یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

چند ساعت پس از معرفی فهرست داوران بخش مســابقــه رســمی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر و قطعی شدن غیبت یک منتقد در این ترکیب، انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی این دوره در برج میلاد انصراف داد تا مشکلات دبیر جشنواره بیش از پیش شود.

هنر

به گزارش همشهري، در شرايطي كه به‌نظر مي‌رسد انتخاب داوران بخش سوداي سيمرغ حق طبيعي دبير جشنواره فيلم فجر است و كسي نمي‌تواند رأي و نظر خود را به او تحميل كند اما انجمن منتقدان و نويسندگان خانه سينما در متن نامه اعتراضي خود از رايزني براي قرار گرفتن نام يك نفر از اعضاي خود در تركيب داوران خبر داد تا كمي از ماجراهاي پشت پرده آشكار شود. حالا در فاصله كمتر از يك هفته تا آغاز جشنواره، ممكن است اصل برگزاري نشست‌هاي نقد و بررسي براي اهالي رسانه منتفي شود.

محمدرضا هنرمند، شهرام اسدي، محمدمهدي دادگو، محمدرضا تخت‌كشيان، ‌رؤيا نونهالي، ايرج رامين‌فر و اكبر نبوي، 7عضو هيأت داوران بخش سوداي سيمرغ هستند كه تركيب آنها شامل 2كارگردان، 2تهيه‌كننده، يك بازيگر، يك طراح صحنه و لباس و يك چهره رسانه‌اي است؛ هر چند نبوي را مي‌توان نويسنده و منتقد دانست اما او جزو گزينه‌هاي معرفي‌شده انجمن منتقدان و نويسندگان خانه سينما به دبير جشنواره نبود. اين 7چهره سينمايي بايد براي معرفي برندگان سيمرغ‌هاي بلورين فيلم فجر سي‌و‌پنجم در ميان 33فيلم حاضر در بخش مسابقه تصميم‌گيري كنند.

در شرايطي كه برنامه‌ريزان جشنواره فيلم فجر سرگرم كنار آمدن با حاشيه‌هاي ريز و درشت هستند، سازمان‌دهندگان شصت‌وهفتمين جشنواره فيلم برلين گوي سبقت را از همتايان ايراني خود ربودند و قصد دارند با نمايش يكي از آثار زنده‌ياد عباس كيارستمي، به فيلمساز فقيد ايران اداي احترام كنند. بخش «ويژه برليناله» جشنواره برلين 2017با نمايش نسخه به‌سازي‌شده «كلوزآپ» يا «نماي نزديك» ياد و خاطره مرحوم كيارستمي را گرامي مي‌دارد.

هرچند تنها ايراني برنده نخل طلا محبوب جشنواره كن بود و كمتر فيلم‌هايش را در جشنواره‌هاي معتبر و نيز و برلين به نمايش مي‌گذاشت اما چنان جايگاهي در سينماي جهان دارد كه در 6‌ماه اخير بسياري از رويدادهاي مهم در گوشه و كنار دنيا، برنامه بزرگداشت او را برگزار كرده‌اند. برلين كه نخستين جشنواره مهم سينمايي در سال جديد ميلادي اروپاست، براي گراميداشت ياد خالق «طعم گيلاس»، «باد ما را خواهد برد» و «كپي برابر اصل» نمايش ويژه كلوزآپ را برنامه‌ريزي كرده است.

نسخه‌اي بسيار شفاف از اين فيلم قديمي صرفا براي اكران در بخش ويژه برليناله شصت و هفتمين جشنواره برلين آماده شده و با همكاري انستيتو گوته آلمان در قالب برنامه مدرنيته ايران روي پرده مي‌رود. انتظار مي‌رود جشنواره فيلم فجر هم در يك بخش ويژه از خدمات كيارستمي به سينماي ايران تقدير كند كه شايد خبر آن در نشست خبري دبير اعلام شود.

  • سيمرغ مردمي به روش سنتي

از ديگر موارد قابل توجه در جشنواره امسال مي‌توان به منتفي شدن فرايند راي‌گيري اينترنتي براي انتخاب برنده سيمرغ بلورين فيلم برگزيده مردم اشاره كرد. پس از مشكلاتي كه بر سر راه پيش‌فروش بليت‌ها پيش آمد، ظاهرا مديران جشنواره فيلم فجر تصميم گرفته‌اند از اجرايي كردن ايده اينترنتي شدن سيمرغ فيلم برگزيده تماشاگران كوتاه بيايند و به همان روش سنتي راي‌گيري دستي و كاغدي سال‌هاي اخير بسنده كنند. اين، پرحاشيه‌ترين جايزه جشنواره فيلم فجر بوده است.

کد خبر 359587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha