یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دریافتند که جویدن کافی مواد غذایی، باعث آزاد شدن نوع خاصی سلول ایمنی در دهان می‌شود که مانعی حفاظتی در برابر عفونت‌های دهانی است.

غذا خوردن

به گزارش ایرنا  به نقل از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوزتودی، گرچه نقش مواد مغذی خوراکی‌های مصرفی در سلامت سیستم ایمنی مسلم است، اما براساس یافته جدید تیم تحقیق انگلیسی و آمریکایی، عمل جویدن نیز در این زمینه نقش مهمی دارد.

جویدن غذا از بدو کودکی به افراد توصیه می‌شود و براساس مطالعه جدید که در مجله journal Immunity منتشر شد، می‌تواند باعث آزاد شدن سلول‌های ایمنی موسوم به Th17 در دهان شود.

سلول‌های TH17 بخشی از سیستم ایمنی را شکل می‌دهند که وجود آنها برای حفاظت در برابر عفونت‌های باکتریایی و قارچی که معمولا در دهان یافت می‌شود، اهمیت دارد.

به گفته دکتر جوان کونکل از دانشگاه منچستر انگلیس و سرپرست تیم تحقیق، سلول‌های Th17 در حضور باکتری پروبیوتیک در روده و پوست تولید می‌شوند اما تاکنون مکانیسم‌های تولید این سلول‌ها در دهان مشخص نبود.

به گفته دکتر کونکل، نیروی مکانیکی مورد نیاز عمل جویدن باعث سایش فیزیولوژیکی و آسیب در دهان می‌شود و همین آسیب موجب تحریک سلول‌های Th17 می‌شود.

محققان برای این مطالعه، به موش‌ها تا سن 24 هفتگی مواد غذایی نرم خوراندند که جویدن کمتری لازم داشت؛ سپس در سن 24 هفتگی میزان حضور سلول‌های Th17 در دهان این جوندگان را اندازه گیری کردند و متوجه کاهش قابل توجه تولید این سلول‌ها شدند که به گمان محققان، ناشی از کاهش آسیب فیزیولوژیکی ناشی از سایش دهان بود.

با کاهش میزان نرمی مواد غذایی مصرفی موش‌ها، محققان متوجه افزایش آسیب فیزیولوژیکی در دهان این جوندگان و به تبع آن، افزایش تولید سلول‌های یاد شده شدند.

بر این اساس، پژوهشگران دریافتند که جویدن مواد غذایی می‌تواند باعث مصونیت در برابر بیماری شود؛ با این حال، آنها هشدار دادند که افزایش تولید سلول‌های Th17 دهان همیشه مفید نیست، تولید بیش از حد این سلول‌ها می‌تواند خطر پریودنتال یا بیماری‌های لثه را افزایش دهد.

همچنین قرار گرفتن طولانی مدت دهان در معرض آسیب فیزیولوژیکی ناشی از سایش می‌تواند تبعات بیماری لثه را تشدید کند.

کد خبر 359552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha