرگزاري آناتولي حرف‌هايش را رد كرد و آنها را تحريف‌شده خواند اما صحبت در اجلاس داوس مسئله‌اي نيست كه از چشم خبرنگاران به دور بماند و قابل‌تكذيب باشد. نيويورك تايمز هم روز گذشته براساس همين اظهارنظر گزارش داد كه تركيه ديگر پافشاري گذشته خود را در نشست آستانه ندارد و همه‌‌چيز بر برقراري آتش‌بس دائمي و سراسري و همچنين دوره‌گذار تا برگزاري انتخابات متمركز است.

منابع نزديك به مذاكرات مي‌گويند كه علاوه بر تثبيت آتش‌بس كنوني محور مهم مذاكرات دولت و مخالفان سوريه تغيير قانون اساسي و تقسيم قدرت است. بر اين اساس بشار اسد تا زمان برگزاري انتخابات جديد در قدرت باقي خواهد ماند و سرنوشت او را صندوق‌هاي رأي رقم خواهد زد. اين در حالي است كه همزمان با اين مسئله روسيه توافقنامه بلندمدت استفاده از پايگاه‌هاي نظامي سوريه را امضا كرده است.

بر اين اساس فضاي مورد استفاده كشتي‌هاي جنگي روسيه در بندر طرطوس به‌عنوان نقطه‌اي استراتژيك در درياي مديترانه بيشتر از دو برابر شده و مسكو حق استفاده از پايگاه حميميم لاذقيه را براي خود محفوظ نگه داشته است. اين مسئله به مسكو اجازه مي‌دهد كه حداقل تا 50سال آينده بتواند در سوريه حضور نظامي داشته باشد.

کد خبر 359462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha