بحران کم‌آبی دامنگیر استان مازندران هم شد. این درحالی است که این استان یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است.

خشکسالی شمال

 اسفندماه سال 93بود كه رئيس سابق مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي مازندران در گفت‌وگو با همشهري نسبت به كم‌آبي و تبديل شدن اين استان به بيابان هشدار داد. حالا مديرعامل شركت آب منطقه‌اي و مدير دفتر مطالعات پايه منابع آب شركت آب منطقه‌اي اين استان نسبت به خشكسالي در اين استان هشدار مي‌دهند.

گزارشي كه آن روز با عنوان «‌20سال ديگر مازندران بيابان مي‌شود»‌در همشهري منتشر شد، البته واكنش‌هاي متعددي در پي داشت تا آنجا كه برخي مخاطبان بي‌هيچ حب و بغضي در تماس با گروه زيست‌بوم همشهري، اين گزارش را بسيار دور از ذهن دانسته و اعلام كردند كه تبديل خطه سرسبز مازندران به بيابان توهمي بيش نيست. اين واكنش‌ها تداعي‌كننده واكنش‌هاي برخي به گزارش‌هاي همشهري درباره خشك شدن درياچه اروميه در اوايل دهه 80بود. اكنون اما آمارهاي هواشناسي و شركت آب منطقه‌اي مازندران مهر تأييدي بر بحران كم‌آبي و پيش‌روي خاموش خشكسالي در سبزترين استان كشور است.‌

خبرگزاري ايرنا روز گذشته با اشاره به اينكه آمارهاي هواشناسي و شركت آب منطقه‌اي از كاهش بارندگي در ارتفاعات و دشت‌ها و تغيير الگوي بارندگي از نم نم باران به بارش‌هاي سيل آسا و در اصطلاح علمي باران‌هاي غيرمؤثر در مازندران حكايت دارد، نوشت:خشكسالي در استان مازندران رخنه كرده است.

  • براساس گزارش هواشناسي در سال زراعي يا آبي

95- 94حدود 792ميلي متر بارندگي در مازندران ثبت شد كه نسبت به سال زراعي 94- 93، 8 درصد افزايش نشان مي‌دهد. البته باران‌هاي رگباري و پراكنده به‌عنوان بارش‌هاي غيرمؤثر سبب شد تا با وجود افزايش مقدار بارش، روان آب‌هاي رودخانه‌ها زياد نشود و در مواردي تبديل به سيلاب شود.

  • خشكسالي خفيف تهديد بزرگ

دكتر رحيم يوسفي‌زاده، كارشناس ارشد مطالعات اقليمي و اقليم دريا و ساحل اداره كل هواشناسي مازندران در گفت‌وگو با ايرنا در مورد بررسي خشكسالي استان گفت: 42درصد از مساحت مازندران از اول سال‌جاري تا پايان آذر با استفاده از شاخص تركيبي SPEI (شاخص بارش و تبخير استاندارد شده) در بازه زماني يك‌ساله، انواع خشكسالي را تجربه كرده‌است. يوسفي‌زاده گفت: بنا بر اعلام مركز ملي خشكسالي و با توجه به نمودار و نقشه‌هاي تهيه شده، فراواني و شدت وقوع خشكسالي در استان مازندران رو به افزايش است.

قربانعلي خدابخشي، مدير دفتر مطالعات پايه منابع آب شركت آب منطقه‌اي مازندران هم درخصوص خطر كم‌آبي و رخنه خشكسالي به استان مازندران به ايرنا گفت: امروز دشت مازندران به‌ويژه مناطق شرق استان به‌خاطر اضافه‌برداشت از چاه‌هاي مجاز و حفر چاه‌هاي غيرمجاز در معرض تهديد جدي شوري آب قرار گرفته است.

وي اضافه كرد: يكي از پيامدهاي ناشي از افت مستمر سطح آب زيرزميني يا اضافه برداشت از چاه‌ها، شور شدن تدريجي آب زيرزميني و پيشروي جبهه آب شور به طرف جبهه آب شيرين در مناطق ساحلي استان مازندران است كه اكنون اين معضل در دشت حسين‌آباد بهشهر رنگ واقعي به‌خود گرفته است.وي با بيان اينكه 82هزار حلقه چاه در استان وجود دارد كه سالانه بيش از يك ميليارد مترمكعب از آنها برداشت مي‌شود، گفت: بيش از 30درصد اين چاه‌ها غيرمجازند.

ابراهيم يخكشي، مديرعامل شركت آب منطقه‌اي مازندران هم گفت:كمبود آب آشاميدني در بسياري از مناطق شهري و روستايي، خالي شدن سفره‌هاي زيرزميني، خشكيدن بسياري از رودخانه‌هاي فصلي، كاهش دبي آب رودخانه‌هاي مهم و دائمي و مهم‌تر از همه حاد شدن كمبود آب كشاورزي در فصل كاشت و داشت محصول برنج، نشانه تشنگي كام زمين در مازندران است.

کد خبر 359473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha