یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۷
۰ نفر

محمدصادق خسروی‌علیا: چند روز قبل پیش حکم نهایی برای یک پرونده پیچیده و البته جالب صادر شد.

مقاله نویسی مجازات همسایه بد جنس

 متهم اين پرونده زن‌ جواني است كه به جرم نشر اكاذيب عليه همسايه‌اش دستگير و به مراجع قضايي معرفي شد. به‌گفته قاضي پرونده، جرم اين زن مجازاتي معادل 2سال حبس داشت اما قاضي ترجيح داد به جاي زندان از مجازاتي استفاده كند كه با اجراي آن ضمن اعاده حيثيت شاكي، زن متخلف نيز به طرز عبرت‌آموزي تنبيه شود. حميد‌رضا اسكندري، قاضي اين پرونده، متهم را به نوشتن چندين نسخه نامه جبران و عذرخواهي و 10مقاله محكوم كرد! مجازات جايگزيني كه 5سال ادامه دارد. قاضي اسكندري در گفت‌وگو با همشهري از جزئيات اين پرونده مي‌گويد.

  • اتهام اين زن چه بود؟

زن مجرم به‌علت اختلافات قبلي با همسايه‌اش، اقدام به هتك‌حيثيت زن همسايه كرده است. او با عكسي كه از زن همسايه‌اش داشت نقشه شوم خود را پياده كرد. بعد از تكثير عكس‌ها، با خودكار و به‌صورت دست‌نويس پشت هر قطعه عكس يكسري مطالب مستهجن و غيرواقع در مورد صاحب عكس نوشت و عكس‌ها را در مسير رفت‌وآمد اقوام، نزديكان و حتي شوهر اين زن قرار داده بود. با شكايت زن همسايه اين پرونده در كلانتري بررسي و پيگيري شد.

  • متهم چطور شناسايي شد؟

شاكي به اين فرد مظنون بود. از طريق كارشناسي، خط شناسايي شد و خودش هم اقرار كرد.

  • به لحاظ قضايي جرم اين زن چگونه تعريف مي‌شود؟

جرمش نشر اكاذيب و هتك حرمت است.

  • مجازاتش چيست؟

بسته به نوع جرم از 2‌ماه تا 2سال حبس يا 74ضربه شلاق.

  • شما چه حكمي صادر كرديد؟

2سال حبس!

  • حبس!؟

بله. 2سال حبس اما در حالت تعليق مراقبتي. حبس را به‌مدت 5سال در حالت تعليق قرار داده‌ام تا متهم مجازات جايگزين را سپري كند.

  • جايگزيني كه براي 2 سال حبس درنظر گرفته‌ايد، چيست؟

2 دستور صادر كرده‌ام. طبق دستور اول متهم موظف است ظرف 3‌ماه از تاريخ شروع اجراي حكم، چندين نسخه نامه مكتوب تهيه كند؛ نامه‌هايي كه محتواي آنها شامل ابراز ندامت و پشيماني و نيز عذرخواهي از شاكي است. متهم موظف شده در اين نامه‌ها بنويسد كه مطالبي كه پشت عكس‌ها آورده، كذب محض بوده و از روي عناد و دشمني با صاحب عكس تنظيم شده است. بعد هم بايد اين نامه‌ها را در نسخه‌هاي متفاوت و تحت نظر قاضي اجراي احكام به افرادي تحويل دهد كه عكس‌نوشته‌ها را در اختيارشان قرار داده است. دستور اول به اين خاطر است كه به نوعي از شاكي پرونده اعاده حيثيت شود. دستور دوم اما يك حكم پنج ساله است. متهم موظف است در5سالي كه حكم به حالت تعليق قرار گرفته، هر 6‌ماه يك‌بار با مراجعه به مؤسسات قرآني و مطالعه كتب اخلاقي و مذهبي مطالبي با محتواي مذمت ريختن آبروي ديگران و عواقب ناشي از آن را تهيه كند و به شكل مكتوب در قالب مقاله به دادگاه ارائه دهد. تمام اين دستورات زيرنظر قاضي اجراي احكام اجرايي خواهد شد. در غير اين صورت اگر متهم دستورات دادگاه را اجرا نكرد، براي بار اول به‌مدت يك تا 2سال به تعليق حكم اضافه مي‌شود و بار دوم تعليق لغو خواهد شد و مجازات اصلي يعني حبس اجرا مي‌شود.

  • هدف از مجازات فراموش نشود

قاضي حميدرضا اسكندري: مجرم يك زن بود. رفتن او به زندان پيامد‌هاي اجتماعي نامناسبي به همراه داشت. حكم جايگزين حبسي كه براي او صادر شد براي شاكي يك اعاده حيثيت محسوب مي‌شود. هدف اصلي از مجازات كه متنبه‌كردن مجرم است با ارائه مقالات و مطالعاتي كه متهم در اين 5سال انجام مي‌دهد، ميسر خواهد شد. تصور كنيد به زندان مي‌رفت. مجرم‌ها در زندان چندان دسته‌بندي و تفكيك نمي‌شوند و او اگرچه كار درستي نكرده بود اما در اين صورت بايد مدتي را در كنار زنان مجرم زندگي مي‌كرد كه اين هم تصميم درستي نبود.

کد خبر 359478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha