همانطور که انتظار می‌رفت بحث درباره حادثه ساختـمان پلاسکو، مهم‌ترین دستورجلسه شورای شهر تهران بود.

شورای شهر

اعضاي شوراي شهر تهران در سيصد و بيستمين جلسه خود كه به‌صورت غيرعلني برگزار شد، ضمن تشريح ابعاد اين حادثه، پيشنهادهايي هم درخصوص مديريت بحران و تكميل تجهيزات آتش‌نشاني پايتخت ارائه كردند. نتيجه اين بحث‌ها موجب شد تا اعضاي شورا تصميم بگيرند طي مصوبه‌اي دو كميته حقوقي و بررسي و رسيدگي به حادثه پلاسكو براي پيگيري و بررسي ابعاد اين حادثه و رسيدن به نتيجه تشكيل دهند. مهدي چمران، رئيس شورا هم جلسه را با تسليت براي شهادت جمعي از آتش‌نشانان به ملت ايران شروع و اعلام كرد كه از مسئولان سازمان آتش‌نشاني خواسته‌اند كه فهرستي از تجهيزات آسيب‌ديده جمع‌آوري كنند تا در شورا نسبت به تأمين اعتبار آن و ابلاغ به شهرداري براي جايگزيني اقدام كنند.

  • موانع حقوقي بر سر ضوابط ايمني

يكي از كساني كه روز گذشته اطلاعاتي را در مورد ساختمان پلاسكو ارائه كرد، اقبال شاكري بود. وي با بيان اينكه ساختمان موردنظر از نوع قاب خمشي فولادي به اتصالات خورجيني بوده، گفت: پلاسكو فاقد هرگونه تمهيداتي براي آتش‌نشاني بوده است. به گفته وي، براساس ضوابط مبحث سوم مقررات ملي ساختمان، مدت زمان ايستايي و حفظ مقاومت در برابر حريق 3ساعت اعلام شده كه بر اين اساس مي‌بايست‌ ساختمان‌هاي بلندمرتبه، ‌مجهز به شبكه بارنده خودكار و پمپ‌هاي آتش‌نشاني باشند تا قبل از زمان طلايي 3ساعت حريق مهار شود.

شاكري تصريح كرد: با توجه به اينكه مبحث سوم مقررات ملي ساختمان صرفا براي ساختمان‌هاي پس از سال92 است بنابراين به لحاظ حقوقي اجرايي‌كردن آن براي ساختمان‌هاي موجود امكان‌پذير نيست و اين معضل بايد رفع شود. وي در ادامه پيشنهاد داد كه بودجه آتش‌نشاني هزينه قطعي شده و غير‌نقد از آن حذف شود. البته در بخشي از جلسه عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه اعلام كرد كه براي سال96 نيز بودجه 619ميليارد توماني براي اين سازمان پيش‌بيني كرده‌اند.

وي اضافه كرد كه 20ميليارد تومان نيز در جهت تأمين خودروها و تجهيزات درنظر گرفته شده است. دبير ادامه داد: در حوزه احداث ايستگاه‌ها و زيرساخت‌هاي جانبي آتش‌نشاني براي تكميل120ايستگاه 120ميليارد تومان براي سازمان آتش‌نشاني درنظر گرفته شده است كه تاكنون 51 ميليارد تومان آن محقق شده است.همچنين مجتبي شاكري پيشنهاد نامگذاري تازه‌اي به نام آتش‌نشانان شهيد پس از حادثه پلاسكو را ارائه كرد. در ادامه جلسه هم تعداد ديگري از اعضاي شورا نظرات خود را در رابطه با حادثه بيان كردند كه آنها را در جدول زير مي‌خوانيد.

جدول

  • نامه شورا به دادستاني

مهدي چمران در جريان جلسه شورا با اشاره به مصاحبه روز شنبه دادستان كل كشور مبني بر اينكه شهرداري نبايد تنها به تذكرات‌ به پلاسكو اكتفا مي‌كرد، گفت: ما طي نامه‌اي از رئيس قوه قضاييه و دادستان كل كشور مي‌خواهيم تا اين موضوع تعيين تكليف شود چرا كه از ماده 55شهرداري اين وظيفه استنباط نمي‌شود.

ناصر اماني، معاون توسعه و برنامه‌ريزي شهرداري تهران نيز گفت: ما اين استنباط را از ماده 55قانون شهرداري‌ها نداريم و اگر دادستاني اين موضوع را تأييد مي‌كند هم‌اكنون 108ساختمان تنها در منطقه 12شناسايي شده‌اند كه اكثر آنها نيز تجاري هستند و شرايط استاندارد ايمني را ندارند و ما در برخورد با آنها بلاتكليف هستيم. محمدمهدي تندگويان هم اعلام كرد كه تلاش سه‌ساله‌اش در زمينه ايمن شدن ساختمان تازه تاسيس مركز تجارت فردوسي به‌دليل نبود همين ضوابط قضايي به جايي نرسيده است. پرويز سروري نيز اظهار داشت: بحث پلمب مجموعه‌هايي كه ايمني كافي و نزديك به استاندارد را ندارند با توجه به نزديكي پايان سال و ركود اقتصادي كه در كشور وجود دارد نبايد مطرح شود.

سپس علي صابري، عضو حقوقدان شورا با اشاره به اينكه نبايد استنباط شخصي از سخنان دادستان داشته باشيم، گفت: با استفاده از اين اظهارنظر مي‌توانيم قوه قضاييه را در معرض اين آزمون تكليفي قرار دهيم كه شهرداري اختيار پلمب را دارد يا خير.

کد خبر 359599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha