همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهار محال و بختیاری از مشاهده ۱۴ قطعه غاز در خطر انقراض و کمیاب پیشانی سفید در تالاب بین‌المللی گندمان بروجن خبر داد.

مشاهده غازهای در خطر انقراض در تالاب گندمان

به گزارش ایرنا، شهرام احمدی با اعلام این خبر افزود: طی سال‌های 93 و 94 و پس از حدود 30 سال تنها یک قطعه غاز پیشانی سفید کوچک در این تالاب مشاهده شده است.

وی با اشاره به اهمیت غاز پیشانی سفید کوچک از نظر تنوع زیستی و حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تعداد این پرنده در سطح جهان کاهش چشمگیری داشته به نحوی که در فهرست پرندگان در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

به گفته وی، امسال با توجه به اجرای برنامه احیای تالاب گندمان حضور پر رنگ پرندگان، به خصوص پرندگان مهاجر در این تالاب را افزایش داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری از مشاهده 19 گونه پرنده برای نخستین بار سال گذشته در تالاب گندمان خبر داد و گفت: امسال نیز اردک سرسفید پس از 25 سال در تالاب بین‌المللی چغاخور و قوی کوچک نیز برای نخستین بار در تالاب بین‌المللی گندمان مشاهده شد.

تالاب گندمان تالابی است در نزدیکی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن که در لیست 10 تالاب برتر پرنده‌نگری ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است، این تالاب یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های ماهی گورخری، تنها ماهی اندمیک این استان به شمار می‌رود.

اندازه غاز پیشانی سفید کوچک 53 تا 65 سانتی‌متر است.

کد خبر 359523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha