۴ روز از حادثه دلخراش آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو می‌گذرد و عملیات جست‌وجو برای یافتن مفقودشدگان حادثه بی‌وقفه ادامه دارد.

پلاسکو

به گفته سخنگوي ستاد بحران پلاسكو تاكنون از ميان 15آتش‌نشان گرفتار شده زير آوار، پيكر 2نفر از آنها بيرون كشيده شده و تلاش‌ها براي يافتن آتش‌نشانان باقيمانده و افراد ديگري كه زير آوار مانده‌اند ادامه دارد. اما ديروز و در سومين روز از عمليات جست‌وجو و آواربرداري در پلاسكو چه گذشت؟


گزارش خبرنگار همشهري حاكي از برداشتن دست‌كم 50درصد آوار است. حالا در چهارمين روز از آغاز عمليات ديگر خبري از ستون‌هاي قطور و چند تني نيست و در اين مرحله آتش‌نشانان بايد از سد ديوارهاي بتني و حجم عظيمي از ميلگردها بگذرند. آواربرداري سرعت بيشتري گرفته و هر لحظه كاميوني با چند تن نخاله از محل حادثه خارج مي‌شود.

  • عملياتي نفسگير

با اينكه اميدها براي زنده ماندن آتش‌نشانان گرفتار شده زير آوار رنگ باخته است اما همچنان تيم جست‌وجو با دقت و حساسيت خاصي مشغول آواربرداري است. در اين ميان تاكنون چند كپسول اكسيژن و ماسك آتش‌نشانان از لابه‌لاي آوار كشف شده است. از سويي حفر تونل براي رسيدن به بخش‌هاي زيرين آوار از چند سو در جريان است و حتي از تيم ويژه شركت ملي حفاري نيز درخواست كمك شده است. مسعود حقيقي، معاون مديرعامل شركت ملي حفاري ايران مي‌گويد: متخصصان كنترل فوران و بحران اين شركت عازم تهران شده‌اند تا در حفر تونل براي يافتن آتش‌نشانان گرفتار شده مشاركت كنند.

  • هيچ‌كس در موتورخانه نبود

طي روزهاي گذشته بارها اخباري درخصوص زنده ماندن چند نفر در زيرزمين و موتورخانه ساختمان پلاسكو منتشر و حتي گفته مي‌شد كه دستگاه‌هاي زنده‌ياب نيز سيگنال‌هايي از زنده بودن چند نفر ثبت كرده‌اند اما تازه‌ترين خبرها از كذب بودن همه اين اخبار حكايت دارد.

مسئول عمليات هلال‌احمر در اين‌باره مي‌گويد: سيگنال‌هاي گرفته شده توسط دستگاه‌ها كاذب بوده و از افراد زنده زير آوار خبري نيست. از سوي ديگر سخنگوي آتش‌نشاني نيز گفت كه امدادگران خود را به موتورخانه ساختمان رسانده اما نتوانسته‌اند كسي را بيابند. سيدجلال ملكي مي‌گويد: با توجه به اينكه گفته مي‌شد از موتورخانه صداهايي به گوش مي‌رسد، شنبه‌شب همكارانم به موتورخانه ساختمان پلاسكو رسيدند و وارد آنجا شدند اما به‌رغم استفاده از سگ‌هاي زنده‌ياب براي ما محرز شد كه كسي در موتورخانه حضور ندارد.

  • دستگيري پليس قلابي

در شرايطي كه همه براي سرعت در امدادرساني و آواربرداري همدل شده‌اند و همه قلب‌ها براي افراد گرفتار شده زير آوار و افراد زيان‌ديده در اين حادثه مي‌تپد، پليس از دستگيري فردي خبر داد كه قصد سرقت از ميان آوار را داشت. اين فرد كه لباس پليس به تن كرده بود، وارد محل حادثه شد. او در نزديكي آوار پرسه مي‌زد اما مأموران به وي مشكوك شدند و وي را بازداشت كردند. همچنين يكي از كاميون‌هاي حمل ضايعات و آوار ساختمان پلاسكو، روز جمعه از مسير اصلي منحرف و به سمت كهريزك در حال حركت بود اما با هوشياري پليس اين راننده در اجراي نقشه‌اش ناكام ماند. بعد از اين ماجرا بود كه يك مامور پليس هر كاميوني را كه نخاله ها را از محل خارج مي شود همراهي مي كند.

  • گرفتن نمونه دي ان‌اي از خانواده ها

حجم وسيع آوار از يك سو و آتش زير آوار از سوي ديگر سبب شده تا اجساد كشف شده قابل شناسايي نباشند. از اين‌رو از خانواده آتش‌نشانان خواسته‌شده براي شناسايي عزيزان‌شان به پزشكي قانوني مراجعه كنند تا از آنها نمونه دي‌ان‌اي گرفته شود. مديركل پزشكي قانوني استان تهران در اين‌باره مي‌گويد: خانواده‌هاي آتش‌نشانان مفقود شده مي‌توانند به مركز آتش‌نشاني در تقاطع خيابان آزادي و ميمنت مراجعه كنند تا كارشناسان ما اقدام به اخذ نمونه دي ان‌اي از آنان كنند. به گفته وي تاكنون از خانواده 13نفر از آتش‌نشانان نمونه‌گيري شده است.

  • آخرين آمار

تا لحظه تنظيم اين گزارش به گفته سخنگوي ستاد بحران پلاسكو، 2جسد از زير آوار بيرون كشيده شده كه هويت آنها مشخص نيست. در اين شرايط با احتساب آتش‌نشاني كه در بيمارستان فوت شد شمار جان‌باختگان حادثه تاكنون به 3نفر رسيده است. از سويي شمار مصدومان حادثه نيز به ١٧٠نفر رسيده است كه ٤٢ نفر از آنها به بيمارستان اعزام شده و 128نفر نيز به‌صورت سرپايي درمان شده‌اند.

کد خبر 359591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha